Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætteruddannelse?

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)
Fra Århus
Tilmeldt 19. Jul 07
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Jeg er kommet i tvivl om mine valg mht. uddannelse ift. mine senere karrieremuligheder.

Jeg stod for et par måneder siden som mange andre på min alder i en svær situation. Jeg blev færdig med min gymnasieuddannelse fra Virum Gymnasium sidste år, og efter et sabatår skulle jeg vælge uddannelse. Valget falgt på det sikre HA(dat.) på CBS. Mine forældre har begge en HA(almen)-uddannelse samme sted fra og begge har været godt tilfredse med udannelsen og mulighederne bagefter. Da mine interesserer også peger mod CBS, og jeg samtidigt har flair for datalogi og computerteknik generelt lød HA(dat.) som en udmærket idé, og igennem de sidste 2-3 år har det været planen at jeg skulle derind og gå. Jeg har derfor søgt uddannelsen og får svar 28. juli.

Igennem en lang periode har jeg dog været meget i tvivl. Jeg brænder nemlig for at komme i gang allerede nu! Ikke fordi jeg synes jeg står med fantastisk idé, forretningskoncept eller lign., jeg ønsker bare en dagligdag hvor jeg kan bruge mine ressourser anderledes end at sidde og se på et klogt hoved tale til mig hele dagen, for derefter at gå hjem og læse tonsvis af bøger. Jeg vil ud og arbejde hårdt nu og se det blive til noget. Jeg ved udmærket at det sikre valg på handelshøjskolen giver mig de fornødne kompetencer og netværk til senere hen at gøre det samme, sikkert endnu bedre, men jeg føler at jeg er klar til at give af mig selv, klø på og derved få startet mig en karriere allerede nu. Jeg leder nok mest af alt efter én af tre ting:

1: En person som siger: HEY DIG! Er du klar til at starte noget stort op helt fra bunden?!

2: En virksomhed som tilbyder et ouside-the-box trainee-agtigt job hvor jeg kan udvikle mig og suge erfaring fra mine omgivelser.

3: En kortvarig uddannelse (1-2 år) som henvender sig til mulige iværksættere og henvender sig til eleven fra en mindre teoretisk vinkel end f.eks. CBS.

Så det jeg egentlig spørger om er: Findes der nogen som har stået i samme situation og skulle vælge imellem uddannelse eller at springe ud i det, og hvad var Jeres valg, og var dét det rigtige? Gode virksomheder at starte i som ung og uerfaren? Gode uddannelser hvis man ikke er interesseret i de 3-5 årige uddannelser, men samtidig ønsker en uddannelser som virkelig er noget værd? Generelle råd?

På forhånd tak.
Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 20:09
Nu er det godt nok et par og tyve år siden, men ja, jeg stod i samme situation. Der var dog ikke helt de samme muligheder dengang, så jeg blev vikar på et fritidshjem.

Men jeg vil foreslå dig at kigge på om der er nogen virksomheder du finder spændende og så ringe til dem og høre om du må komme på besøg - dels for at se en virksomhed indefra og dels for få idéer til hvad du kan starte med. Jeg synes tit at når jeg har været på besøg hos virksomheder er der dukket idéer eller muligheder op.

Og det vil der måske også for dig, hvem ved :)

Fra Hillerød
Tilmeldt 22. Mar 06
Indlæg ialt: 1711
Fra  Cygnet Skrevet kl. 20:12
Hej Frederik,

Kan sagtens forstå dig. Skal igang med 3. og sidste år af HA almen her efter sommerferien, bliver SÅ rart at være færdig og dedikere sig til firmaet 200%. Jeg ved ikke hvor meget mere jeg har lært, men der er jo nok noget der er faldet af - er i hvertfald kommet igennem med et fornuftigt snit selvom jeg har brugt rigtig meget tid på mit eget. Det jeg vil sige er at valgt nok ikke er enten eller - man har min. en dag fri om ugen hvor man kan lave arbejde igennem samt når lektier er lavet, er der stadig 3-4 timer før natten nærmer sig. Jeg regner ikke med at læse videre bagefter, men vil i stedet tage nogen små kurser som ens bachelor giver adgang til.

Angående netværket er det minimalt hvad CBS har givet mig på dette punkt, der findes dog noget der hedder StarDust derinde, men iforhold til hvad 1½ år her på amino har givet mig af netværk er det andet intet.

Held & lykke med dig valg lige meget hvor dit valg falder.

Kristian Deiborg

ROI-hunter for Bodylab

Fra Århus
Tilmeldt 19. Jul 07
Skrevet kl. 20:14
Kaospilot lyder spændende, og jeg har også kigget på det, men jeg tror jeg skal være en del længere i sin udvikling før det er en mulighed. Desuden lyder de to første formelle krav således:

"To even be considered as a potential student at the KaosPilots applicants have to

• Be at least 21
  • Have experience of working in project culture"

Og dem opfylder jeg ikke

Fra Århus
Tilmeldt 19. Jul 07
Skrevet kl. 20:20
Har også overvejet at se uddannelsen i et 3-årigt perspektiv, og så køre nogle projekter ved siden af, men det er jo lige om at finde dem først. Jeg gider nemlig bare ikke brænde inde med en masse energi, kreativitet og gå-på-mod ved at sidde inde på CBS.
Fra Kibæk
Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 1453
Fra  ClickStarter Skrevet kl. 21:22
Min klare holdning er at du skal tage dig en uddannelse... hvilken en er fuldstændig op til dig, det vil jeg ikke komme med råd om.. bare vælg et inden for det fag du virkelig interesserer og brænder for... og undersøg det grundigt hvad du vil... der er så mange rigtig spændende uddannelser derude...

