Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Brugen af e-moms

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 19. Jan 12
Indlæg ialt: 859
Fra  ithansen.dk Skrevet kl. 21:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,
Jeg har nu kørt med e-moms programmet ca. 1 år. Og i den tid, har jeg ikke været moms registreret.

Jeg har haft det sådan, at fysisk henne i banken, har jeg en konto der hedder forretningskonto.
Beløbet på denne, har hele tiden stemt med "bankkonto" beløbet i mit online e-moms program.
Når jeg i programmet oprettede en faktura. Så oprettede jeg denne som en "salg af varer/ ydelser uden moms"
Og når denne blev betalt, så bogførte jeg denne direkte over på  "bankkonto" i mit online e-moms program. Og derefter gik jeg på netbank, og stemte min fysiske bankkonto af, så beløbne stemte overens de 2 steder. Og hæver så ikke nogle af pengene før, jeg har fået afregnet med skat, som bliver her engang først på året.

Mit problem er nu. At jeg netop har momsregistreret mig. Og tingene skal derfor foregå på en anden måde. I kraft af jeg skal til at betale moms, og foreløbig skat – 10 gange i løbet af året. Og jeg ikke helt ved hvordan, jeg skal gøre dette, så jeg stadig kan bibeholde at min fysiske og online bankkonto stadig stemmer overens.

Lige nu står der jo en del på min online bankkonto, da jeg netop ikke har afregnet med skat. Og lige med det samme jeg smider en faktura ind i online programmet, og stemmer denne op med min fysiske bankkonto. Så synes jeg beløbne for de 2 år blandes lidt samme,n nu da det ene regnskab ikke er afsluttet endnu (2012).

Bruger kun kontoen "bankkonto" i e-moms. Så bruger f.eks. ikke kontoen "kasse" Og ved ikke helt hvordan, jeg skal holde styr på "pengene", nu når jeg pludselig skal til at tage penge ud til skat, 10 gange årligt samt penge til moms osv.

Nogen der har en rimelig enkel/ nem måde, at forklare mig på, hvilken måde der ville være nemt at overskrue, ved brugen af e-moms og dennes kontoer?

(skriver tit lidt snørklet, så håber der forstås hvad jeg mener)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46622
Fra  John Hannover Skrevet kl. 13:18

Jeg tror ikke helt jeg forstår dit spørgsmål, men prøver

Jeg går ud fra du er en personlig virksomhed, og der skal du slet ikke blande skat ind dit regnskab. Skat er ikke en virksomhedsudgift for dig. 

Du bogfører en faktura - og den bogfører du på varesalg og mod debit status tilgodehavender. Du får jo ikke pengene samme dag du skriver fakturaen - og er det en købsfaktura, så betaler du jo heller ikke nødvendigvis samme dag, men har 30 dages frist - så den bogføres som en driftsudgift - imod en statuskonto kredit - i - Kreditorer udestående.

Når du så får betalt din faktura fra kunden, så udligner du ved at kreditere status tilgodehavender og debitere bank som jo den dag har fået pengene ind

Helt på samme måde hvis det er en faktura du selv betaler, du debitere så Kreditorer udestående og krediteres bank, som derved går ned med det beløb du har betalt

Momsen påvirker KUN ved, at en salgsfaktura nu består af et beløb - ex 1000 kr + moms 250 kr, og de 1000 kr går på en driftskonto i omsætning helt som hele tiden, mens de 250 kr går på en statuskonto - salgsmoms.

Det samlede beløb går stadigt på tilgodehavender og udlignes stadigt mod bank når du får betalt

Momsen er ikke en del af dit driftsresultat, ændrer ikke ved dit over eller underskud - den ligger KUN i status og er bare penge du opbevarer for skat, eller skylder skat, men dit over og underskud og udregnet helt uden moms.

Din moms kan du hele tiden se samlet i momsangivelse som salgsmoms minus købsmoms - og din personlige skat vil være din trækprocent af overskuddet hele tiden, men flytter du den fra bankkontoen, så vil den ikke stemme, for du bogfører ikke skatten som en udgift. Det kan du klare ved at hæve penge til skatten - via status - mellemregning - privat hævning, som ikke påvirker resultatet, så det bliver debet status mellemregning og kredit bank som dermed går ned med det du privat har hævet og nu gemmer til din skat, på en anden konto.

Omvendt kan du jo også lade det hele, moms og skat, blive på den ENE bankkonto du har, og bare holde øje med hvor meget af beløbet der skal være til moms og skat, så du aldrig lader kontoen gå ned under det.

Lige som en generel hjælp, kan jeg nappe fra et tidligere svar jeg gav, for at du skal forstå, at dine betalinger til dig selv - som skat ikke har med resultatet at gøre:

Man får ”løn” ved at hæve når der er råd til det, og det bogføres over mellemregning i egenkapitalen under status

Det har således ikke spor indflydelse på resultat og det man hæver privat har således ingen skattekonsekvens.

