Denne tråd for at give mulighed for at ytre sin holdning om prisfastsættelse for forskellige ting - ikke kun grafisk design. Tråden er lavet for at flytte denne debat: http://www.amino.dk/view.asp?mode=viewtopic&topicID=19054&num=20&pageNo=1 fra en tråd der handler om noget andet. Hvad mener du? Må en "ny" sælge sine varer billigere end de "gamle"? Må uuddannede lave det de uddannede laver? Og er det ok at være en knold til at tage penge for det man laver? Hvis ikke, hvordan bliver man så bedre til det? Og hvorfor er det slemt at benytte sig af udenlandsk arbejdskraft, hvis man er tilfreds med ydelsen? Værsgo - debattér! ![]() Mette |
Prisdebat - hvad er din holdning?
det den eneste måde at få foden indenfor og for det andet er de to grupper ofte ikke in touch med priserne i resten af branchen - eller deres egen økonomi - og tror i øvrigt ikke nok på sig selv (endnu?) til at sætte prisen op på et mere normalt niveau. Jeg ser heller ingen problemer i at bruge udenlandsk arbejdskraft - jeg har selv forsøgt mig med DesignOutpost, men var ikke tilfreds med resultaterne (men har indtil videre heller ikke været tilfreds med resultaterne fra danske logodesignere, der har givet det et go)... og har nu valgt en engelsk designer til opgaven. Ingelunde på grund af prisen - men på grund af kvaliteten... og nu kommer den så - den debatskabende kommentar jeg har brændt inde med - jeg synes meget ofte, at kvaliteten i danske freelancedesignere er i bund. Ikke fordi vi ikke har dygtige designere i Danmark - de er bare alle sammen bookede til op over begge ører - og det har givet plads til en syndflod af middelmådige designere, der lever mere eller mindre fedt af at samle op, hvor de dygtige ikke har tid eller lyst. Jeg ved det.. for jeg har selv stukket en tyk svømmevinge ind i den og følger med. |
Jeg vil da meget gerne lægge ud: Må en "ny" sælge sine varer billigere end de "gamle"? Ja...det er jo en måde at få kunder Må uuddannede lave det de uddannede laver? Kommer vel an på erhverv...men bortset fra beskyttede titler så ja! Og er det ok at være en knold til at tage penge for det man laver? Ja selvfølgelig... Hvis ikke, hvordan bliver man så bedre til det? Der er mange måder, uddannelse, kurser, eller bare erfaring...eller også at finde noget man er bedre til. Og hvorfor er det slemt at benytte sig af udenlandsk arbejdskraft, hvis man er tilfreds med ydelsen? Der er da intet i vejen for at vælge udenlandsk arbejdskraft hvis de leverer, så længe man ikke lukker øjnene for at der KAN være kulturelle, faglige og andre forskelle som man som ukyndig måske ikke lægger mærke til. Jeg har som sådan intet imod at folk underbyder hinanden. Jeg har absolut heller intet imod at man supplerer en SU med noget arbejde af den ene eller anden art. Det der irriterer mig, og som jeg gang på gang undrer mig over er at der er opstået en eller anden misforstået indforståethed (heh) om at alle kan levere en webside, og et grafisk design og man derfor ligesågodt kan tage det billigste, da man ikke får "mere" ved at vælge en der er dyrere. At lave et godt design er ikke raketvidenskab - på ingen måde - men der ligger noget baggrundsviden til grund for at lave et design som ikke bare ser skide godt ud, men som faktisk også virker efter hensigten, og som matcher en designlinie der er tiltrækkende på målgruppen, og som kan fungere på både tryk, web mv.. Det er ikke anderledes end alle mulige andre halvkreative brancher som arkitekter, modedesignere you name it, forskellen er bare at det er så ekstremt let at sætte sig ned foran en computer og gå igang...programmerne laver det jo nærmest af sig selv...eller gør de? Jeg har ingen intentioner om at konkurrer på priser på omkring 1200 for en komplet webside...for mig er det simpelthen at gøre grin med sine kunder (sorry). I min verden svarer det at sige at et CMS koster 1200,- til at en bilhandler