Når en potentiel kunde offentligt viser sin interesse, er der vel ikke noget galt i, at en potentiel leverandør forsøger at godtgøre, at han vil være det bedste valg til opgaven? Selvfølgelig er debatten om pris ikke i sig selv relevant for én som blot ønsker et tilbud - og dog - måske kan forklaringen på, hvilke overvejelser der ligger bag en for lav pris, være med til at imødegå mistanken om, at man ikke er opgaven voksen? Hvis jeg ikke var interesseret i opgaven, ville jeg formentlig ikke have skrevet noget i tråden. Hvis jeg var helt vildt interesseret i at gafle opgaven foran de andre, ville jeg have ringet til Fidela med det samme og gjort mine hoser grønne. Jeg håber, Fidela, at du finder én som kan klare opgaven til din tilfredshed - og at du kommer til Kjers Kommunikation, når du har brug for det. mvh Hans |
logo design?
Regin: Jeg vil høre om pris forskelle på et logo design og en banner, fordi at, som Mette har sagt, prioriteten betyder meget, når man er ny startede iværksætter. Jeg kan selv lave logo og banner men der mangler mere kød/kreativitet som I designere kan byde på. OK det er jo også helt fair, jeg havde nok misforstået det lidt og troet at du fejlagtigt forvekslede de to ting (det er set før). Under alle omstændigheder er begge dele noget jeg kan hjælpe med ;-) |
Mvh Regin Madsen
www.e-kompagniet.dk - websider og shopløsninger baseret på dynamicweb, wordpress/woocommerce, umbraco og magento
|
Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk - https://icode.dk
Jeg tror, at denne diskussion bør finde sit naturlige leje. Jeg kan tilbyde et logo plus diverse for 2000 fordi jeg er en knold til at tage penge for tingene. Ellers ser jeg mig selv, som at jeg til enhver tid vil kune feje eventuelle konkurrenter af banen (ja, jeg tror på mig selv) og, endeligt, at jeg kan levere et logo til en mindre forretningsdrivende for hvad nogen synes er ''peanuts''. Igår fik jeg iøvrigt at vide, at jeg er blevet optaget på Danmarks Designskole - noget jeg har villet i en del år, som måske ikke stiller mig i dårligere lys, som en billig designer. Jeg tror folk med besværligheder skal stikke piben ind - eller, konkurrere hvis de gider. punktum. |
Grafisk design & produktudvikling: www.davidchristensen.dk
Jeg har på trods af kriblen i fingrene også forsøgt at holde mig ude af denne diskusion omkring priser. Men davids sidste indlæg går mig alligevel på - måske det skyldes en misfortsåelse, måske ikke.
Da hele denne tråd har handlet om pris, kan jeg kun forstå dit indlæg på en måde og det er at hvis man ikke vil/kan konkurrere på prisen så smut! Jeg kan uden videre smække 10-20 logo forslag på bordet, det kan gøres på et par timer. Er de flotte - ja sikkert, rammer de målgruppen - måske, er de gennemarbejdede og gennemtænkte - nej ikke det der ligner! Når jeg skal lave et logo/designlinie skal jeg først vide lidt om virksomheden, hvad laver den, hvad vil de signalere, hvem er kunderne(målgruppen) osv. osv. Herefter er der brainstorm, smågniderier, lidt mere brainstorm, lidt flere småtegninger. Herefter kommer jeg frem til nogle oplæg - ALLE designere med bare lidt viden om deres fag ved at de bedste ideer kommer når man er helt derude hvor der ikke er mere, og det tager lidt tid før man er der. Så skal der lige soves på det...det ved ALLE også! Man ser på tingene på en anden måde når man har været lidt væk fra det. Derefter er der store chancer for man lige skal på den igen. Når kunden har godkendt oplægget skal det finpudses, evt. signalværdier skal lige dobbelttjekkes, og det hele skal finpudses så der ikke er tydelige fejl i en størrelse 10x10 meter. De rigtige pantone farver skal findes, og der skal laves forskellige udgaver. Jeg er muligvis en dårlig designer i nogens øjne, men jeg KAN bare ikke nå det på 10 timer...10 timer / 2000 = 200 kr/timen....og det er absolut minimum. Kig så på HKs "guide" til minimumstimelønnen for freelancere som ender på ca. 349,- timen...do the math! "Ja men alle kan jo lave et logo..." - jep og jeg kan uden problemer