Hej Amino, Er der nogen af jer der har kendskab til hvordan man vurderer en virksomheds værdi ved et evt. salg. Måske en multiplikationsfaktor i forhold til bundlinien i salgsåret ? Virksomheden arbejder med genvinding. Med venlig hilsen Danni Larsen |
prissætning - Salg af virksomhed
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
- 1
Men, som udgangspunkt er det fornuftigt nok at se på hvad virksomheden faktisk tjener. Dertil kan der så være andre værdier - brugerdatabaser, brand, domæne osv. Jeg har set virksomheder handlet for alt fra 3-30 gange deres årlige indtjening (profit). Jeg vil mene at en faktor 5-10 nok er mest realistisk. |
Hej Jeg vil nok første kigge på virksomhedens indre værdi - altså den bogførte værdi som virksomheden har - og så kigge på indtjening, vækstmuligheder - ud og efterspørgsel. Men du skal jo gerne ud af det med overskud - så du skal i hvert fald have det, som virksomheden indeholder - her tænker jeg på anlægsaktiver, varelager og så videre Men mon ikke revisoren kan fortælle mere om det |
Før man finder ud af om sælger og køber kan møde om en pris bør du selv have gjort dig de overvejelser/beregninger som er foreslået. Hvis det er en virksomhed, som er meget afhængig af en enkelt leverandør, en enkelt kunde og/eller en enkelt person vil det trække prisen ned. Hvis ejeren f.eks. nøjes med en lav løn skal der korrigeres for det før der beregnes på x gange indtjeningen. |
Tak for jeres svar. Jeg kan hermed tilføje følgende : Virksomheden er knap 40 år gammel og har de sidste 3 år fordoblet overskuddet. Vi har en god vækst og er i år endt med et overskud på ca. 3 mio. Brugerdatabase, brand, domæne har vi stortset ikke noget af som har værdi. Dog har vi en stor kundekreds som er selvopsøgende, da vi køber varene af de private og mindre virksomheder, og derefter behandler varen til videresalg. Vi har en sikker afsætning af vare og jo større mængde jo bedre priser for vi. Det vil sige vi er afhængig af mange kunder, og har et stort antal af kunder. Det der er sket det seneste halvandet år er at priserne på de produkter vi behandler er styrtet i vejret og fortsætter op. Men konkurrencen er også begyndt at tage til af større virksomheder fra udlandet. Vi ejer flere mindre og en større maskinpark, og har flere ejendomme og opsamlingpladser. Og selvfølgelig har vi hele tiden et større flydende varelager, som er let at regne ud efter dagspriser. Men jo, vi kunne godt få en revisor til at regne en værdi ud for os, men havde håbet på at der var en lettere og billigere måde at regne den ud på. ( lidt nærig er man vel altid ) Kom endelig med flere svar ! /Danni |
Uden at være specialist - vil jeg godt forsøge at svare på dit spørgsmål (jeg har været med til at opkøbe virksomheder tidligere). Prissætning af en virksomhed er en kompleks størrelse - og kan foretages på mange måder. Det man skal have for øje er at investor med sine penge kan placere dem forskelligt for at få et afkast. Det mindst mulige men mest sikre er at placere dem i en bank - det giver en lav forrentning, men pengene er sikre. Så kan man vælge at placere pengene i obligationer - det giver et bedre afkast, men med en anelse højere risiko. I takt med at risikoen stiger regner man med en risikopræmie, dvs. en slags "forsikringspræmie" for at tage en risiko. Kravet til forrentning af pengene kan ex. se således ud: Den sikre rente (ex. 5%) + risikotillæg (ex. 20%) - dvs. hvis jeg investerer 100 kroner vil jeg have 25 kroner tilbage om året. Det afkast virksomheden kan give er en afvejning af mange faktorer - ex. den del af overskuddet der kan trækkes ud, virksomhedens forventede værditilvækst over en periode, afgrænsning af konkurrenter i et marked osv. Så det er en lidt kompleks størrelse - men i den sidste ende handler det om almindeligt købmandsskab. Mvh. Ryser |
Ja der er mange faktorer der skal tages i betragtning inden sådan en handel falder på plads. Men en af de sværeste er nok at sætte et forventet værdi tilvækst, da det ifølge eksperter nok vil være ret så kraftigt inden for miljø og genvinding. Der er sat meget fokus på den branche i henhold til energiforbrugbesparelse og den globale opvarmning. Kundegrundlaget er jo enormt og vi dækker kun 1/6 del af danmark, men derunder kan alle private, mindre virksomheder ligges ind under. Dertil kommer større produktionsvirksomheder, som har et stort spild af materialer, som skal genanvendes. Men jeg ved at der omsættes som et minimum 5 mia. på årsbasis på landsplan. Men man skal klart have kendskab til branchen for at kunne sætte sig ind i den nuværende værdi og ikke mindst fremtidens. /Danni |
Side 1 ud af 1 (7 indlæg)