Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Aktionærlån

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 11. Dec 05
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 22:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har for et par dage siden overtaget en tredjedel af aktierne i aktieselskabet A. Overtagelsen er sket gennem mit holdingselskab, som jeg ejer 100%. Nu er det således, at A tidligere har lånt mig (personligt) et beløb, som jeg fortsat skylder dem. Det er vel ret beset et ulovligt aktionærlån, også selvom det ikke er mig personligt der ejer aktierne i A.

Hvis dette rent faktisk er tilfældet - at der er tale om et ulovligt aktionærlån - så er skaden jo sådan set sket. Vil der så være noget i vejen for, at jeg aftaler med selskabet, at jeg afvikler dette lån indenfor indeværende regnskabsår, således at det ikke giver anledning til en revisionspåtegning, når dette regnskabsår skal revideres?

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Indlæg ialt: 304
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 15:54

Hej Jan

Jeg tror også der er tale om et ulovligt aktionærlån, men det afhænger lidt af hvordan det er opstået. Du får en påtegning under alle omstændigheder, hvis revisoren vurderer det som ulovligt.

Havde du nu i stedet for haft et udenlandsk selskab som holdingselskab, ville du ikke have haft problemer. Så kunne du lade det udenlands holding overtage lånet, hvilket ville være fuldt lovligt - hvis det var et såkaldt off-shoreselskab.

Se min hjemmeside

Mvh.

TKKH

Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 12:12
Det vil blive betragtet som et aktionærlån ja, men ideen om at etablere et holdingselskab med det ene formål at muliggøre aktionærlån  bør man efter min, og mange andre rådgiveres opfattelse holde sig fra. Hvorfor i alverden skulle man stifte et holdingselskab i udlandet når ens interessesfære og aktiviteter udelukkende foregår i Danmark ?

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 17:54

Hej Bent.

Jeg tror der er noget du har misforstået. Holdingselskabet bliver selskabsretligt indregistreret i udlandet, men skattemæssigt registeret i Danmark. Det kommer dermed til at fungere præcist som et dansk holdingselskab, men blot med de fordele, at man kan låne af holdingselskabet mv.

Skatteyderen kommer jo slet ikke til at mærke nogen ulemper ved det udenlandske holdingselskab. Jeg kender heller ikke nogen rådgivere, der fraråder det - og hvorfor skulle de også det.

Hvor er ulemperne. Har jeg overset noget?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 18:51
Nej jeg misforstår intet. I og med at holdingselskabets reelle ledelse sker fra Danmark betragtes selskabet skattemæssigt som hjemmehørende her i landet.

Det betyder at holdingselskab kan oppebære skattefrit udbytte fra datterselskaber når kravene til ejerandele og ejerperiode er opfyldt. Ligeledes kan holdingselskabet afhænde aktierne i datterselskabet skattefrit efter 3 års ejertid.  
Efter danske regler vel at mærke.  I og med at vi geografisk bevæger os i et område med lande som ikke er omfattet af EU's moder/datterselskabsdirektiv, eller lande hvormed Danmark ikke har nogen dobbeltbeskatningsoverenskomst  så er man ude i en gråzone, hvor man lige skal tage den - evt. nationale lovgivning i det pågældende udland i betragtning. Hvis det pågældende udland beskatter sådanne avancer/udbytter eller via ændret lovgivning senere gør det, vil jeg mene at man som rådgiver/udbyder har et seriøst problem. 

En af mine tidligere kolleger har skrevet en ganske god artikel om emnet og jeg deler fuldt ud hans holdning:

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 18:57

Kære Bent.

Der er noget du totalt har misforstået.  Når et udenlandsk selskaber bliver skattemæssigt indregistreret i Danmark, så er selskabet 100 % dansk.

Det er således totalt irrelevant at diskutere dobbeltbeskatningsoverenskomster for selskabet er jo lige så dansk som et ApS eller A/S.

Du har ganske enkelt fået skatteretten galt i halsen

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 19:06

Kære Bent.

Jeg skal lige påpege, at de selskabstyper som kan bruges, er placeret i lande uden indkomstskat - og derfor typisk ikke har nogen overenskomst med Danmark, men hvad gør det.

Der bliver jo kun dansk skat.

OECD-guidelines, som næsten alle lande i hele verden følger, ligger også vægt på ledelsens sæde. Kun USA er lidt for sig selv, men de plejer at gi sig.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 19:30
Der er noget du totalt har misforstået.  Når et udenlandsk selskaber bliver skattemæssigt indregistreret i Danmark, så er selskabet 100 % dansk. Ja set med danske øjne men nu er der ligesom også en anden side at se det fra- det udland hvor selskabet er hjemmehørende selskabsretligt, som ikke nødvendigvis er forpligtet til at følge og indrette sig efter danske og EU retlige skatteregler, herunder princippet om at et selskab beskattes i det land hvor ledelsens sæde er.

Det er således totalt irrelevant at diskutere dobbeltbeskatningsoverenskomster for selskabet er jo lige så dansk som et ApS eller A/S. Ja det er totalt irelevant at diskutere dobbeltbeskatningsoverenskomster når/hvis selskabet er beliggende i et land hvormed Danmark ikke har nogen dobbeltbeskatningsoverenskomst - Så er man nemlig på ofte på herrens mark.

Du har ganske enkelt fået skatteretten galt i halsen Det tror jeg såmænd ikke. Så havde jeg nok ikke overlevet 12 år i rådgiverbranchen.

Fra København
Tilmeldt 7. Jul 05
Fra  CPH-revision ApS Skrevet kl. 19:43

Hej Bent.

Det er naturligvis korrekt, at hvis man vælger indregistrere sit selskab i et land, der ikke respekterer princippet om ledelsens sæder - og heller ikke gør det efter dobbeltbeskatningsoverenskomsten, og man tillige skal betale indkomstskat i den pågældende land - alene fordi selskabet er registreret der, så har du ret.

Men nævn lige nogle lande, der opfylder disse betingelser. Det drejer sig om måske 5 lande i hele verden, og så kan man jo holde sig væk fra netop disse 5 lande - og vælge nogle af de andre.

Det er jo et totalt abstrakt problem du fremsætter. Man vælger naturligvis et land, hvor der ikke er nogen skat, og så er problemet jo løst. Er du ikke enig?.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 19:46
Jeg skal lige påpege, at de selskabstyper som kan bruges, er placeret i lande uden indkomstskat - og derfor typisk ikke har nogen overenskomst med Danmark, men hvad gør det.
Der bliver jo kun dansk skat. 
OECD-guidelines, som næsten alle lande i hele verden følger, ligger også vægt på ledelsens sæde. Kun USA er lidt for sig selv, men de plejer at gi sig.

Nå så kom det frem. Modellen forudsætter at der er tale om lande uden indkomstskat. Det kunne jeg godt gætte mig til. Nu er det jo bare før set at lande uden indkomstskat indfører national indkomstbeskatning.

OECD guidelines er ikke så meget bevendte når vi taler om lande som ikke er medlem af OECD, og heller ikke en garanti for at OECD landene vil følge dem.

Ét er at man ikke kan rådgive om fremtidige ændringer i international skattelovgivning men jeg ville  da meget nødig være den rådgiver der har anbefalet sin kunde at stifte et selskab i pågældende land og derefter skal fortælle sin kunde at tingene har ændret sig, med dobbeltbeskatning til følge. Men der er vi jo nok forskellige.  

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)