Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Enkeltmandsfirma - men samtidig ansat i en virksomhed/funktionær.

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 10. Dec 10
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 00:37
Hvor mange stjerner giver du? :

God aften, 

Jeg har følgende spørgsmål - håber nogen der kan give et råd eller to.

Jeg har til dato haft mit enkeltmandsfirma kørende - men skal pr 1.2.13 ansættes i en virksomhed - Som almindelig funktionær. 

Jeg vil gerne fortsætte med mit firma - da jeg fortsat vil lave lidt konsulent arbejde og fakturere mine kunder - Min omsætning vil dog falde en del. 

Hvordan foregår dette - og hvad skal jeg ændre/gøre ? ? 

Mvh Lang

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46613
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:58

1: Fortælle dit nye arbejde at du har noget ved siden af som du KUN kører i fritiden - og at det slet ikke vil involvere dem. IMOD står, at de kan blive sure og ikke ville ha dig - men så kan du jo lukke ned - FOR at sige det står, at de nok opdager det før eller siden, og hvis de mener det koster indsats for dem, ja så ryger du ud - og så er det bedre at håndtere ting upfront end bagefter

2. Tale med din a-kasse- Du optjener nu tid til dagpenge, men har du fuldt CVR ved siden af, kan det skade, så tal med dem, bliv registreret korrekt så du ikke risikerer ikke at kunne få dagpenge grundet dit CVR

Den faldende omsætning osv kan jeg ikke se du skal gøre noget ved, det er jo naturligt og ikke til hinder for at ha virksomheden du har, med mindre du har for store faste omkostninger i det, men det tror jeg vel ikke

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 00:58

Du skal vel ikke gøre noget?

Bare husk at ændre din forskudsopgørelse hos SKAT, såfremt du forventer at få en større årsindtægt i år, i forhold til sidste år.

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 01:03

Cookie > I forhold til dagpenge er det eneste man skal være opmærksom på, at man i tilfælde af fyring, bliver trukket i dagpenge, for det antal timer man bruger i sit eget firma. Indtægt/overskud er uden relevans.

I sådan et tilfælde, kan man jo bare lægge sit firma "på is".

Men selvfølgelig informerer man a-kassen om ethvert forhold der ændre sig.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:05

Ronni Plindstrup:
Du skal vel ikke gøre noget?
Som du sikkert forstår fra mit indlæg, er jeg uenig

Hvis man ansætter en mand, så vil man gerne vide, om han lægger sin arbejdskraft og tid hos en - eller om han faktisk lægger mere eller bare  megen kraft i egen virksomhed. Det er en typisk konflikt der ligger i IKKE at være åben om det, og vor trådstarter risikerer problemer, hvis ikke han håndterer det ærligt overfor en ny fuldtidsarbejdsgiver

(eller ser vanskelighederne i øjene og tager en chance -  hvis ikke der er noget i kontrakten der på nogen måde tale om at han skal lægge sin arbejdskraft hos den nye)

Det gælder også helt klart overfor en A-kasse og dagpenge som skal vide om man er selvstændig når man er i A-kassen samtidigt med man er ansat

vh

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 01:10

Ronni Plindstrup:
Cookie > I forhold til dagpenge er det eneste man skal være opmærksom på, at man i tilfælde af fyring, bliver trukket i dagpenge, for det antal timer man bruger i sit eget firma. Indtægt/overskud er uden relevans.

I sådan et tilfælde, kan man jo bare lægge sit firma "på is".

Men selvfølgelig informerer man a-kassen om ethvert forhold der ændre sig.
Det er simpelthen vrøvl - Man kan sagtens ha a kasser der nægter undstøttelse hvis man har CVR og lægge på "is" er så at lukke det helt - og selv da kan man ha problem- Du udtaler dig farligt om noget som kan give spørger problemer. Du KAN ha ret i forhold til visse A kasser, men tro mig, der er a-kasser som nægter understøttelser ligeud -til folk med CVR - og værre bliver det, hvis man ex arbejder 10 mdr som ansat - og resten af tiden som selvstændig, og det kan sagens ske for trådstarter - så lægger de ikke per automatik selvstændig tid sammen med ansat tid ved beregning af optjening af dagpengeret

Trådstarter - tal med din A.kasse - for det er langt mere individuelt og specielt og der er langt flere detaljer (ud over ærligheden mod din nye arbejdsgiver) end det svar du får fra Ronnie om at du ikke skal gøre noget

vh

Fra Krarup
Tilmeldt 29. Nov 12
Indlæg ialt: 339
Skrevet kl. 01:29
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg ville fortælle min kommende arbejdsgiver det, som det første.

Derefter, i forhold til A-kassen, så er det vigtig du tager en snak med dem, da du i mange tilfælde ikke ville kunne få dagpenge så længe du har et CVR nummer, oftest kan du tidligst modtage dagpenge når dit firma er afviklet, hvilket jo kan tage flere måneder, mht. skat og moms.

Tilsidst, skal du naturligvis huske at ændre din forskudsopgørelse, så du ikke får et kæmpe skattesmæk sidenhen.

YourBanker - Sammenlign lån og få gratis tips og tricks

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 01:34

Cookie > De 4 a-kasser jeg har talt med, har sagt at det intet problem er. Jeg var nemlig selv meget nervøs omkring netop dette. Den ene a-kasse sagde endda at reglerne er ens i alle a-kasser.

Såfremt der er undtagelser, beklager jeg. Det er godt at du retter det så.

Jeg tager som en selvfølge at arbejdsgiveren er informeret om ens firma, ligesom jeg også tager som en selvfølge at man ikke lader sit firma konflikte med sin arbejdsgiver.

Men måske det ikke er en selvfølge for alle. Var måske lidt for hurtig på tasterne.

Derimod oplever jeg at MANGE glemmer alt om SKAT. Og så får de sig et chok når SKAT kræver penge når året er omme. Derfor fremhævede jeg dette.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 02:31

Vi er helt på linje - bare lige den med at A kasser tager ting ganske forskelligt - men ellers - vi er totalt enige

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)