Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Varebil Privat/erhverv

Side 2 ud af 4 (40 indlæg)
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Skattekonsulenterne ApS:

Det har han tilsyneladende heller ikke Big Smile 

haha Yes

Det er i så fald ikke første gang, at vi fanger ham i at lave fejl... Sad

Skattekonsulenterne ApS:

de er stadigvæk oppe imod at det er dem der har bevisbyrden for at der er kørt privat i bilen når det er en guldpladebil. 

Det mente jeg nemlig også, og denne bevisbyrde spiller jo så en ret central rolle i den forbindelse. Enten foreligger der jo bevis, eller også gør der ikke... Geeked

Tak for afklaringen! 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 14:13

Jeg har lige haft en sag i Landsskatteretten hvor SKAT havde "nuppet" en mand ude i trafikken kørende i selskabets varevogn på vej hjem fra en kunde. De bad ham om 5 års kilometerregnskab, det fik de. Fandt det underligt at han havde kørt i nogle weekends (forklaret i branchen). På et møde tilbød de ham så at de ville undlade at lave momsreguleringer med tilbagevirkende kraft hvis den blev omregistreret til papegøjeplader inden en bestemt dato. Det afviste vi blankt og de lavede så en afgørelse hvor de også skrev at sagen ville blive indsendt til bødebehandling. Landsskatteretten gav os medhold i det der ikke var påvist konkret privat kørsel i bilen.      

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:37

Ja, det understreger jo netop vigtigheden af princippet om SKAT's bevisbyrde.

Skattekonsulenterne ApS:

De bad ham om 5 års kilometerregnskab, det fik de. 

I øvrigt utroligt, at de beder om kørebog, når der ikke er krav om kørebog for gulpladebiler! Og endnu mere utroligt, at han kunne fremvise en kørebog! Surprise

Skattekonsulenterne ApS:

når det er en guldpladebil

Jeg vil også have en gul(d)pladebil!!! Stick out tongue

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:43

man skal trods alt nok ikke købe en gul plade ikke momset Porche Cayenne, fylde hele familien i Søndag formiddag og skiene op i tagboksen og blive stoppet i kontrol på vej op ad Kongevejen Smile

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 14:46

Nej for så er den private kørsel jo konstateret

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47157
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:50

Skattekonsulenterne ApS:
Nej for så er den private kørsel jo konstateret
Jep - den var også bare mest til de få af læserne, der så let mener, at nååå - der er vel ikke den store risiko så, sådan er det med meget her i verdenen i virkeligheden, men nappes man klapper de til Smile så måden at forsikre sig om, at man ikke har problemer er, at man ikke benytter den til privatkørsel (hvad I jo også skriver - så bare tydeliggørelse- sorry)

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Kalundborg
Tilmeldt 19. Apr 07
Indlæg ialt: 407
Skrevet kl. 16:22

Kunne vi lige prøve at tage den én gang til, jeg påtænker at lade min varebil overgå til privat frem for erhverv. I det tilfælde vil jeg skulle føre kørebog og så kunne trække 3,80 kr pr. km. men skal så afholde alle udgifter samt strafafgift på 10.000 kr pr. år.

Hvis jeg derimod registrere den som privat/erhverv så er strafafgiften 5.000 kr. pr. år? og så betaler virksomheden alle omkostninger? men så kan jeg jo ik også få 3,80 kr pr. km. for erhvervskørsel vel?

Mvh. Jens

Tømrermester i Kalundborg og indehaver af jensstaehr.dk

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 08:31

Jens Stæhr:

Kunne vi lige prøve at tage den én gang til, jeg påtænker at lade min varebil overgå til privat frem for erhverv. I det tilfælde vil jeg skulle føre kørebog og så kunne trække 3,80 kr pr. km. men skal så afholde alle udgifter samt strafafgift på 10.000 kr pr. år.

Hvis jeg derimod registrere den som privat/erhverv så er strafafgiften 5.000 kr. pr. år? 

Du skal under alle omstændigheder registrere bilen som privat/erhverv, da du jo kommer til at bruge den både i firma og privat.

Ja, herved sparer du 50% på privatbenyttelsesafgiften.

Jens Stæhr:

og så betaler virksomheden alle omkostninger? 

Nej, der er to modeller, og i begge skal der føres kørebog:

1) Du kan privat afholde alle omkostninger, og så få statens kilometergodtgørelse skattefrit

Hvis bilen har totalvægt under 3 tons og du omsætter for mere end 50.000 kr. årligt, så kan dit firma få refunderet momsen på alle driftsomkostningerne, men resten af omkostningen betaler du stadig selv privat.

2) Du lader bilen indgå i firmaet som et blandet driftsmiddel.

Firmaet betaler alle de erhvervsmæssige omkostninger ud fra en fordelingsnøgle, som udarbejdes ud fra din kørebog. Du betaler selv alle de private omkostninger. Omkostningerne er de faktiske omkostninger på bilen, og statens takster er dermed ikke en del af regnestykket.

Der kan afskrives på den erhvervsmæssige andel af anskaffelsesprisen for bilen.

Hvis bilen har totalvægt under 3 tons og du omsætter for mere end 50.000 kr. årligt, så kan dit firma få refunderet momsen på alle driftsomkostningerne, herunder også den private andel af driften (momsbeløbet behandles nøjagtig som i model 1, mens restbeløbet ekskl. moms fordeles imellem privat/erhverv).

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 08:48

Vær opmærksom på at der når bilen overgår fra 100% erhverv til blandet anvendelse skal der ske avancebeskatning som var bilen solgt. I praksis vil man i mange situationer "opleve" at handelsværdien svarer til den skattemæssigt nedskrevne værdi hvorved der ikke bliver nogen beskatning men er der tale om en bil der er købt brugt uden det store værditab eller har man haft avance på andre driftsmidler som har nedbragt saldoværdien på driftsmidler inkl. bil er det noget andet.

John helt enig. Man kan også bede om ballade. Big Smile

Fra Skærbæk
Tilmeldt 16. May 12
Indlæg ialt: 58
Skrevet kl. 08:55

Sådan som jeg forstod det iflg martin :

Du har en varebil som du reg som privat /erhverv og så sparer du ½ af strafafgiften. Da varebilen er privat kan du IKKE trække moms fra Købsprisen på bilen. Men du kan trække moms af driftudgifterne dvs. benzin, serviceomkostninger m.m. Hvis bilen har en Totalvægt på under 3000kg og du har en omsætning over 50.000.- årligt. Det vil sige Omkostninger minus moms skal du self betale af privat lomme.

Mvh Bjarne

Side 2 ud af 4 (40 indlæg)