Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætteruddannelse?

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)
Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1642
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 18:26
Hvor mange stjerner giver du? :
niels:

Siger du at statistik ikke kan bruges til noget? - eftersom ALT økonomisk teori er bygget op omkring det synes jeg godt nok det er noget af en udtalelse.

JA - der kan fuskes med statistikker, men derfra også til til at sige at statistik ikke kan bruges????
Der kan også fuskes med regnskaber, så derfor kan vi heller ik bruge dem som grundlag for hvad en virksomhed er værd fx?

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9729
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:49
Det jeg siger er som sagt ikke så meget anderledes end det Martin og mange andre gode iværksættere siger, og jeg gentager det gerne når lejligheden byder sig: Hvis du vil være iværksætter, så iværksæt, hvis du søger tryghed og fastansættelse, så få dig en uddannelse.
Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 19:21
det har jeg skam heller ik noget imod du siger.
men når du kommer med en udtalelse som den anden hvor du ligefrem siger at uddannelse er hæmmende uden at der ligger noget til begrundelse for det så er det der jeg synes det kører af sporet, da der er masser af uddannelser der også fremmer lysten.
Selvfølgelig er der en del som ikke gør.. men fx på dif''s hjemmeside kan man læse dette:
" IT universitet Danmarks bedste iværksætteruniversitet
IT-Universitet
på Amager blev kåret til ”Årets Iværksætteruniversitet”. Sammenlignet
med landets andre universiteter er det stedet, hvor de studerende er
mest tilfredse med deres iværksætterrelevante fag og kurser. »Hos os er
innovation og iværksætteri ikke en tredje aktivitet ved siden af
uddannelse og forskning. Når vi forsker, gør vi det i samarbejde med
virksomeder, der har brug for ny udvikling” siger rektor Mads Tofte til
Politiken.
"

Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 19:24
man kan også læse lidt i denne beretning fra CBS:
http://www.cbs.dk/content/download/35619/487380/file/6143_Beretning2004_DK.pdf omkring side 42-43

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:36
Ja, "iværksætter" er et modeord for tiden, og derfor misbruges det da også ivrigt af mange til at fremhæve deres fortræffeligheder. men læg mærke til vad de skriver, som du selv citerer: "Når vi forsker, gør vi det i samarbejde med
virksomeder, der har brug for ny udvikling" - fedt nok, det er der også brug for, men at hjælpe virksomheder med relevant forskning er altså ikke det samme som at være iværksætter.

Jeg kender faktisk en del der har gået på IT-universitet, og de har da været glade for det, men ingen af dem er blevet iværksættere - de var mere interesseret i trygheden ved et fast job. Og det synes jeg så heller ikke der er noget galt i. Man skal  bare ikke påstå at man uddanner iværksættere.

Jeg vil stadig fastholde, at uddannelsesystemet er designet til at lave lønarbejdere - ikke til at skabe selvstændige iværksættere. Og jeg vil fastholde, at 99% af det du kan lære på en skole, kan du også lære ved selektive selvstudier - hvis du altså har fokus og nosser nok til det. Alt i alt har jeg vel studeret hvad der svarer til 1-2 fulde universitetsuddannelser, men jeg har kun taget de fag, og studeret det, som jeg skulle bruge, når jeg skulle bruge det.
Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 19:49
Det her citat er taget ud af globaliseringsrådet rapport fra januar 2006:
"Når man har lært noget om iværksætteri, er man mere tilbøjelig til selv at
blive iværksætter. Amerikanske erfaringer viser, at studerende, der har
modtaget undervisning i entrepreneurship, har tre gange så stor sandsynlighed
for at starte egen virksomhed som andre studerende. Og deres
virksomheder har flere ansatte og større omsætning end andre iværksættervirksomheder.
"

der står en masse i denne rapport om at danske universiteter ikke er gode nok til at tilbyde iværksætterfag, hvilket de heller ikke er, men det bliver de sku heller ikke bedre til hvis iværksætterne bare siger at universiteterne ikke kan bruges til noget.
Var det så ikke bedre at gå i en dialog med dem, forklare dem hvad det er der skal til for at gøre det bedre?
Jeg har aldrig sat at en uddannelse er den rigtige vej at gå hvis man vil være iværksætter, men det kan lige så godt være uddannelsen som skubber dig igang med at opstarte egen virksomhed, og som rapporten fra usa siger, så gavner det omsætningen i snit.

(http://www.globalisering.dk/multimedia/Debatopl_g_iv_rks_ttere_final1.pdf)

Det er skam ikke fordi jeg prøver at hagle dig ned mikkel at jeg skriver med i denne diskussion, det handler rent om at de unge der kommer herind og ikke ved hvad de vil skal have et godt billede af hvad uddannelse kan betyde og ikke bare bål og brand om uddannede.
Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 22:51
Her er udsnit fra en rapport fra erhvervsstyrelsen:
http://ebst.dk/publikationer/rapporter/denye/hoved.htm
Virksomheder med ansatte
Gruppen af iværksættere med en til ni ansatte er kendetegnet ved generelt at være yngre end heltidsiværksætterne uden ansatte. Herudover har denne gruppe oftere en erhvervsfaglig uddannelse og branchekendskab. Heltidsiværksætteren med ansatte etablerer typisk virksomhed i Detailhandel eller Bygge og anlæg og Hotel og restauration.

