Jeg har for et par dage siden overtaget en tredjedel af aktierne i aktieselskabet A. Overtagelsen er sket gennem mit holdingselskab, som jeg ejer 100%. Nu er det således, at A tidligere har lånt mig (personligt) et beløb, som jeg fortsat skylder dem. Det er vel ret beset et ulovligt aktionærlån, også selvom det ikke er mig personligt der ejer aktierne i A. Hvis dette rent faktisk er tilfældet - at der er tale om et ulovligt aktionærlån - så er skaden jo sådan set sket. Vil der så være noget i vejen for, at jeg aftaler med selskabet, at jeg afvikler dette lån indenfor indeværende regnskabsår, således at det ikke giver anledning til en revisionspåtegning, når dette regnskabsår skal revideres? |
Hej Jan
Jeg tror også der er tale om et ulovligt aktionærlån, men det afhænger lidt af hvordan det er opstået. Du får en påtegning under alle omstændigheder, hvis revisoren vurderer det som ulovligt.
Havde du nu i stedet for haft et udenlandsk selskab som holdingselskab, ville du ikke have haft problemer. Så kunne du lade det udenlands holding overtage lånet, hvilket ville være fuldt lovligt - hvis det var et såkaldt off-shoreselskab.
Se min hjemmeside
Mvh.
TKKH