Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Koda afgift

Side 3 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 233
Skrevet kl. 03:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Hey Max

Jeg skal lade vær med at dobbelt skrive svar, for jeg kan se John har svaret på det meste - og jeg ligger meget lige op af hans holdning til det meste - jeg syntes også at vi måske lige skal holde fokus på trådstarters spørgsmål så det ikke køre af sporet med vores egen så vi ikke får ødelagt hans muligheder for at få de svar han ønskede - men lige mine korte svar alligevel til dit  Stick out tongue

MaxJensen:
Det ved jeg nu ikke, men det der er nærmere et skoleeksempel i arrogance. Jeg har min viden fra en umiddelbart godt researchet artikel/interview samt det faktum at jeg kender det musiknummer ret godt. 

Sleigh Ride af  Leroy anderson som MC einer har samplet fra, er ikke en jiingle som du skrive, det er en selvstændig melodi- arrogance kan således også tolkes som viden Wink

MaxJensen:
hvofor går ALLE KODA pengene så kun til jingle- ophavsret manden ? Det giver jo ikke mening

Alle koda penge ryger tilbage til Leroy når der er tale om offentlig fremførelse osv - men MC einer tjener stadig deres del på selv pladesalget - det får Leroy ikke, Ligesom MC einer tjener sine penge på optræden, også med den sang den får Leroy ikke del i - den del af opførelsen tjener MC einer stadig selv- at den KODA del der så også er på live/radio opførelser mv der er som en selvstændig del - den får MC Einer jo ikke. Nøjagtig som tråd starter betaler live musiker, det er deres Honorar - men selve koda udbetalinger tilfalder den del som har lavet værket. Havde MC einer spurgt på forhånd havde de fået et ja eller nej af Leroy (efterfølger), men de laver først og spørger om tilgivelse bagefter - revolver metode - og så vil det ikke være rimeligt at eksempelvis Leroy ikke vil have have mulighed for at sige nej- ellers vil man jo lukke op for at alle bare kan snylte på andres Brand og betale en lille smule og derved budgeter med om den % vil kunne betale sig at træde folk over tærene - det er jo netop derfor at kopi vare bliver destrueret nogle gange- for hvorfor skulle en kina mand dog ikke have lov til at bruge ROLEX design og sælge sine ure, for uret i sig selv er jo opfundet og det ejer rolex jo ikke?- nej på grund af at Rolex ejere deres design har de fuld råderet over om de vil have det destrueret eller sige ja til at give en licens.

MaxJensen:
Du lyder næsten som en sangskriver :-)

Jeg har været - jeg arbejder nu med musik tjenester, og har derved KODA ind over - og jeg vil da også gerne selv slippe billiger på det på det punkt for at skabe mer værdi for mit eget - men jeg må også se se på det at vis musiker ikke få nogle pege, så laver de intet musik- og så har jeg intet at sælge - hvis ikke bondemanden fik sine penge for mælk og det kun var Arla der fik sin betaling for at fylde det på kartoner, så kunne du heller ikke forvente at der fremover stod mælk hos købmanden når du handler.

MaxJensen:
Tja, MC Ejnar har så altså  ikke nogen plads i dit utopia af et system... 

Jo da, fed jule sang RESPEKT.....men det har LEROY da også.

MaxJensen:
Kan du forklare hvordan dette nummer skulle være blevet til hvis man ikke må sample og hvorfor du mener at dem der laver sådanne numre åbenbart skal sulte?

Havde de ikke brugt den sampling og lavet det hele selv, så var problemet der ikke - men det blev måske kun et hit fordi de brugte lige den sampling - de sulter ikke, de tjener som jeg skrev længer op på pladesalg, optræden her får de jo nok solgt flere plader og live optræden fordi de har få skabt et hit med eksempelvis andre- gyngerne og karusellen.

MaxJensen:
Hvis MC Ejnar har lavet et nyt musiknummer (og det har de), dog med hjælp fra en gammel jingle, hvofor går ALLE KODA pengene så kun til jingle-ophavsretsmanden? Det giver jo ikke mening.

Fordi de ikke spurgte først- de kunne sagtens hvis begge var indstillet på det have levet et cut i koda fordeling, jeg købte eksempelvis for nogle år siden samplinger til mine udgivelser af AQUA og deres track, og mig og Søren blev snildt enige om en fordeling for deres riff i koda fordeling, så det kan lade sig gøre - men opretshaver er ikke FORPLIGTIGET til at SKULLE sælge sin del, det er frie menesker som du og jeg.

Bedste hilsner

Bo

Fra Aarhus
Tilmeldt 30. Jan 13
Indlæg ialt: 22
Skrevet kl. 14:46

Bo Schønemann:
At du nævner at du ikke skal rapporter til KODA selv hvis kunstner jobber gratis, er ikke korrekt- KODA betaling er ikke beregnet ud fra % af musikers honorar, men en andel af antal lytter mv.- så her på den konto vil du skulle afregne det samme, uanset hvilken honorar størrelse du betaler. 

