Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Prisdebat - hvad er din holdning?

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)
Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 08:35
Hvor mange stjerner giver du? :
Hans skal tegne mit næste logo, det er helt sikkert. Til den pris må det da blive helt fantastisk - på linie med DSBs stationssignal...  :D

Dette forum er stærkt, dels fordi man kan få/købe råd og vejledning om hvad som helst, dels fordi man ikke slipper godt fra at levere noget usammenhængende makværk!

Det er en meget svær balancegang vi begiver os ud på, hver gang man kommenterer en anden brugers tilbud. For det skal naturligvis ikke ende med en nedsabling af iværksætters første forsøg på at præsentere sit produkt. Men når det fungere på den rigtige måde bliver køberen gjort opmærksom på eventuelle mangler i produktet og sælgeren gjort opmærksom på mangler i informationsstrømmen - eller måske mangel på nuller i prisen!

Det er nævnt adskillige gange, men det er altså ganske almindeligt for iværksættere at begynde med en meget lav pris og så efterhånden lade den stige proportionalt med bevidstheden om egen/produktets værdi. Det giver mulighed for at de nye kommer ind på markedet, at de nys opstartede har adgang til at købe produkter af en vis standard og det giver mulighed for en gang ophedet debat her på Amino. Intet af det er skidt

For mig at se bliver det først noget skidt i det øjeblik man kan aflevere sine tilbud uden nogen kan få lov til at komme med kritiske komentarer, for der har unægteligt også været tilfælde hvor det var MEGET berettiget med kritikken.

Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 08:48
Hej Hans, din evige spøgefugl :-)

Som jeg tidligere har skrevet, er de billige priser helt i orden, så
længe udbyderen har en strategi med det - og det har du tydeligvis.
Fair nok.

Pris og kvalitet hænger ikke nødvendigvis sammen - men de er heller ikke nødvendigvis adskilt.

En sammenligning med Cornflakes er - omend humoristisk - forkert. 
Forskellen er at der er uanede mængder af cornflakes til rådighed og at
du får præcis samme produkt, i alle butikker, verden over. 
Designere er en hel anden boldgade. For det første er alle designere
forskellige og der findes ikke éen rigtig designløsning. Derudover er
designere begrænset af en lille ting, der hedder tid.  Der ér kun
24 timer i døgnet og for mange af de - især dygtige - designere i
Danmark er de timer bookede.  Det medfører 2 ting. For det første
bliver priserne sat op.  Hvis man kan tage 2000 kr. i timen og
stadig have så mange opgaver, at man kan brække sig ved tanken, så er
det en naturlig udvikling.   For det andet bliver der, som
jeg tidligere har nævnt, plads til de lidt mindre dygtige designere..
og til de meget lidt dygtige.  Det er også en naturlig udvikling.

Faldgruben for folk der søger designere, er at finde den rigtige
designer til opgaven. Der findes dygtige designere, der har lave
priser, fordi de gerne vil have kunderne ind i hytten. Der findes
dygtige designere, der har lave priser, fordi de er nye og gerne vil
have flere referencer, så de senere kan sætte priserne op.  Der
findes dygtige designere, der har lave priser, fordi de ikke har
samvittighed og selvtillid til at sætte priserne op.  Det er gerne
de tre grupper, man skal have fingrene i.

Der findes dygtige designere, der har høje priser, fordi det er hvad
deres arbejdskraft pt. er værd på markedet. Hvis man har råd, er dette
selvfølgelig også en attraktiv gruppe.

Og så er der faldgruberne: De middelmådige og dårlige designere. Nogle
af dem er billige - hvis man endelig skal vælte ned i denne gruppe, er
det dog i det mindste disse, der er bedst at styrte over - men der er
også andre, der rider overskrævs på branchens succes og har sat
priserne efter hvad markedet kan bære for de dygtigste.  Jeg har
personligt set folk betale formuer for et stykke lort.  Det har vi
alle sammen - og der synes jeg ikke, at der er noget galt i, at vi på
Amino advarer hinanden om at træde varsomt.

Det er fortsat min holdning, at når designere tigger og underbyder
hinanden for opgaver - som branchen ser ud i øjeblikket - ligger der
noget bag.  Nogle af dem, stammer fra den første gruppe, men en
hel del af dem,  må der altså bare være noget galt med. Enten er
de ikke dygtige nok, eller også kan de ikke overholde en deadline,
eller også lider de af spedalskhed. Der er noget - et eller andet -
galt med en designer, der i dag ikke har nok at lave.

