Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

PC eller Mac?

Side 2 ud af 5 (48 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 25. Feb 09
Indlæg ialt: 175
Fra  BitMasch Skrevet kl. 17:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Man bruger hvad man synes virker bedst, i dagens internetverden er langt de fleste apps, websider, etc. fungerer fint på både windows, osx, linux, android, ios, osv.

Stort set alle online diskussioner om osx vs. windows vs. linux ender i mudderkastning alligevel Geeked

Softwareudvikler med speciale indenfor skalerbare webløsninger. PHP, MySQL, Puppet, Python, Apache, nginx, HTML5, m.m.
http://bitmasch.com/

Fra Sjælland
Tilmeldt 3. Oct 08
Indlæg ialt: 1462
Skrevet kl. 17:07
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Martin:

Stort set alle online diskussioner om osx vs. windows vs. linux ender i mudderkastning alligevel Geeked

Mudderkastere vil naturligvis blive irettesat her, og mudder vil blive slettet :)

Mvh. Rune.

Tilføj mig på Twitter

Fra Hammel
Tilmeldt 11. Aug 11
Indlæg ialt: 441
Fra  Websolu.dk Skrevet kl. 17:21

Jeg købte min første mac for lidt over 2 måneder siden - efter at have været interesseret i dem i længere tid. Det blev en Macbook Air. Nøj hvor er den lækker!

Derfor er jeg også klar fortaler for Mac - dog synes jeg, det er et lidt "farligt" argument, der primært ligger til grundlag for holdningen i videoen. Min primære arbejdscomputer er en kraftig selv-byg Windows, og den har ingen hakke-problemer eller lign. - netop fordi det er en PC med god hardware. Det største problem kommer, når man har en PC med ikke særlig god hardware, som der naturligvis er mange af til den pris.

Derimod kan man stort set ikke få Macs med decideret dårlig hardware - og derfor er der generelt ikke de samme problemer. Jeg kender dog alt til de nævnte problemer fra min gamle Windows bærbar.

Men udover det, så er en del af argumentet dog helt rigtigt: systemet på Mac er mere brugervenligt, og det kører. Der opstår ikke en milliard forskellige fejl som ingen aner hvor kommer fra. Det kører bare.

Blot lidt input fra en glad bruger af begge platforme men med visse præferencer for Mac :)

Tilmeldt 25. May 12
Indlæg ialt: 95
Fra  Drie.dk Skrevet kl. 17:37

Overvejer mere og mere Mac...

Tilmeldt 8. Apr 12
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 17:49

Jeg har hele mit liv brugt Pc og har jeg har været rigtig glad for det. Jeg valgte dog alligevel at købe en Macbook Pro sidste nytår for ligesom at prøve det. Det har været alle pengene værd!

Jeg har præcis samme oplevelser som Mr. T. Da jeg kom tilbage til Pc. Overall langsomt, lappeløsninger og så crasher de bare ofte hvis man vil arbejde med samme hastighed som på Mac.

I min fritid spiller jeg med mit eget mobildiskotek og der kan man ikke bruge ting som crasher og kun fungere halvdelen af gangene. For hvis computeren glider i svinget, så er der bare ikke noget musik og det giver utilfredse kunder..

Så jeg er også klart fortaler for Mac :)

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 17:58

Jeg har både PC og MAC.

MAC kun fordi jeg udvikler div. apps. Ellers kan den ikke rigtig tænde mig. Hvis man ikke rigtig skal bruge en computer til noget, så er en MAC fin. Men kan nemt geninstallere styresystemet osv.. lige som man kan på min Windows 8.

Fra 8600 Silkeborg
Tilmeldt 12. Jun 10
Indlæg ialt: 1458
Fra  Firm 2 Halfdan Timm ApS Skrevet kl. 18:04

Hvad med at overveje Chrome OS og Chromebooks? Min Chromebook er min primære arbejdscomputer lige nu, og så har jeg en stationær hjemme med Windows 7, der klarer tungere opgaver. Hele dette setup fungerer ganske fortrinligt.

En Chromebox kan købes og tilsluttes en stationær computer i øvrigt. Det planlægger jeg selv at gøre snart. :-)

Fra Viby J
Tilmeldt 24. Feb 07
Indlæg ialt: 604
Fra  HelpSoft ApS Skrevet kl. 18:33
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 5 person

Vi har valgt at benytte Mac - og det er der naturligvis nogle grunde til, at vi har gjort. 