Vækstiværksættere med vækstpotentiale
En langt større andel af vækstiværksætterne end de øvrige overlevende iværksættere har en erhvervsfaglig uddannelse. Gruppen af vækstiværksættere er desuden generelt i besiddelse af mere erhvervserfaring end de øvrige iværksættere, da der i denne gruppe er 75 pct., der har mere end seks års erfaring, mod 65-70 pct.

Konklusionen er her at hvis man vil skabe værdi i form af arbejdspladser, så er oddsne bedre hvis man som iværksætter. har en erhvervsuddannelse og brancheerfaring.Øjensynligt er der en del af de u-uddannede iværksættere der ikke har "nosser" nok til at tilegne sig den viden/kompetence der skal til for at skabe en vækstvirksomhed. 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:42
For det første drejer du nu diskussionen over på at handle om "den rigtige slags" iværksættere frem for "de andre". Det synes jeg er noget vås, der alene tjene til at understøtte det man gerne vil fortælle med de tal man finder frem.

Og det fører så til det andet vigtige kritikpunkt: Sådanne tal kan ikke stå alene. Hvis du gerne vil snakke tal, så skal du have mange flere tal med, der beskriver mange flere vinkler af iværksætteriet. Hvor mange af dem der går ned, starter noget nyt igen, og hvor mange giver op og tager et job? Og hvem går ned? Og hvem skaber mest værdi (ikke bare lavtlønnede ansatte i restaurationsbranchen, eller polske byggearbejdere)? Og hundrede andre tal, som jeg ikke engang har et overblik over hvad burde være. Og som sagt, det har jeg egentligt heller ikke noget behov for at bruge en masse tid på at forsøge at finde frem.

Men se bare på jeres egen skolegang. Hvor mange af jer har oplevet at lærene opfordrede til at blive selvstændige - eller bare tog det med som en reel valgmulighed? Hvor mange har ikke oplevet, at de samme lærerer forsøger at tale folk fra deres "vilde fantasier" om iværksætteri? Og hvor mange af jer har oplevet undervisningsmateriale, og undervisere der målrettet sigtede på at skaffe flere iværksættere - på samme niveau som det f.eks. ses indenfor den teoretiske naturvidenskab?

Der kan naturligvis findes undtagelser. Men det generelle billede er bestemt, at vi ikke har en særlig veludviklet iværksætterkultur i uddannelsessystemet. Vi uddanner folk til jobs frem for iværksætteri.

Det værste er den undskylding der ofte vælges for at tage en uddannelse: Det er så godt at have noget at falde tilbage på! For netop dette, synes jeg strider helt grundlæggede mod en stærk iværksætterånd. Hvis man har meget brug for at have noget at falde tilbage på, og ikke et ondt ord om dem der har det iøvrigt, så mener jeg ikke man er det bedste bud på en iværksætter.
Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 11:08
Jeg siger ikke at nogle iværksættere er bedre end andre. Men jeg synes ikke det er urimeligt at måle succes i antal medarbejdere. Og jeg tør godt sige at nogle iværksættere har mere succes end andre.

Da jeg læste var ansættelsesforhold ikke noget lærerne beskæftigede sig med. Så de nævnte hverken iværksætteri eller det modsatte. De lærte mig blot et fag.

Selvom du skulle have ret i at lærerne advarer mod iværksætteri, så tyder undersøgelsen på at selv på trods af dette "problem", så har man bedre odds for at blive en succesfuld (målt i ansatte) ved at tage en erhvervsuddannelse. Uddannelsen må altså åbenbart kunne give noget ekstra der opvejer lærernes holdninger til iværksætteri. Undersøgelsen kan for så vidt bruges af både dem der vil have en vækstvirksomhed og dem der ønsker at bibeholde deres enkeltmandsvirksomhed. Dem der ønsker en vækstvirksomhed bør tage en uddannelse. Dem der ønsker en enkeltmandsvirksomhed skal undlade at tage en uddannelse.

Men ja der er mange andre aspekter at iværksætteri som denne undersøgelse ikke kan sige noget om. Hvis man har andre værdier end vækst-parametre, så må man jo se bort fra undersøgelsen. Da vi ret beset ikke kender Frederiks preferencer på disse områder vil jeg hverken råde ham til at uddanne sig eller det modsatte. Det valg må han selv tage ud fra de kort der er kommet på bordet.

Side 3 ud af 3 (29 indlæg)