Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af varesalg

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Tilmeldt 1. Oct 06
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 16:09
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa,

Jeg har en internetshop, hvor privatpersoner køber forskellige produkter. Mit spørgsmål er, om jeg er nødt til at lave en bogføring for hvert enkelt salg, eller om jeg kan "nøjes" med fx. at bogføre det samlede salg for en måned ad gangen. Det vil jo lette min behandling af den enkelte ordre en hel del, at jeg ikke udover at pakke og forsende, også skal have gang i bogføringsprogrammet hver gang...

Venligst

Leif

Tilmeldt 21. Mar 07
Indlæg ialt: 192
Skrevet kl. 16:43
Jeg tror godt du kan nøjes med at bogføre det hele under én post.

F.eks i en forretning fører man heller ikke hver enkelt salg, der bliver kun bogført dagens salg (eller ugens).

Personligt bogfører jeg hvert salg med ordrenummer, så kan jeg nemt finde tilbage til det.

Venlig hilsen Lone

Fra Fjenneslev
Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 244
Fra  MBM Data Skrevet kl. 16:51
Det er korrekt at der feks i butikker ikke bogføres for hvert salg.

Ved et hvert salg i en moms registret virksomhed skal der udstedes en faktura, i en butik udstedes der en bon til kunden hvilket kan udgøre det for en faktura, og ydermere findes der en elektronisk revisions rulle, som man altid kan gå tilbage og kigge i.

Hvis du bare bogføre det samlede salg en gang om måneden, har du allerede det første problem, hvad den faktura der skal udstedes til kunden, jeg kan ikke forestille mig at folk vil af vente en mdr på en faktura.

Tilmeldt 1. Oct 06
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 17:08
Vedrørende faktura: Når jeg sender varerne sender jeg også den udskrift af bestillingen som mit shopsystem genererer (det er Dandomain). Jeg sender ikke noget fra bogføringssystemet. Her bogfører jeg kun finans, og det kommer der jo ikke en egentlig faktura ud af. Har jeg et andet problem her? Er der nogen af jer andre der kører samme type forretning (altså salg via webshop til private) og hvordan håndterer i det?

Venligst

Leif

Fra Fjenneslev
Tilmeldt 24. Jul 07
Fra  MBM Data Skrevet kl. 17:27
Det er ikke sikkert du umiddelbart vil få et problem i første omgang, men så vidt jeg er orinteret, gælder den udskrift du taler om ikke som kvittering, og når du så bogføre det hele samlet har du ikke mulighed at kunne følge posteringen som der kræves. Hvis skat kommer forbi til kontrol kan du ikke bevise at det beløb du har bogført er korrekt, de vil kunne kræve at se en faktura på hvert salg, da den udskrift du skriver om ikke er juridisk gyldigt som bilag så vidt jeg er orinteret.

Her er lidt oplysninger fra skat.:

Du skal kunne fremlægge bilag som dokumentation for alle tal, du bogfører i regnskabet.

Derfor skal du gemme alle de kvitteringer (købsbilag), du får, når du køber varer og ydelser til virksomheden, ligesom du skal gemme følgesedler, kontrakter, rekvisitioner mv. Bilagene skal opfylde de samme formkrav som fakturaer (se nedenfor).

På samme måde skal du gemme materiale, som vedrører dit salg, herunder fakturaer, kreditnotaer, afregningsbilag, ordresedler, kontrakter mv. Du skal også gemme aftalebøger, kundekartoteker og lignende.

Når du sælger en vare eller en ydelse, skal du som udgangspunkt udstede en faktura.

fakturaen skal der stå:

• fakturanummer
  • den dato, du har udstedt fakturaen
  • virksomhedens navn, adresse og SE-/CVR-nummer
  • kundens navn og adresse
  • varen eller ydelsens art, mængde og pris
  • leveringsdato, hvis denne er forskellig fra fakturadato
  • momsgrundlaget, pris pr. enhed, evt. prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed
  • gældende momssats (25 pct.)
  • momsbeløbet.

Det vil være praktisk for både kunden og dig, at der også står fx kundenummer, rettidig betalingsdag, dit telefon- og faxnummer, e-mailadresse, bank- og/eller girokonto, men det er ikke et egentligt krav.

Et andet problem er at salget på den enkelte debitor ikke kan følges, og du har derfor ingen mulighed for at bevis hvem der har betalt og ikke.

Fra 8240 Risskov
Tilmeldt 23. Mar 07
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 20:27
Hej Leif

Jeg har spekuleret på det samme som dig.