Vi elsker unix

Vores udvilingsværktøjer er unix baserede, vores servere er unix baserede, vi skriver PHP, vi bruger MySQL og ting som tar, grep, cat, awk, sed og andre i samme kategori, er simpelthen ikke til at undvære hvis man først er vant til dem. 

Alt det, har vi på vores Macs, fordi de er bygget på en unix bund. Vi kan åbne vores Terminal og så er vi hjemme i nørdeland. 

Mail.app skalerer

Min mailboks personligt indeholder alt post jeg har fået de sidste 12 år - det sniger sig op på noget der ligner 20 GB e-mail, som vel og mærke er indekseret og let tilgængeligt. En opgave som hverken Thunderbird eller Outlook har kunnet klare i noget nær samme niveau. 

Mailklienten er ganske enkelt genial. Den indeholder en masse features i UI'et for den almindelige bruger og der er en masse nøredede ting man kan skrue på, hvis man har mod på at pille i property list filer. 

Photoshop fungerer

En af argumenterne for at vælge Mac over f.eks. Linux på workstation, det var et Photoshop som er et produkt vi bruger rigtig meget, fungerer. De åbne alternativer der findes er bare ikke lige så gode (nej, heller ikke Gimp). 

Kalenderintegration

iCal - eller Calendar som det hedder i dag, fungerer fantastisk og kan fungere synkroniseret på kryds af brugere og enheder.

Lækkert udstyr

Udstyret er lækker at bruge. En ting er, at det ser godt ud - men det er sekundært. Usability er absolut topprioritet. På laptoppen er den store touchpad uden unødendige knapper og "zoner" til  scroll osv. ret lækkert, så man kan komme rundt på hele skærmen. 

Magnetladeren har sparet mig for en masse penge - for jeg kan godt være en klovn og jeg har adskillige gange jokket i ledningen, som ville have kostet mig et bundkort hvis stikket ikke blot faldt ud. 

Derudover, så kan jeg på en fuld opladning sidde og lave almindeligt arbejde med det trådløse netværk aktiveret i godt 6 timer. 

OS X

OS X indeholder utrolig mange ting og det er billigt - 119 kroner. En Windows opdatering koster snildt 1000 kroner (hvis man vil bruge den professionelt). Indeholdt software, som jeg benytter er Quick Look, Preview, Address Book, Calendar, Dictionary, iChat, iTunes, TextEdit og Spotlight.

Der medølger en iLife pakke også, herfra bruger jeg iPhoto. 

Time Machine

Den mest geniale backupløsning til workstations - ever! Alright, meget avancerede ting kræver også meget avancerede brugere, men i min virkelighed, så er de avancerede features ikke et problem. F.eks. tager jeg krypteret backup til en fjern lokalitet, med min Time Machine. 

Prisen - argumentet folk altid bruger

Der er mange der gerne vil diskutere prisen, for de er jo dyre, de der æblecomputere. I en højrøvet situation fristes man til at svare "jaja, men det er da ikke mit problem at du ingen penge har." - men det er nok den forkerte indstilling. 

Jeg vælger at se på det lidt anderledes. Jeg køber en Mac hvor der medfølger et styresystem som er klar til at jeg kan bruge det. Jeg forventer at have en computer i 3-4 år - på den tid kommer der nogle opgraderinger og jeg kommer til at bruge noget der ligner 500 kroner på OS X opdateringer i den periode. Med Windows, skal jeg (hvis jeg vil have en windows der er bare lidt spiffy) ud og købe Windows.  En Windows 7 professionel Upgrade koster 1.811,25 kr. inkl. moms. Med release cycle på Windows ville jeg skulle bruge de penge 2 gange. 

Men det er ikke nok - for oven i det, så er der jo Office pakken. Den skal jeg have, hvis jeg vil have et bare nogenlunde brugbart Mailprogram på Windows. "Microsoft Office 2010 Professional" står lige nu i 4.248,75 inkl. moms.  Der følger ikke en med, og med release cycle ville jeg lidt afhængtigt af min computers købstidspunkt, skulle have fat i 2 af disse. 