fortæller mig hvad en bil koster før han har hørt hvad mine behov er! Enhver kunde har deres behov, og derfor skal eks. CMS vælges ud fra disse behov og krav. Jeg taler med kunden om deres behov nu og senere, fortæller dem om alt det de ikke ved, og fortæller herefter hvad jeg mener - og jeg er ikke bleg for at sende en kunde videre hvis jeg ikke kan levere det de har behov for! Måske er jeg blåøjet, naiv og stupid, men det har jeg det bedst med, og jeg ved mine kunder er glade for det! Problemet er bare at den rådgivning og den viden jeg har koster bare lidt ekstra. Endelig ville jeg ønske at man kunne lave en "oplysningspligt" til alle virksomheder. Jeg har endnu til gode at se det webbureau der skriver at de arbejder ved siden af skolen for at supplere deres SU, og at arbejdet derfor vil forgå når der er tid til det. Det er sgu da ærlighed og så ved kunden hvad de har at forholde sig til. Jeg hører ofte om firmaer der lige pludselig er "fanget" sådan et sted...og det går så ud over mig, som skal sidde og overbevise mine kunder om at selvom jeg er et enkeltmandsfirma, er det ikke fordi jeg er useriøs og ikke overholder mine deadlines. Det er fordi jeg er nystartet og ikke har haft opgaver nok til at ansætte 5 grafikere på fuld tid...endnu! Men når nu alt det er sagt vil jeg så lige sige at jeg har lært at leve med det...det irriterer mig grænseløst at det sådan, men det er vilkårene... Dem jeg har ondt af er de kunder som ikke får den rette vejledning, og derfor ender med noget halvfærdigt, halvgodt - som måske, måske ikke påvirker deres omsætning. Det er da surt at gå glip af 50.000 i omsætning fordi man har sparet 5000 på designet og markedsføringen. Og nu tilbage til kunderne... |
Mvh Regin Madsen
www.e-kompagniet.dk - websider og shopløsninger baseret på dynamicweb, wordpress/woocommerce, umbraco og magento
God pointe Regin :) For mit eget vedkommende vil jeg sige, at jeg ser frem til at kunne prale af at have Dansk Design på min webshop også - men da jeg ikke går efter 1.500 kroners bureauet må det vente lidt med de store ambitioner. Derfor tænker jeg at en udenlandsk grafiker ligeså godt kan lave designet som en dansk - og da jeg ligefrem får en konkurrence i gang på Designoutpost vil jeg prøve det. Jeg er indstillet på at få noget jeg ikke bryder mig om og måtte afvise og finde en lidt dyrere herhjemme, men jeg var heldig - der var en dygtig australsk pige som lavede noget der var tæt på hvad jeg ville have. Jeg har jo min dejlige bonusmor på sidelinien som er tidligere præsident for IFI og rektor på designskolen og taler løbende med hende om mine planer - hun er ikke vild med at jeg bruger udenlandsk design, men hun forstår virkelig godt min prioritering - jeg vil heller bruge 2000 på design og 5000 på SEO end omvendt her til at starte med :) Og skidtet skal jo også programmeres, der skal laves visitkort, advokatsalærer skal betales osv osv - og jeg kan ikke låne penge i baken fordi min mand er selvstændig og har haft et dårligt år. Min løn udløber 30/9 så jeg er ikke nogen god hest at spille på lige nu - det er seje odds at være op imod, men så meget desto større skal min triumf være hvis det lykkes ![]() Da jeg sidst var selvstændig, mødte jeg en freelance journalist til en fernisering, vi faldt i snak og hun spurgte hvad jeg tog for mine foredrag om børn og computere og jeg fortalte at jeg tog 995,- eks. moms for 1½ time. Hun var forfærdet og skældte mig hæder og ære fra, beskyldte mig for at være skruebrækker og ødelægge det for andre selvstændige. Jeg forstod ikke en hujende fis af det overfald, for jeg havde jo fået 500,- i timen hos Multi Inform og det var VILDT mange penge for mig. 5 kroner i rabat til institutionerne var da ikke så forfærdeligt?! Institutioner har jo ikke mange penge og jeg ville hellere ud og sprede min viden end være så dyr at de ikke havde råd til mig. Heldigvis er jeg