Hej Ronni Selvfølgelig kan den forbedres, det kan alt jo! Men du skriver jo at du har ret, fordi du ved noget om den slags. Jeg vil mene at det hele kommer an på besøgstal og konverteringsrater, så er designet som sådan underordnet (altså om det er flot og brugervenligt efter din mening). Hvad er en faglig person? Jeg arbejder til daglig hos No Zebra webbureau og vi designer og yder konverteringsoptimering til nogle forholdsvis tunge shops, processer som jeg personligt er en stor del af! Min erfaring herfra, siger mig at det som er vigtigt for en webshop, er at konverteringsraten & besøgstallet er højt, og ikke om Ronni Larsen syntes at den er brugervenlig og flot at se på. men hvis du absolut vil holde dig til dit nuværende koncept som lyder "det jeg syntes er flot & brugervenligt, det er godt!", jamen så held og lykke med det, men jeg vil råde dig til at se lidt mere objektivt på ting og måske få lidt mere perspektiv. / JK |
Ronni Larsen:Retningslinjer som de fleste reklamebureauer og udviklere følger som f.eks. farvekombination, længde på tekst, links, antal slag, skrifttyper, scroll osv. osv. har de jo ikke for sjov! Der er skam en videnskabelig mening med hele galskaben og dermed også en forskel på om man er uddannet i dette eller ej.
Ja og rigtigt mange uddannede mennesker på reklamebureauer aner ikke hvad der konverterer på web. De har aldrig siddet med splittests og optimeret webshops, men tror alligevel de kan forudsige hvad der konverterer bedst.
Det er muligt du har ret, men det er også muligt du er endnu en grafiker der kun har ringe erfaring med splittesting og derfor ikke har særlig god fornemmelse for hvad der konverterer.
Der er stort set altid noget der kan forbedres på hjemmesider, men husk også at der er en grund til de er de største.
Der er også stort forskel på om man sælger cykeldæk eller tøj. De fleste cykelnørder, de køber nye dæk eller shimano-gear selvom hjemmesiden måske ikke er optimal i design, mens det er anderledes i tøjshops hvor helheden har en langt større betydningen for konverteringen.
De bedste konverterings-eksperter er i øvrigt ikke grafikere, men splittestnørder. Jeg tror faktisk ikke jeg kender til en eneste grafiker som også er helt fremme i skoene omkring splittest, udover Michael Aagaards samarbejdspartner på contentverve.com. Dem som ved mest om konvertering er nemlig dem der IKKE nødvendigvis følger de gængse regler og best practices, men derimod tester af hvad der virker. Og resultatet er meget ofte overraskende.