Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Straffeattest og færdelsloven

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)
Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

Så må arbejdsgivere lade være med at være så ivrige efter at bruge straffeattest.

Tilmeldt 27. Nov 11
Indlæg ialt: 327
Fra  BilligstBredbånd.dk Skrevet kl. 11:45

Michael_N:
Som det er nu bliver forbrydelse mod færdelsesloven ikke medtaget i straffeattesten.

Syntes i ikke det ville være en god ide om det gjorde det

Nej, det mener jeg ville være at gå i den forkerte retning. Hvis arbejdstager har kørekort, så bør arbejdsgiver stille sig tilfreds med det.

Som det er nu, er det kun overtrædelser af straffeloven samt enkelte særlove, der medtages på straffeattesten, og i mange tilfælde det en uforholdsmæssig stor ekstra straf, som pålægges. Eksempelvis står det på ens straffeattest i 5 år, at man er dømt for tyveri, hvis man tog en snickers.

Jeg mener, at straffeattesten kun skal plettes ved gentagelsestilfælde og i sager, hvor den idømte straf er af en hvis kaliber. Eksempelvis ved 5000 kr. i bøde og derover.

Det bør i stor grad handle om at få de kriminelle videre i et liv uden kriminalitet frem for at udstøde dem fra samfundet ved at afholde dem fx fra jobs. På samme måde bør man også se på den måde, sagsomkostninger skal betales på. Hvordan kan man fx kræve, at en, der er idømt 2 måneders betinger fængsel med 1 års prøvetid samtidig får en regning på måske 50.000 kr. i sagsomkostninger - beløbets størrelse gør, at det for mange mennesker er meget værre en selve straffen.

Der fik jeg vist lige udløb for lidt aggressioner :)

Tilmeldt 27. Dec 09
Skrevet kl. 13:45
charly:
Butikstyveri straffes med bøde på det dubbelte av det stjålnes værdi, dog minst 500 kr
En bøde står noteret i 2 år
Tilmeldt 27. Nov 11
Fra  BilligstBredbånd.dk Skrevet kl. 13:52

Okay, min fejl - det fremgår af straffeattesten i 2 år og ikke 5 i tyverisager. Og jeg har læst lidt videre og opdaget, at man rent faktisk indførte noget lignende mit forlag om kun af plette straffeattesten ved gentagelsestilfælde sidste år, så det er jo meget godt :)

Tilmeldt 27. Dec 09
Skrevet kl. 14:12
Charly det gælder kun om man er under 18 år

Tilmeldt 27. Nov 11
Fra  BilligstBredbånd.dk Skrevet kl. 14:14

Michael_N:
Charly det gælder kun om man er under 18 år

Yeps - noget lignende :)

Tilmeldt 27. Dec 09
Skrevet kl. 10:00
Jeg er af den holdning at der ska være konsekvens, og det er at ALLE lovovertrædelser bliver medtaget i straffeattesten.

Til gengæld kan man så diskutere brugen af straffeattester
Tilmeldt 27. Nov 11
Fra  BilligstBredbånd.dk Skrevet kl. 10:08

Men konsekvensen er vel den, at man bliver straffet ved dom eller vedtager en udenretslig afgørelse? Jeg mener ikke, at det kommer en arbejdsgiver ved om man har overtrådt loven, med mindre det kan have en direkte indvirkning på ens arbejdsopgaver - her er fx børneattesterne rigtigt gode. Eller tyveri, hvis man fx skal sidde i kassen. Men hvis en person overtræder loven, skal han straffes ved domstolene og ikke afholdes fra at få arbejde efter at have afsonet sin straf.

Tilmeldt 27. Dec 09
Skrevet kl. 10:24
Men igen der er sikkert mange tilfælde i både straffelov og færdelselov hvor forbrydelsen sker pga uopmærksomhed feks glemsel feks at man glemmer få alle vare op på båndet, så man bliver taget for butikstyveri af en pose slik.

Og at man ikke er opmærksom på speedometert og køre 60 hvor der må køres 50

Om man nu mener at dumhed ska straffes så ska den sidste dumhed også medtages i straffeattesten.

Tilmeldt 27. Nov 11
Fra  BilligstBredbånd.dk Skrevet kl. 10:27

Michael_N:
Men igen der er sikkert mange tilfælde i både straffelov og færdelselov hvor forbrydelsen sker pga uopmærksomhed feks glemsel feks at man glemmer få alle vare op på båndet, så man bliver taget for butikstyveri af en pose slik.

Og at man ikke er opmærksom på speedometert og køre 60 hvor der må køres 50

Om man nu mener at dumhed ska straffes så ska den sidste dumhed også medtages i straffeattesten.

Det skal lige nævnes, at det kræver forsæt at blive dømt for overtrædelse af straffeloven. Hvis man har glemt at lægge en vare op på båndet, så kan man objektivt set ikke dømmes for tyveri.

Side 2 ud af 4 (32 indlæg)