blevet klogere siden - jeg kunne have solgt mig for det dobbelte og bedt institutionerne om at slå sig sammen om udgiften, selv afholdt foredrag i et område og taget betaling pr. deltager - det ville have givet mig firdobbelt betaling - men på trods af at jeg havde meldt mig ind i KV (Kvindelige virksomhedsejere) var der ingen der havde givet mig disse gode idéer. I dag har jeg også lært lidt om prispolitik og ved, at selvom man er en knold til at tage penge for det man laver, skyder man tit sig selv i foden ved at være for billig, fordi folk bliver mistænksomme over en alt for billig pris - og så sælger man mindre... Derfor er det også så utrolig vigtigt at man som nystartet har adgang til netværk og mentorer som kan rådgive og lede en på rette vej - det kan man blive meget klogere af! Og det er ikke så svært når man løber ind i mure og slår sig, hvis man har nogen til at sætte plaster på og give en et godt råd :) Jeg synes i hvert fald ikke at de dygtige designere skal sætte prisen ned fordi der faldbydes - det håber jeg ikke sker. Dem der ved at de er dygtige skal også tage sig betalt efter det - og så ikke gå i panik når folk vælger de billigere designere eller designløsninger - alle har ret til at blive klogere - og så kommer de nok til fagfolkene ![]() Mvh Mette |
Det er vist det man kalder fri konkurrence. Vil man derfor ikke konkurrere på prisen, er det jo blot at lave tingene bedre end konkurrenterne med lave priser. Gucci-tasker koster jo også meget mere end en alm. taske i bilka, men begge ting sælges jo alligevel. Jeg tror derfor at der i denne verden er plads til alle, og modtagere/købere til alt. Og om man er uuddannet eller uddannet er ligeledes fløjtenes ligemeget, blot man er god til det man laver. Jeg vil da mene det er selve produktet/servicen og kvaliteten man betaler for, og derfor ikke uddannelsen hos dem der udfører jobbet. Udenlandsk arbejdskraft er meget billig, og jeg vil mene at kvaliteten også er derefter. Jeg har selv set utallige eksempler på skod-arbejde udført af billige folk fra udlandet, but i don''t care. Vil folk have det billigt må de leve med en lavere kvalitet, selvom det oftest bider dem selv i halen i den sidste ende. |
// Jesper Skov
Alle må gøre som det passer dem. Det er jo et frit land vi lever i. Jeg lagde godt mærke til at de ''dyrere'', var utilfredse med at de ''billigere'' solgte til en anden pris, men så må de ''dyrere'' jo bare overbevise potentielle købere om, at de er bedre og dermed deres penge værd. Det behøver ikke at være kompliceret ![]() |
Nu kan det snart være nok..... ;o)
På Amino kan der være flere årsager til at slå ned på ekstremt lave priser - i bund og grund er vi her for at hjælpe hinanden, med vores respektive forretninger - og en etableret designer, kan kritisere en ekstremt lav pris, både af konkurrencemæssige årsager, som du nævner - men også for at hjælpe den lavtlønnede designer med at prissætte sine ting. Jeg har i hvert fald svært ved at forestille mig en bæredygtig, sund dansk designvirksomhed med nogle af de priser vi har set eksempler på. (Nogle udbygger så deres priser med argumenter om at de gerne vil have referencer og / eller at de regner med at de små, billige opgaver fører større med sig - og det er jo så fair nok.. så er det i hvert fald velovervejet). |
Ja, men uanset grunden, er der ingen grund til at spolere en tråd med det ;o) Hvis det skal være sådan en omgang hver gang man snakker priser, så ødelægger man bare et ellers godt forum. Normalt så holder man sig til emnet af respekt for den der starter tråden og det synes jeg absolut også at man skal gøre her ;o) (altså i de tråde hvor der spørges til pris på en opgave) |
Nu kan det snart være nok..... ;o)