Hej Bo

Tror du har misforstået mig, jeg forstår godt at ligegyldigt hvad der bliver spillet osv skal vi betale til den fastlagte pris pris til koda.

Min partner og jeg blev enige om at live musikerne kan få deres honorar fra koda og vi giver dem intet ekstra.

Bo Schønemann:
her er jeg rimelig på hjemmebane mht til KODA, og handler positivt med dem i mine sager, både nu her og tidligere sager- jeg er ikke enige med dig i at de er SÅ tunge at danse med, de har nogle regler som de følger, ligesom du heller ikke kan handle med SKAT fordi du gerne vil betale mindre.

Du sammenligner SKAT og KODA viser jo hvordan KODA folkene tænker og opfører sig. KODA er en PRIVAT medlemsforening, problemet er jo at i selv bestemmer hvad i skal tage for musikken, i kan tage 200.000.- i afgift uden vi som erhvervsdrivende kan gøre noget som helst. KODA har i realiteten monopol på alt musik.

Men du må ikke misforstå mig, vi har intet imod at betale afgift til dem bag værkerne, jeg synes desværre det lyder som du tror jeg vil have alt gratis. Afgiften er bare alt for høj i forhold til vores åbningstider. Har snakket med andre restauratører mange af dem slipper med 1/4 af hvad vi betaler, trods de spiller danse-underholdnings musik samme antal Kvm og flere åbningstimer. Hvordan de har kringlet den ved jeg ikke. Så nej det er ikke ens for alle.

Jeg forstår ikke den måde de regner afgiften ud på.

Eksempel; Der kommer en mand og spiller 15 mins akustisk guitar med 1 gæst. Næste dag spiller et Big-Band med en DJ der sampler i 12 timer og der er 250 gæster. Samme afgift, det giver ingen mening i min verden.

Synes bare de burde få en procentdel af omsætningen det vil være mere fair for alle, måske jeg er langt ude ved det ikke, er også ligegyldigt da det aldrig kommer til at ske.

Lige tilslut har jeg et par links til nogen KODA sager hvilket i min optik viser KODA's grådighed og dominans(håber jeg må linke her)

http://debug.dk/article/koda-vinder-endnu-en-sag

http://www.modspil.dk/wordpress/?p=2054

http://www.eksperten.dk/spm/246646

Bare lige lidt læsning til hvis det har nogens interesse.

Mvh

Stig "Kodas ny malkekvæg" Nielsen 

Fra Aars
Tilmeldt 26. May 11
Indlæg ialt: 233
Skrevet kl. 15:22
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej stig

Jeg forstår udmærket dit dilemma, og gir dig ret i at der er mange indviklet regler som ikke er lette at gennemsku (jeg skal også selv tit vende og drej udregninger og aftaler nogle gange for at forstå dem)- lige for at præcisere som jeg måske kan forneme ned i din mail, så har jeg intet med KODA at gøre ud over jeg gør forretninger med dem til min underholdnings-tjeneste, blot så du også ved at jeg er menig mand - men jeg har både i forhandlinger og aftale samt min tidligere tid i musikbranchen et indgående kendskab til KODA og Gramex i flere forskelige lag.

Stig N:
Du sammenligner SKAT og KODA viser jo hvordan KODA folkene tænker og opfører sig. KODA er en PRIVAT medlemsforening, problemet er jo at i selv bestemmer hvad i skal tage for musikken, i kan tage 200.000.- i afgift uden vi som erhvervsdrivende kan gøre noget som helst. KODA har i realiteten monopol på alt musik.

Ja, både og en dårlig sammenligning, og ja KODA har på den konto sådan set monopol, jeg så også gerne selv at der var ihvertfald en mere rettigheds forvalter, det er der i flere lande og det giver en lidt anden udregning selv om de snakker sammen om priser - men et eller andet sted er det frit om man vil melde sit musik til koda og lade dem forvalte det, så musikerne burde også lade vær hvis de gerne vil spille gratis koncerter osv, eller selv bestemme lidt mere over det- KODA er frit at tilmelde, men 99,9%  gør det!

Stig N:
Synes bare de burde få en procentdel af omsætningen det vil være mere fair for alle, måske jeg er langt ude ved det ikke, er også ligegyldigt da det aldrig kommer til at ske.

Den er meget svær at styre,. og vil kræve usandsynlig meget administrativ med stor mulighed for snyd af omsætning hvordan det bliver bogført osv.- jeg kan se pointen og følge dig 100% på det fair, men det kommer ikke til at ske.

Uanset hvad, så håber jeg du får styr på dem, således at du betaler hvad der er ret og rimeligt og fair for begge parter- går den helt galt - så må du tage telefonen og snakke med dem endnu engang og se om alt er som det skal være eller om der er noget der gør at du skal betale billiger.

Du er også velkommen til at tage fat i mig, så skal jeg gerne se om det er regnet rigtigt ud på alle punkter eller om der er noget der vil berritige dig til en anden afregning- eller om det er som det skal være, der er jo meget der spiller ind- så det er umuligt at svare på gennem disse oplysninger du har givet!

Go weekend

Bo Schønemann

Side 3 ud af 3 (23 indlæg)