Branchen skriger på folk. Ligger på knæ, med bævende underlæbe og beder
til Gud om at finde en eller anden, der bare kan finde ud af at åbne
Photoshop... og hvis de vælger dig fra - så er der fandenfiseme et
eller andet galt.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 1947
Skrevet kl. 09:00
Vi må tale forbi hinanden ;o)

Det er ingen hjælp, at ens tråd udvikler sig til et ''skænderi'' om hinandens priser. Det var pointen i mit indlæg.

Nu kan det snart være nok..... ;o)

Tilmeldt 14. Jun 07
Indlæg ialt: 376
Fra  SEOVIS Skrevet kl. 10:13
Hans - du skal sandelig også kreere mit logo, men jeg vil blive super glad, hvis vi kan fremhæve at det er dig, der har designet det, fx "design by Hans" så føler jeg virkelig, at jeg har fået noget for pengene :-D
Spøg til side. Jeg er enig med dig Hans. Som jeg skrev i den anden tråd, er det ofte kompromisets kunst, for jeg ser både på kvalitet og økonomi. Uden at jeg skal gøre mig til talsmand, for at bruge "udenlandsk" arbejdskraft, så sidder der dygtige designere rundt omkring i denne verden. Jeg fulgte Mettes tråd på designoutpost og syntes egentlig, at de designforslag, hun fik var ret gode - glæder mig til at se, hvilket du valgte, Mette. Omvendt, har jeg også set mange danske designeres "referancer" og er ikke altid imponeret, heller ikke af de "dyre drenge". Jeg tror på, at hvis man har en lille smule kritisk sans, så kan man godt sige fra overfor det mindre gode og vælge det bedre til, men min ret som kunde må være, at se på hele sortimentet inden jeg bestemmer mig.
Når Regin, som jeg i øvrigt synes har nogle gode pointer, udtrykker at han har ondt af de kunder, som ender med noget halvgodt og halvfærdigt, så ved jeg ikke om jeg skal le eller græde.

Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 10:23
Spændende Henrik :)

Jeg valgte Zoes til Skagen Smykker, men har efterfølgende bedt hende lave nogle ændringer som ikke blev offentliggjort ;-) Jeg synes ikke at det hele skulle være offentligt tilgængeligt.

Til Nordjysk Fest valgte jeg Brians - det var simpelthen suverænt, men jeg vil igen have lavet nogle ændringer, som ikke skal være offentlige før siden åbner.

Det er rigtigt at de dyre drenge ikke altid leverer de bedste, men der er jo også den faktor der hedder erfaring, som giver en fordel, ligesom total mangel på samme kan give overraskende gode resultater :)

Jeg er backgammonhaj, men er blevet slået ud af begyndere fordi de lavede noget jeg ikke kunne forudse, simpelthen fordi de ikke anede hvad de lavede! *grin*

Mette

Tilmeldt 14. Jun 07
Indlæg ialt: 376
Fra  SEOVIS Skrevet kl. 10:45
Mette - jeg glæder mig til at se dem.
Ja, jeg vandt min første større pokerturnering (blev nr. 2, men historien lyder bedre, når jeg siger jeg vandt). Alle var meget imponerede og skulle høre, hvor mange år jeg havde spillet og hvorfor de aldrig havde set mig før! Hold kæft, hvor jeg morede mig, da jeg fortalte, at det var første gang, jeg spillede poker og at jeg nok bare var god til, at lægge ansigtet i de rigtige folder. Begynderheld var det, men ingen troede på det.
Fra Silkeborg
Tilmeldt 11. Aug 06
Indlæg ialt: 743
Fra  Kommunikationspartiet Renegade Leadership Skrevet kl. 17:29
Pris og efterspørgsel hænger sammen
Der er masser af gode tilbud her på amino - det er der sjældent hos Armani!
Når der er tilbud hos Armani, så er det på sidste sæsons varer. Prisen var højere for tre måneder siden, da kollektionen blev præsenteret, kvaliteten er stadig den samme, men værdien for de potentielle købere har ændret sig.

Pris og kvalitet hænger ofte sammen
Sælger du logoer til 1700 kr. og konkurrenten gentagne gange sælger logoer til mere end det tyvedobbelte, så er der sikkert en forskel. Om det er uddannelses- eller erfaringsmæssigt - så er der en forskel på designernes kompetencer.