Nu var jeg ikke selv med til at sidetracke den anden tråd. Jeg er for længst holdt op med at blive bare tilnærmelsesvist forarget/overrasket over nogle folks priser herinde. Men noget af sidetrackingen var som sådan legitimt nok. Hun spørger efter et logo/banner. Det er ikke det samme - og det er fair nok, at andre gør hende opmærksom på dét. Derudover synes jeg faktisk ikke, at det er "et godt forum", hvis en ny bruger med en nyopstartet virksomhed spørger efter en service og folk bare stiller sig op i kø, for at underbyde hinanden - og at alle de mere erfarne holder deres kæft "for ikke at sidetracke", og at den nye iværksætter derfor ikke bliver informeret om de faldgruber der er, i det eventyr han/hun er ved at kaste sig ud i. Amino er ikke et freelanceforum. Det er et forum, hvor vi selvstændige erhvervsdrivende hjælper hinanden - og i min bog er gode råd mindst ligeså værdifulde som et tilbud. Jeg er all for, at Amino''erne hjælper hinanden og løser opgaver for hinanden. Det er da skønt. Men det er ikke det eneste vi skal foretage os herinde. Jeg har ikke noget imod de designere der gav deres besyv og tilbud med i den sidste tråd. Flere af dem har jeg haft personlig (omend virtuel) kontakt med. Nogle af dem har jeg hjulpet, andre af dem har hjulpet mig. I hvert fald én af dem, har jeg engang forsvaret til sidste blodsdråbe i en anden tråd herinde. Jeg ville hjertens gerne have, at de alle sammen svømmede i penge og opgaver - men jeg vil mindst ligeså gerne hjælpe en ny iværksætter, med at vælge rigtigt i junglen. Så kan du kalde det sidetracking alt hvad du vil - men dét er hvad jeg synes gør dette til et godt forum. Den oprindelige starter af den anden tråd har lært 100 gange mere, om en branche hun ellers ikke vidste meget til, af at hendes tråd blev sidetracket en lille smule og kan nu drage en mere informeret beslutning om, hvem der skal løse opgaven for hende. Hvis tråden IKKE var blevet sidetracket, havde hun højst sandsynligt blot valgt den allerbilligste og havde måske ikke fået et tilfredsstillende resultat.. og hvordan havde det hjulpet hende? Hvordan havde det fået Amino til at stå som et lysende eksempel på "et godt forum" i hendes øjne? |
TILBUD TILBUD TILBUD TILBUD Logodesign: 39.995,- + moms. Få designet dit logo hos én af landets mest professionelle logodesignere (se bare den attraktive pris). Enhver ved, at i grafisk design er der en nøje sammenhæng mellem pris og kvalitet, så for at forøge min kvalitet har jeg lige 23,5-doblet min standardpris for logodesign. Når man prisfastsætter sine ydelser, skal man overveje følgende: 1. Hvor meget vil min kunde betale (og stadig være tilfreds)? 2. Hvilken pris vil gøre mig selv tilfreds? Derudover kan man have forskellige grunde til at give forskellige rabatter. Min lokale Brugs har i lang tid solgt cornflakes for 6,95 pr. pakke. Pludselig er de steget til 11,95 - altså den samme pris som i discountbutikker. Bliver jeg sur over det? Ja, lidt. Men jeg køber stadig mine cornflakes i Brugsen, fordi jeg er blevet vant til det, og fordi jeg godt kan lide at komme i den forretning. Før de startede med 6,95 pr. pakke, købte jeg cornflakes i Netto. Det betød, at jeg tog i Netto, når jeg var løbet tør for cornflakes. Der købte jeg så kurven fuld af varer, som Brugsen kunne have solgt mig. Min oplevelse med lave priser på logodesign er, at den tilfredse logokunde kommer igen og køber flere ydelser til fuld pris. Kunden er blevet afhængig af mine cornflakes - selvom de nu koster væsentligt mere end Nettos. Når jeg har valgt logodesign, som én af mine slagtilbudsvarer, skyldes det, at netop denne ydelse ligger i starten af en virksomheds virke. Altså fanger jeg kunderne, mens de er små, og beholder dem, når de vokser sig større. Men nu vender bøtten! 39.995,- for et logo. Nu henvender jeg mig kun til virksomheder, som allerede er godt i gang, og som allerede kender masser af kreative genier i ind- og udland - eller til naive begyndere, der tror, at der altid er en lineær sammenhæng mellem pris og kvalitet. mvh Hans |