Sørg for at få noget baggrundsviden som du kan bruge fremover... så med mindre du er helt afskrækket af at komme på skolebænken igen (hvilket det faktisk ikke lyder til), så synes jeg du skal få dig en uddannelse... specielt fordi du stadig er under 21.. sug al den erfaring og viden til dig du kan...

Men der findes også adskillige trainee uddannelser som du selv snakker om.... brug et par ugers tid på at søge internettet tyndt og sæt så de mest spændende op imod hinanden....

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 21:35
Forhåbentlig kan 3 år på CBS ikke fjerne din kreativitet og dit gå-på-mod. Ellers bunder det måske ikke så dybt. Den største risiko du løber at at få tilbudt et velbetalt job efter studierne.
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:55
Iværksættere iværksætter. Lønslaver uddanner sig. Hvad vil du være? :)

Og nej, det er ikke bare en spøg, omend lidt overdrevet. Men faktum er, at hele uddannelsessystemet er designet til at uddanne ansatte - ikke til at uddanne selvstændige. Derfor dræber mange uddannelser flere selvstændige tanker, virkelyst og risikovillighed end de opbygger.

Personligt passede jeg ikke ind i uddannelsessystemet. Jeg synes alting går for langsomt der, uddannerne er for dumme og ukreative, og så skal man bruge en masse tid på tåbelige ting, som man ved man aldrig får brug for. Så jeg kastede mig bare ud i livet, og starede virksomhed så hurtigt jeg kunne (omkring de 18 år). I perioder er det gået ad helvedes til, jeg har skyldt alt for mange penge væk til banker og skattevæsen, men i de sidste mange år er det gået ret godt. Og hele vejen igennem har jeg haft ansvaret selv, har kunne skifte retning når jeg ville og har alt i alt haft et meget bedre liv, til den person jeg er, end hvis jeg havde taget den tunge uddannelsesvej.

Men i sidste ende er det op til dig at vurdere hvem du er. En ting er dog helt sikkert: Du skal IKKE lytte til dine forældre!
Fra Sayulita
Tilmeldt 14. Aug 07
Indlæg ialt: 1407
Fra  Psykoterapeut og parterapeut Skrevet kl. 07:08
Åh ja...på et tidspunkt, hvor jeg ikke vidste hvad jeg skulle gik jeg og hyggede mig med at tage en HF på selvstudie - det var rigtig sjovt, meget sjovere end gymnasiet fordi jeg var 25 og kunne forholde mig til emnerne med en lille smule mere i rygsækken - det gør det unægtelig mere interessant.

Men da nogen hørte at jeg var gået i gang med at læse, sagde de at SÅ ku' jeg jo lige tage en uddannelse så jeg havde noget at falde tilbage på. Så jeg tog pædagog uddannelsen - og fik et super job bagefter, var der i 9 måneder og så sagde jeg op - det var bare for hårdt i forhold til indsatsen og lønnen. Og jeg har ikke brugt den uddannelse siden. (Men er du tosset, de 3½ år eer ikke spildt - FEEEEDE fester og dejlige mennesker siger jeg bare)

Det jeg vil sige med det er, at det at have noget at falde tilbage på, kan ligeså godt være ufaglært rengøring - så kan man lige jave til at lave sit eget rengøringsfirma og få noget ud af at man ikke lige har andet. Man behøver ikke have en uddannelse for at have det sjovt eller rart i livet.

Men du SKAL altså lytte til dine forældre - når de siger de elsker dig og tror på dig - resten kan du godt lade gå ind af det ene og ud af det andet. Men respektér dem, for de vil dig det allerbedste :)

Fra Kibæk
Tilmeldt 25. Apr 07
Indlæg ialt: 1453
Fra  ClickStarter Skrevet kl. 08:16
Derfor dræber mange uddannelser flere selvstændige tanker, virkelyst og risikovillighed end de opbygger.

Jeg tillod mig lige at gøre "mange" sort, for der er lige så mange som puster til din kreativitet og selvstændighed. BDE''er i Herning fx forsøger næsten kun at uddanne dem til at blive selvstændige.. de har endda ordninger hvor du kan få mere tid til at starte op selv...

og så skal man bruge en masse tid på tåbelige ting, som man ved man aldrig får brug for.
Det er selvfølgelig rigtigt, du får en masse ubrugelig viden, på det tidspunkt du studerer, og ja, du får sikkert ikke brugt det ude i den hvide verden, men du får en anden evne som er meget mere vigtig. Du bliver dygtigere til at finde svar og tilegne dig viden selv. Hvilken jeg ser som en af de vigtigste evner, og især for iværksættere, som ofte skal lære en drønmasse forskellige ting...

Jeg synes det er synd at sige, at de kun udvikler lønslaver, de udvikler mennesker med brede horisonter, bare for guds skyld lad være med at uddanne dig for snævert, så du kun har en spidskompetence, spred dig og tilegn dig så mange nye evner som muligt, så du får et overblik og på et tidspunkt rammer lige præcis det der får dig til at elske at komme på arbejde, eller starte op som selvstændig med...

Side 1 ud af 3 (29 indlæg)