Hej, Jeg har haft det sådan, at fysisk henne i banken, har jeg en konto der hedder forretningskonto. Mit problem er nu. At jeg netop har momsregistreret mig. Og tingene skal derfor foregå på en anden måde. I kraft af jeg skal til at betale moms, og foreløbig skat – 10 gange i løbet af året. Og jeg ikke helt ved hvordan, jeg skal gøre dette, så jeg stadig kan bibeholde at min fysiske og online bankkonto stadig stemmer overens. Lige nu står der jo en del på min online bankkonto, da jeg netop ikke har afregnet med skat. Og lige med det samme jeg smider en faktura ind i online programmet, og stemmer denne op med min fysiske bankkonto. Så synes jeg beløbne for de 2 år blandes lidt samme,n nu da det ene regnskab ikke er afsluttet endnu (2012). Bruger kun kontoen "bankkonto" i e-moms. Så bruger f.eks. ikke kontoen "kasse" Og ved ikke helt hvordan, jeg skal holde styr på "pengene", nu når jeg pludselig skal til at tage penge ud til skat, 10 gange årligt samt penge til moms osv. Nogen der har en rimelig enkel/ nem måde, at forklare mig på, hvilken måde der ville være nemt at overskrue, ved brugen af e-moms og dennes kontoer? (skriver tit lidt snørklet, så håber der forstås hvad jeg mener)
|
Jeg tror ikke helt jeg forstår dit spørgsmål, men prøver
Jeg går ud fra du er en personlig virksomhed, og der skal du slet ikke blande skat ind dit regnskab. Skat er ikke en virksomhedsudgift for dig.
Du bogfører en faktura - og den bogfører du på varesalg og mod debit status tilgodehavender. Du får jo ikke pengene samme dag du skriver fakturaen - og er det en købsfaktura, så betaler du jo heller ikke nødvendigvis samme dag, men har 30 dages frist - så den bogføres som en driftsudgift - imod en statuskonto kredit - i - Kreditorer udestående.
Når du så får betalt din faktura fra kunden, så udligner du ved at kreditere status tilgodehavender og debitere bank som jo den dag har fået pengene ind
Helt på samme måde hvis det er en faktura du selv betaler, du debitere så Kreditorer udestående og krediteres bank, som derved går ned med det beløb du har betalt
Momsen påvirker KUN ved, at en salgsfaktura nu består af et beløb - ex 1000 kr + moms 250 kr, og de 1000 kr går på en driftskonto i omsætning helt som hele tiden, mens de 250 kr går på en statuskonto - salgsmoms.
Det samlede beløb går stadigt på tilgodehavender og udlignes stadigt mod bank når du får betalt
Momsen er ikke en del af dit driftsresultat, ændrer ikke ved dit over eller underskud - den ligger KUN i status og er bare penge du opbevarer for skat, eller skylder skat, men dit over og underskud og udregnet helt uden moms.
Din moms kan du hele tiden se samlet i momsangivelse som salgsmoms minus købsmoms - og din personlige skat vil være din trækprocent af overskuddet hele tiden, men flytter du den fra bankkontoen, så vil den ikke stemme, for du bogfører ikke skatten som en udgift. Det kan du klare ved at hæve penge til skatten - via status - mellemregning - privat hævning, som ikke påvirker resultatet, så det bliver debet status mellemregning og kredit bank som dermed går ned med det du privat har hævet og nu gemmer til din skat, på en anden konto.
Omvendt kan du jo også lade det hele, moms og skat, blive på den ENE bankkonto du har, og bare holde øje med hvor meget af beløbet der skal være til moms og skat, så du aldrig lader kontoen gå ned under det.
Lige som en generel hjælp, kan jeg nappe fra et tidligere svar jeg gav, for at du skal forstå, at dine betalinger til dig selv - som skat ikke har med resultatet at gøre:
Man får ”løn” ved at hæve når der er råd til det, og det bogføres over mellemregning i egenkapitalen under status
Det har således ikke spor indflydelse på resultat og det man hæver privat har således ingen skattekonsekvens.
Hæver man mere end virksomheden kan bære, ja så er det jo penge man må skylde kreditorer eller bank, og det har ikke spor med skat at gøre
Man skatter af indtægter minus udgifter = overskud – og ens hævninger er slet ikke med i driften
Årets overskud er indtægter minus virksomhedsudgifter og helt uden private hævninger.
Man fører regnskab efter årsregnskabsloven og bruger tallene derfra til at udfylde den udvidede selvangivelse fra pt 111 og frem
Lidt kringlet for dig at forstå sikkert, men tag det i etaper, så er det ret enkelt.
vh