Jeg har en ScanNet webshop, hvor kunderne kan vælge mellem at betale online eller få tilsendt faktura ved levering.

Når der betales online genereres en faktura, som jeg sender til kunden. Online salget går ind på en separat konto, som jeg kan gøre op til ethvert tidspunkt, jeg måtte ønske. Jeg tager en kopi af de "tilhørende" faktura, og bogfører salget i et hug på et enkelt bilagsnummer.

De kunder, der ønsker faktura fremsendt ved levering, bogfører jeg enkeltvis.

Eneste spekulation er, at faktura genereret ved online køb ikke har et faktura nummer. Derimod har de et transaktionsnummer (PBS), som vel skulle være lige så specifikt. Er det  manglende fakturanummer mon et problem? 

Jeg har gennemført samme praksis i et andet firma, og der fik jeg ikke tilbagemelding fra revisoren om, at jeg havde gjort noget galt.

Med venlig hilsen

Marianne 

Tilmeldt 21. Mar 07
Indlæg ialt: 192
Skrevet kl. 20:49
Den udskrift du får i systemet... Kan du hente den ind i Word?

I mit system er denne udskrift en faktura, og den kan både skrives ud og hentes ind i Word.

Jeg henter dem ind i word, og sender en kopi til kunden og gemmer selv elektronisk en kopi.

Navngiver dem med bestillingsnummer, så kan jeg altid finde frem til de forskellige.

Måske det også kan lade sig gøre i dit system?

Venlig hilsen Lone

Fra 8240 Risskov
Tilmeldt 23. Mar 07
Indlæg ialt: 29
Skrevet kl. 21:09
Til Bondekonen

Jeg har vel egentlig ikke brug for at få faktura over i Wordformat? Jeg kan sende den direkte fra shoppen til kunden elektronisk.

Den genererede faktura ligger "gemt" i webshoppen, så jeg altid kan gå tilbage dertil, hvis jeg har brug for det.

Desuden er alle kunder automatisk i en kundedatabase i Shoppen, så det er let at søge en kunde frem ved navn, adresse eller andre data.

Min lille usikkerhed gælder kun det manglende egentlige fakturanummer.

Med venlig hilsen

Marianne

Fra Fjenneslev
Tilmeldt 24. Jul 07
Fra  MBM Data Skrevet kl. 22:40
En faktura skal iflg gældende regler indeholde et fortløbende fakturanummer, således at fakturaen kan følges i bogføringen, der skal udskrives en original til kunden, og den kopi som skal gemmes i 5 år. Dette skyldes at skat har mulighed for at tage stikprøver i allerede afsluttede år, og derfor skal de kunne sammenligne indholdet på fakturaen med det der er bogført. Det er ikke nok at oplysninger om salg osv, ligger elektronisk man har skal også gemme det på anden måde, feks i form af daglige sikkerhedskopier på flytbart medie, således at alle oplysninger er sikret hvis server eller andet udstyr går i stykker, og i værste tilfælde alle oplysninger slettes.

At revisoren ikke har sagt noget til at du har påført transaktionsnummer fra pbs istedet, kan skyldes at det umiddelbart godt kan forveksels med et fakturanummer.

Her lidt retningslinjer fra skat.:

På fakturaen skal der stå:         

• fakturanummer

• den dato, du har udstedt fakturaen

• virksomhedens navn, adresse og SE-/CVR-nummer

• kundens navn og adresse

• varen eller ydelsens art, mængde og pris

• leveringsdato, hvis denne er forskellig fra fakturadato

• momsgrundlaget, pris pr. enhed, evt. prisnedslag, bonus og rabatter, hvis disse ikke er indregnet i prisen pr. enhed

• gældende momssats (25 pct.)

• momsbeløbet.

Fra Fjenneslev
Tilmeldt 24. Jul 07
Fra  MBM Data Skrevet kl. 22:46
Hvis du bruger overholder du ikke gældende regler om fortløbende fakturanummer.

Eks.

En faktura fra din shop har transaktionsnummer 123489 som du bruger som fakturanummer

Derefter laver du en faktura i dit bogføringssystem til en kunde den har nummer 23456

Derefter kommer en fra din shop med transaktions nummer 123490

Dermed er de ikke fortløbende, for at de skal være det skal de komme lige efter hianden i nummer rækkefølgende, i ovenstående eks. 123489 & 123490 & 123491, nu er de fortløbende og overholder lovkravet

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)