|
Hej Bent.
|
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Hej Bent. Du er jo helt håbløs. Skulle det utænkelige ske, at lande, der aldrig har haft indkomstskat pludselig indførte indkomstskat, og tillige nægtede at respektere alle konventoner, hvilket mig bekendt aldrig er sket, så kan man jo bare opgive selskabet, og lade det foretage en skattefri fusion med et dansk A/S, og lade det danske A/S, være det forsættende.
Alternativt kan man lade selskabet indregistrerer selskabsretligt i Danmark og gøre det udenlandske selskab til et dansk A/S.
Man kan naturligsvis ikke som rådgiver forudsige, hvad der vil blive lavet af ny lovgivning i fremtiden, og hvis alle eventuelle lovindgreb skal tages i betragtning, når man planlægger sin skat, så bliver det meget besværligt.
Jeg betragter derfor dine indlæg som useriøse. Du bryder dig ikke om off-shore løsninger og det er også helt fint, men jeg vil lige gøre opmærksom på, at Jyske Bank, KPMG, og Julius Bär gør i off-shoreløsninger.
Så nogen må vurdere, at det er risikoen værd.
i vderdenshistorien, sp kan kan man jo bare selskaber aktier i holdingselskabet
så man jo bare tømme selskabet
|
Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)
Hvem i alverden siger at du kan foretage en skattefri fusion med et dansk selskab efter det pågældende udlands regler ?
Well lad nu den del ligge. Det kan godt være at tankespinderiet - hvad det indrømmet er - er urealistisk, og lå der en stor gevinstmulighed i det ville jeg nok ikke være så afvisende. Jeg stiller bare spørgsmålstegn ved hvad man får ud af at stifte disse selskaber, og der kan jeg ikke se den store åbenbaring:
Ser vi det på koncernplan så ligger skatten i det danske datterselskab og på holdingselskabets danske aktionær i takt med at han trækker pengene ud af holdingselska. Holdingselskabet betaler derimod typisk ikke skat. Du kan flytte holdingselskabet til lige så mange lande du vil. Koncernens skat og skatten af det der trækkes ud af koncernen bliver i Danmark.
Apropos hvem der gør hvad: Jydske Bank, KPMG og mange flere lavede jo også selskabstømninger i 90'erne men fik de noget ud af det ?
|
Hej Bent. Nu overså jeg lige dit andet indlæg. Du skriver, at man som rådgiver skal forudsige wort case, men det må nødvendigvis være realistisk worst case. Skal man følge din tankerække, kan man ikke rådgive om noget som helst.
Men kan heller anbefale folk at bruge et dansk ApS for tænk nu hvis der kommer en ny regering og hæve selskabsskatten til 90 %. Ja så var det selvfølgelig en dårlig beslutning, men den slags kan man jo ikke garderer sig imod. Det kan kunderne godt forstå.
|
Jeg er da ikke uenig i dit point og det er ikke sådan det skal tolkes. Jeg mener bare der bør være en pæn gulerod "hvis man skal hive folk til udlandet" og jeg synes ikke den gulerod er stor nok. |
Hej Bent Jeg siger heller ikke at off-shore løsninger er en åbenbaring, men man skal være opmærksom på de muligheder som det giver, og lade kunden vurdere om han vil løbe risikoen.
Selvfølgelig er der off-shoreprojekter, der går galt, men der er også mange der går godt - de fleste.
Med hensyn til fusionen, så må du stadigvæk huske på, at det udenlandske selskab efter fusionsskatteloven er et dansk selskab og ikke et udenlandsk. Der er således ikke tale om en cross-border fusion i skattemæssig forstand
|
Hej Bent. Jeg tror vi er ved at være enige. |
Ja det tror jeg også.
|
Hej Bent. Hvis fusionen gennemføres i Danmark, så er det udenlandske selskab jo tomt, og så kan de udenlandske myndigheder gøre hvad de vil. Selskabet er jo dødt, men blot ikke afmeldt.
|
Ikke forstået. Det du taler om er en omvendt lodret fusion med det danske datterselskab som det fortsættende selskab.
Off-shore selskaberne falder jo uden for fusionsskattelovens kapitel 1, og der skal således altid indhentes tilladelse til skattefri fusion. Jeg er ikke så sikker på at man kan få sådan en tilladelse, og Christen Amby var inde på noget lignende i den omtalte artikel i Børsen.
Havde man derimod haft et dansk holdingselskab ville en skattefri fusion kunne gennemføres tilladelse ligesom man ville have mulighed for - med tilladelse - at foretage andre skattefri omstruktureringer.
|