Så må arbejdsgivere lade være med at være så ivrige efter at bruge straffeattest. |
Michael_N:Som det er nu bliver forbrydelse mod færdelsesloven ikke medtaget i straffeattesten.
Syntes i ikke det ville være en god ide om det gjorde det
Nej, det mener jeg ville være at gå i den forkerte retning. Hvis arbejdstager har kørekort, så bør arbejdsgiver stille sig tilfreds med det.
Som det er nu, er det kun overtrædelser af straffeloven samt enkelte særlove, der medtages på straffeattesten, og i mange tilfælde det en uforholdsmæssig stor ekstra straf, som pålægges. Eksempelvis står det på ens straffeattest i 5 år, at man er dømt for tyveri, hvis man tog en snickers.
Jeg mener, at straffeattesten kun skal plettes ved gentagelsestilfælde og i sager, hvor den idømte straf er af en hvis kaliber. Eksempelvis ved 5000 kr. i bøde og derover.
Det bør i stor grad handle om at få de kriminelle videre i et liv uden kriminalitet frem for at udstøde dem fra samfundet ved at afholde dem fx fra jobs. På samme måde bør man også se på den måde, sagsomkostninger skal betales på. Hvordan kan man fx kræve, at en, der er idømt 2 måneders betinger fængsel med 1 års prøvetid samtidig får en regning på måske 50.000 kr. i sagsomkostninger - beløbets størrelse gør, at det for mange mennesker er meget værre en selve straffen.
Der fik jeg vist lige udløb for lidt aggressioner :)