MacBook Pro, 15", 2.3 GHz quad core i7, 8 GB RAM og 128GB SSD   ca. 17.000 kroner
Software opdateringer: OS X, 500 kroner,  Office programmer (Pages, Numbers, Keynote) - 357 kr (gange 2 pga. release cycle) dvs. 714 kr.

TCO ca.: 17.857 kr

Hvis jeg skal have samme byggekvalitet i hardwaren, så skal jeg vælge en Lenovo Thinkpad laptops. Folk sammenligner tit med de billigste Asus laptops de kan finde i Fona - men det ér bare ikke samme kvalitet, hvorimod Lenovos Thinkpad serie er det vi kommer der er tættest på.

Lenovo T530, 2.3 GHz quad core i7, 120 GB SSD, 8 GB ram - ca. 14.500
Software opdateringer 2 x 1811 (3622) for Winwows.  2 x 4248 (8496) for Office. 

TCO ca.: 26.618 kr

Man kan selvfølgelig vælge kun at købe een Office pakke og aldrig opdatere sin Windows, så er TCO ca. 18.748 kroner.  

Prisargumentet - det eksisterer kun, hvis man sammenligner forskellige produkter. Det vil sige, at hvis vi sammenlignte biler, så er mit argument at en Fiat Punto er billigere end en C-klasse Mercedes.  De kan jo begge to køre. 

Hvis man kun bruger Open Source software - ja så er prisen i mine øjne et validt argument, men en kvalitetslaptop er ikke billig, uanset OS.

Jeg kunne godt komme med lidt flere punkter, men jeg synes selv, at jeg har argumenteret for vores valg, på en fornuftig måde. Jeg håber I kan bruge det til noget.

/Frands - HelpSoft ApS

Mangler du et SSL Certifikat? Vi sælger billige SSL certifikater 

Tilmeldt 17. Jul 12
Indlæg ialt: 2178
Fra  PerfGrid Skrevet kl. 18:52

Frands:

Mail.app skalerer

Min mailboks personligt indeholder alt post jeg har fået de sidste 12 år - det sniger sig op på noget der ligner 20 GB e-mail, som vel og mærke er indekseret og let tilgængeligt. En opgave som hverken Thunderbird eller Outlook har kunnet klare i noget nær samme niveau. 

Mailklienten er ganske enkelt genial. Den indeholder en masse features i UI'et for den almindelige bruger og der er en masse nøredede ting man kan skrue på, hvis man har mod på at pille i property list filer. 

Min mail.app kunne ikke klare den mængde mails jeg modtager, med de filtre jeg har - i sidste ende tog det 5-6 minutter bare at apply den bunke filtre jeg har.

PostBox er dog mit valg, super hurtigt og lækkert!

Og Ja, Giver dig ret på alle andre punkter! Især prisen hehe

PerfGrid - High performance webhoteller. Kvalitet i næste kaliber.

Fra Akureyri
Tilmeldt 20. Aug 11
Indlæg ialt: 144
Fra  Original Iceland Skrevet kl. 18:56

Jeg er helt enig i, hvad mange mac-tilhængere skriver, at pc´er ofte er til at blive sindssyge af. Men jeg tror også, at sammenligningsgrundlaget mellem pc og mac ikke altid er helt fair. For eksempel koster en mac mininum 6-8 tusinde kroner.

En pc kan man efterhånden få til ingen penge, og i mange år har det været muligt at købe billigt lort i supermarkedet. Så jeg synes ikke altid, at det er fair, når pc´er bliver sammenlignet med mac. For når man køber en mac, så får man for det meste et kvalitetsprodukt, de ligger ikke i de samme billige segment, som mange pc´er gør. Jeg har prøvet pc´er i flere forskellige prislejer, og der er selvfølgelig gigantisk forskel fra den billige til den dyre. 

Jeg er stadig med på pc-vognen, og det kommer jeg også til at være inden for den nærmeste fremtid. Jeg kan godt lide ideen om et mere åbent system og flere aktører til forskellige programmer. At man så skal formatere skidtet en sjælden gang i mellem, er bare en super god undskyldning, for at sætte sig ind i sin grotte med et par kolde øller og få lov til at være i fred Geeked

Summa summarum... sålænge jeg har en god computer, så er jeg glad, og mine pc´er fungerer fremragende.

Med venlig hilsen

Kristinn Berg Gunnarsson

Bamboo Revolution - Originale, stilrene bambusure

Side 2 ud af 5 (48 indlæg)