tegne en carport...ja endda et helt hus, jeg lavede ikke andet da jeg var barn! Det kan jeg sagtens lave for 1200,- Jeg vil tro de fleste uddannede Arkitekter vil anse mig for værende mildt sagt sindsyg, og det er det også...der er jo en masse ting jeg ikke ved om at tegne et hus...det ved en arkitekt fordi de har noget teoretisk viden. Der er ikke nogen der får et hus i hovedet hvis et grafisk design ikke er lavet ordentligt, men det ændrer ikke på at der ligger nogle ting bagved uddarbejdelsen af et design som man som uudannet muligvis ikke tænker på og overvejer...de ting er ligeså usynlige for den "uindviede" som hvad der er god byggeteknik er for mig! Jeg er efterhånden ved at være træt af at være en designer med lidt faglig stolthed. Som tidligere nævnt kunne jeg sagtens lave logoer til 1000-1500 hver eneste gang...det er bare at gå igang. Det vil bare betyde at jeg skulle smide al min viden om hvordan man kommer frem til det bedste resultat langt væk, og så bare få gang i farvepaletten...det er mildt sagt pisseirriterende. Det er efterhånden blevet sådan herinde at hvis man som grafiker antyder at man ikke kan levere en komplet designlinie inkl. alt for under 1500,- så er man for dyr, grådig, grisk og i det hele taget bare ude på at snyde og score kassen. Men når nu man mener at det er muligt at få et gennemtænkt- og arbejdet produkt for 1000,-, hvorfor så ikke gøre det ved andre ing også: - Indere til at programmere deres webshop. - Naboens kone, der er vild med at sy(og selv syntes hun er god til det) til at sy tøjet til deres shop - En tilfældig gymnasie pige med fingeren på modepulsen til at designe den næste kollektion - Deres farbror som altid har lavet familiens regnskab til at holde styr på revisionen - Enhver tilfældig til at stå for jeres SEO |
Mvh Regin Madsen
www.e-kompagniet.dk - websider og shopløsninger baseret på dynamicweb, wordpress/woocommerce, umbraco og magento
Jeg har lavet denne tråd: http://www.amino.dk/view.asp?topicID=19151 for jeg synes det er en debat der er værd at tage, men ikke i en andens tråd. Derfor vil jeg foreslå at man svarer på prisdebatten i den :) Mette |
Kvalitet handler for mig, om mange af de ting Regin beskriver. Fortår vi hinanden, kan grafikeren fange mine idéer osv. osv. Det er naturligvis noget, der tager tid, men det skulle helst ikke tage for meget tid, for så er der et forståelsesproblem. Pris handler for mig, om at den står mål med kvaliteten af designet OG at den står mål med mit budget. Derfor er det ofte kompromisets kunst. Som kunde, er det vigtigt for mig, at få et indblik i, hvad kan grafikeren, forstår han/hun hvor jeg vil hen osv. FØR jeg entrerer med vedkommende. Tilbagemeldinger som ses ofte på Amino, som fx "Det kan vi sagtens klare" osv. kan jeg ikke bruge til noget - jo, selvfølgelig til at se, at hér er en designer, der gerne vil hjælpe mig. Når alt kommer til alt, så er det kunden der bestemmer, hvem der skal have opgaven. Og hvis kunden er tilfreds med et design til 500 kr. frem for et til 5.000 kr., så er det jo helt fint. Omvendt, hvis kunden ikke bliver tilfreds med designet til 500 kr., så har det været lærepenge og en designer til 5.000 kr. vil få opgaven. På den måde, er der plads til alle. |
|
Skal du kvitter smøgerne? Danmarks billigste e-cigaret får du hos eQuit.dk
Ja du kan måske lave et stykke flot grafik der kan sidde oppe i hjørnet af et website for 799, men skal du lave et logo, hvor du først skal ind og analysere på virksomhedens målgruppe, sørge for at det signal logoet sender afspejler virksomheden, at farverne er med til at styke signalværdien, at logoet er nemt at huske fordi det tricker noget i målgruppens bevidsthed. samt både sørge for at signalværdierne i danmark men også i de lande virksomheden ellers bevæger sig i mm. så kommer du dælme til at sidde på en loussy timeløn hvis du tager 799 for det. Et logo er IKKE bare et stykke flot grafik der sidder oppe i hjørnet på et website. |
|
Skal du kvitter smøgerne? Danmarks billigste e-cigaret får du hos eQuit.dk