Hej,
Jeg er kommet i tvivl om mine valg mht. uddannelse ift. mine senere karrieremuligheder.
Jeg stod for et par måneder siden som mange andre på min alder i en svær situation. Jeg blev færdig med min gymnasieuddannelse fra Virum Gymnasium sidste år, og efter et sabatår skulle jeg vælge uddannelse. Valget falgt på det sikre HA(dat.) på CBS. Mine forældre har begge en HA(almen)-uddannelse samme sted fra og begge har været godt tilfredse med udannelsen og mulighederne bagefter. Da mine interesserer også peger mod CBS, og jeg samtidigt har flair for datalogi og computerteknik generelt lød HA(dat.) som en udmærket idé, og igennem de sidste 2-3 år har det været planen at jeg skulle derind og gå. Jeg har derfor søgt uddannelsen og får svar 28. juli.
Igennem en lang periode har jeg dog været meget i tvivl. Jeg brænder nemlig for at komme i gang allerede nu! Ikke fordi jeg synes jeg står med fantastisk idé, forretningskoncept eller lign., jeg ønsker bare en dagligdag hvor jeg kan bruge mine ressourser anderledes end at sidde og se på et klogt hoved tale til mig hele dagen, for derefter at gå hjem og læse tonsvis af bøger. Jeg vil ud og arbejde hårdt nu og se det blive til noget. Jeg ved udmærket at det sikre valg på handelshøjskolen giver mig de fornødne kompetencer og netværk til senere hen at gøre det samme, sikkert endnu bedre, men jeg føler at jeg er klar til at give af mig selv, klø på og derved få startet mig en karriere allerede nu. Jeg leder nok mest af alt efter én af tre ting:
1: En person som siger: HEY DIG! Er du klar til at starte noget stort op helt fra bunden?!
2: En virksomhed som tilbyder et ouside-the-box trainee-agtigt job hvor jeg kan udvikle mig og suge erfaring fra mine omgivelser.
3: En kortvarig uddannelse (1-2 år) som henvender sig til mulige iværksættere og henvender sig til eleven fra en mindre teoretisk vinkel end f.eks. CBS.
Så det jeg egentlig spørger om er: Findes der nogen som har stået i samme situation og skulle vælge imellem uddannelse eller at springe ud i det, og hvad var Jeres valg, og var dét det rigtige? Gode virksomheder at starte i som ung og uerfaren? Gode uddannelser hvis man ikke er interesseret i de 3-5 årige uddannelser, men samtidig ønsker en uddannelser som virkelig er noget værd? Generelle råd?
På forhånd tak. |
Nu er det godt nok et par og tyve år siden, men ja, jeg stod i samme situation. Der var dog ikke helt de samme muligheder dengang, så jeg blev vikar på et fritidshjem.
Men jeg vil foreslå dig at kigge på om der er nogen virksomheder du finder spændende og så ringe til dem og høre om du må komme på besøg - dels for at se en virksomhed indefra og dels for få idéer til hvad du kan starte med. Jeg synes tit at når jeg har været på besøg hos virksomheder er der dukket idéer eller muligheder op.
Og det vil der måske også for dig, hvem ved :)
Hvad med: http://www.kaospilot.dk/ ?