Kan du sælge et logo til 39,995 kr. til en efterfølgende tilfreds køber, så er køberen enig med dig i, at
beløbet er rimeligt, i forhold til det behov logoet dækker. Har du solgt et til 1700 kr. - så bør det være nemmere at opfylde forventningerne, og derfor behøver vedkommende der laver logoet måske hverken at have erfaring eller være uddannet designer.

Jeg køber kun varer eller ydelser af folk og firmaer, jeg stoler på kan levere et tilfredsstillende resultat. Hvis det er billigt, så er det fint. Hvis det er dyrt - så er det sikkert godt, hvis jeg kommer igen. Rabatter og tilbud spørger jeg kun efter i de tilfælde, hvor kvalitet og service netop ikke har førsteprioritet for mig. Derfor kan et billigt logodesign være fint, for alle dem som ikke ved, vil eller har behov for bedre.

I særdeleshed er det fint for den køber, som ikke vil betale mere, og derfor også for den sælger, som af den ene eller anden grund ikke forlanger mere. Man finder dog sjældent Armani-kvalitet hos discountbutikken... men når det sker, så nyd det - for i løbet af kort tid vil enten prisen, butikken eller behovet for Armani ændre sig.

Mvh.
René

Fra Kibæk
Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 1453
Fra  ClickStarter Skrevet kl. 18:25
Jeg har også tit haft svært ved at prissætte mine ydelser, så jeg satte mig ned, tænkte lidt over sagen og skrev et indlæg på min blog omkring prispolitik...
Læs mere her... prispolitik - hvor billigt kan man sælge sin vare eller ydelse
Uddrag:
Må den nystartede iværksætter sælge sine varer og ydelser billigere end de etablerede?

Loven siger ikke rigtig noget om prisen på dine serviceydelser,
derimod er der love omkring salg af varer til en given pris, men det
vil jeg ikke komme ind på her, (men det har noget at gøre med hvor
reelt det er, når man sælger en vare for billigt).
Service derimod kan være en meget svær ting at sætte pris på,
da det som regel kun er tiden der er en “materiel” faktor. Hvis jeg
tilbyder 3D CAD support til en virksomhed, har jeg kun min tid som
“vareforbrug”, udgift. Der skal jeg så vurdere min timeløn, set ud fra
nogle forskellige faktorer.

Må ikke-uddannede, ufaglærte gerne konkurrere på prisen
Selvfølgelig må de da det, de bedste webdesignere og grafisk designere jeg kender er autodidakte til fingerspidserne .
De er selvlærte og følger som regel med trenden, og det vigtigste
aspekt, de interesserer sig så meget for emnet, at der ikke findes
problemer, men kun nye ting at lære.

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 20:14
Da vi fik lavet logo, hjemmeside osv. fik vi det gjort hos et temmelig dyrt reklamebureu, men de havde nogle flotte referencer og vi kan super godt lide det de laver - og så vil man godt betale lidt mere.

Skal vi have lavet fx et postkort til vores kunder, hvor der står, hvornår vi holder sommerferie, bruger vi en af vores kunder, der har et lille fritids reklameburau med meget billige priser..

Jeg kan tydeligt se forskel på deres design, men er super tilfreds med begge - da jeg stiller forskellige krav til produkterne..

Men jeg er også bevidst om, at den billige er så billig, fordi han ikke har samme kundekreds og referencer og dermed ikke samme erfaring - Han har ikke råd til at miste en kunde pga for høje priser - Hvor det dyre reklameburau har råd til det, fordi de er mere efterspurgte, primært fordi de har mere erfaring og man er mere sikker på et flot resultat.. (Dermed ikke sagt, det er sådan alle steder..)

Vi ligger selv i den billige ende af skalen, på de produkter man kan få alle steder (fx almindelige hvide boblekuverter), og lægger lidt ekstra på de produkter man ikke kan få andre steder (fx sorte metallic boblekuverter)..

Det betyder at de billige produkter sælger vi mange af, hvilket giver os mulighed for at bestille mange varer hos leverandørerne, så vi får gode priser og de dyrere produkter sælger vi mindre mængder af, tilgengæld har vi en bedre fortjenste på dem...

Men hvis ens virksomhed er baseret på timeløn og ikke på et produkt, er der vel ingen grund til at falbyde sig selv, hvis man kan tjene det samme ved mindre arbejde, som Helle nævnte i den gamle tråd..

Side 2 ud af 2 (19 indlæg)