Jeg er på udkig efter en ny løsning til flere af mine hjemmesider, så performance kan blive forbedret. De kører i øjeblikket på en VPS med 1GB RAM hos Netsite. Det kører sådan set nogenlunde, selvom det nok er ved at være tid til en opgradering til 2GB RAM. Af og til opstår der dog problemer, som jeg dog får løst. Men med mit begrænsende kendskab til linux/apache og serverdrift i det hele taget, ville jeg helst gerne være fri for det ansvar. Jeg er derfor på udkig efter et regulært gammeldags webhotel. Det nærliggende ville selvfølgelig være at fortsætte hos Netsite, men dels er jeg bange for at de kan trække mine sider (jeg vil op i performance, ikke ned), og desuden er jeg ikke vild med deres opsætning med ét domæne og aliasdomæner. På den måde skal jeg investere i et webhotel til hvert domæne, hvilket er besværligt og alt for dyrt. Jeg vil have en løsning, hvor jeg bare kan tilknytte domæner efter behov. Jeg har længe luret på meebox, og været meget tæt på at skifte, men på det seneste har jeg fundet ud af, at der til tider er meget lange svartider og andre problemer. Det fremgår af deres hjemmeside, at de er klar over problemet, men det hjælper jo ikke rigtigt noget. For mig har det i hvert fald ødelagt det gode indtryk, så nu tør jeg ikke tage skridtet. Det jeg søger er en løsning, der kan hoste iPhoneguide.dk, iPadguide.dk, iMacguide.dk og atvguide.dk (+ flere andre småsider). De kører alle med Wordpress. I januar var der 450.000 besøg (ikke unikke), 1,1 mio sidevisninger, 15 mio hits og 115 GB trafik. Jeg har optimeret en del på det i løbet af februar, så trafikken er noget lavere nu, måske omkring halvdelen. På iPhoneguide er der typisk over 100 besøgende samtidig (15 minutter), men til tider kan det eksplodere til flere hundrede. Min nuværende VPS har typisk serverload på under 0.5 og cpu usage på 10-20%. RAM ligger typisk omkring 70%, men hver eneste dag er den oppe i det gule og røde felt. Siderne fylder 8GB og Mysql omkring 150 MB Jeg kan få en væsentlig bedre performance ved at opgradere til 2GB RAM, men det ændrer ikke på, at jeg selv skal stå for driften (og en managed VPS, har jeg ikke råd til). Findes der et webhotel, der kan klare den opgave eller er VPS løsningen? Det optimale ville bære en løsning hvor alt var optimeret til lynhurtig afvikling af hjemmesider. Kort svartid, masser af overskud. Gerne med tildelte (private) resourcer, så andres problemer ikke lægger mine sider ned. Gerne en cloud-løsning, hvor man kan øge/formindske resourcerne efter behov. Når jeg undersøger markedet er der masser af "professionelle" webhoteller, men det er meget uklar hvad det dækker over. Når jeg tjekker referencer, er det typisk sider der ikke trækker ret meget trafik jeg finder. Hvis ikke et webhotel er løsningen, men VPS, er der så nogen ide i at skifte til en anden end Netsite? Her tænker jeg igen på meebox's cloudløsning? På forhånd tak for svarene. |
Hej Martin
I forlængelse af det du skriver, er det måske værd at nævne, at vi også har løst alle de problemer, der har været tale om. Send mig gerne en pm eller en mail, hvis du ønsker nogle referencer at sammenligne med, som er hosted hos os. Eller hvis du har spørgsmål iøvrigt :-)
Go' fredag!