Hæver man mere end virksomheden kan bære, ja så er det jo penge man må skylde kreditorer eller bank, og det har ikke spor med skat at gøre

Man skatter af indtægter minus udgifter = overskud – og ens hævninger er slet ikke med i driften

Årets overskud er indtægter minus virksomhedsudgifter og helt uden private hævninger.

Man fører regnskab efter årsregnskabsloven og bruger tallene derfra til at udfylde den udvidede selvangivelse fra pt 111 og frem

Lidt kringlet for dig at forstå sikkert, men tag det i etaper, så er det ret enkelt.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 19. Jan 12
Fra  ithansen.dk Skrevet kl. 00:26

Hej,

Ja det begynder så stille at hænge sammen, i forhold til hvordan jeg skal administrere tallene i mit e-moms program.

I forhold til e-moms programmet (som jeg går ud fra du kender til?), hvilken konto ville du så mene jeg skal bruge når jeg de 10 gange årligt skal trække penge ud til betaling af Indkomstskat og arbejdsmarkedsbidrag (de ca. 37%).
Dette vil jeg selvfølgelig gerne kunne gøre på en e-moms konto så jeg igen kan få min online bankkonto til at passe med den fysiske forretningskonto jeg har.

Nu spørger jeg måske dumt. Men hvis jeg f.eks. forventer en omsætning på 50.000kr.
Og jeg så har udgifter for 10.000kr.
Skal jeg så når jeg skal indgive forventet indtjening på skat i forskudsopgørelsen i felt 221. Indgive de 40.000kr rent. Eller skal jeg først udtrække momsen af dette beløb. Så jeg kun indgiver jeg forventer at tjene 32000kr?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:47

Kim Hansen:

forhold til e-moms programmet (som jeg går ud fra du kender til?), hvilken konto ville du så mene jeg skal bruge når jeg de 10 gange årligt skal trække penge ud til betaling af Indkomstskat og arbejdsmarkedsbidrag (de ca. 37%).
Dette vil jeg selvfølgelig gerne kunne gøre på en e-moms konto så jeg igen kan få min online bankkonto til at passe med den fysiske forretningskonto jeg har.

Nu spørger jeg måske dumt. Men hvis jeg f.eks. forventer en omsætning på 50.000kr.
Og jeg så har udgifter for 10.000kr.
Skal jeg så når jeg skal indgive forventet indtjening på skat i forskudsopgørelsen i felt 221. Indgive de 40.000kr rent. Eller skal jeg først udtrække momsen af dette beløb. Så jeg kun indgiver jeg forventer at tjene 32000kr?

Jeg kender ikke E-moms kontoplan men du skal bruge en konto under STATUS EGENKAPTIAL som kan hedde mellemregning - eller kontant hævet ejer og bogføre DEBET i den og så KREDIT BANK - så stemmer din bank og det du hæver påvirker ikke resultatet, hvad det ikke må da det ikke har spor med skat at gære

Og til nr 2, så er det vigtigt at forstå, at hvis du taler omsætning på 50.000 kr så er det uden moms. Moms er hverken en del af dine indtægter eller dine udgifter og ikke en del af din omsætning. Moms er en del af din status.

En indtægt på 50.000 kr hvis det er inkl. moms, vil du ha haft bogført som 40.000 kr DEBET på dine omsætningskonti I DRIFT og 10.000 kr DEBET på salgsmoms i status = ialt 50.000 - og så 50.000 kr KREDIT bank i status hvis kunden har betalt

Din fortjeneste er således indtægter minus udgifter uden moms begge dele, og din moms opgør du helt separat og indberetter og betaler kvartalsvis

Jeg er ret sikker på du skal finde dig en der kan bogføre for dig, du kan dels lave masser af dyre fejl, dels overse fradrags muligheder eller fradrage noget der ikke burde ha været fradraget

vh

Fra Odense
Tilmeldt 19. Jan 12
Fra  ithansen.dk Skrevet kl. 01:54

Takker for svar.

Så for at gøre et langt svar kort. Så skal jeg indgive det jeg forventer at tjene 40.000kr (da jeg har trukket 10.000kr i udgifter fra de samlet 50000kr jeg forventer at tjene).

Og momsen betaler jeg så bare hvert kvatal. Salgsmoms-købsmoms.

Og nej er helt sikker på, jeg ikke behøver en der kan bogføre, da jeg føler jeg har rimeligt styr på det. Der hvor jeg følte, jeg ikke havde så meget styr på det, var min online moms program e-moms. Men dette begynder også nu at hjælpe.

Men laver somregel dumme spørgsmål, inden jeg træffer de rigtige beslutninger, haha.

Takker rigtig mange gange for hjælpen.

Skal man afslutte spørgsmål/ debat spørgsmål herinde på en bestemt måde. Eller skal man ikke gøre videre?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:59

Du behøver ikke afslutte - er du sikker på den er hjemme så godt nok - god vind

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)