Hej! |
Jeppe Kollerup:1. Er der nogen problemer i at opbevare samtlige fakturaer for salg i webshopen i min dropbox og tage ekstra backups heraf månedligt?
Nej, ikke lovmæssigt i hvert fald.
Jeppe Kollerup:2. Er det lovligt at samle flere webshop salg under én post i regnskabsprogrammet? Eksempelvis en post kaldet "webshop salg oktober, ordre 1123-1187" som jeg dermed sagtens ville kunne dokumentere med fakturaerne fra shoppen.
Ja, så længe du stadigt kan dokumentere alle detaljer i salget, så er der ingen problemer.
Jeppe Kollerup:3. Har jeg forstået moms i forbindelse med køb på eBay.co.uk rigtigt med følgende eksempel: Jeg køber en vare til 100 kr. - der er ikke moms. Jeg sælger varen til 200 kr. inkl moms. Dette giver et underskud på momsbalancen på 200*0,2= 40 kr. og jeg har reelt tjent 60 kr. på salget?
Ja, dit dækningsbidrag vil ende med at blive 60 kr.
Du skal afregne dansk moms af dit køb, afhængigt af om varen er ny eller brugt, og om du handler med privat eller erhverv.
Jeppe Kollerup:- havde jeg købt tilsvarende i Kina (alibaba eller eBay), skulle der betales told oveni?
Ja!
Jeppe Kollerup:4. Er dette korrekt forstået: Jeg låner en bil (og betaler benzinen for brug) til afhentning/afsendelse af varer (4-10 km. pr. gang) og kan dermed trække en udgift fra, der svarer til mit benzinforbrug til disse ture?
Ja, hvis du lejer en bil, så kan du trække brændstoffet fra i dit regnskab.
Du vil ikke kunne trække kørselsgodtgørelse fra pr. kilometer (statens takst er 3,80 kr.), da du ikke ejer bilen.
Bemærk, at hvis du ejer bilen selv, så kan du ikke trække brændstoffet fra i dit regnskab!
Jeppe Kollerup:5. Jeg ejer to computere, hvoraf den ene (1,5 år gammel) efterhånden benyttes 100% til virksomhedsbrug. Vil virksomheden kunne købe den af mig selv som privatperson til en pris, der svarer til anskaffelsessummen af tilsvarende computer nu? Inkl. moms osv.
Ja, og du vil ikke blive beskattet, selvom du anvender den delvist privat.
Husk, at der ikke er momsfradrag i virksomheden.
Jeppe Kollerup:6. Hvor meget af prisen for en nyindkøbt printer til virksomheden (og minimalt privat forbrug) vil kunne trækkes fra?
Momsen fordeles ud fra en fordelingsnøgle erhverv/privat, mens resten af beløbet trækkes 100% fra i firmaet.