Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag for brug af del af egen bolig?

Side 2 ud af 3 (30 indlæg)
Fra Vesterbro
Tilmeldt 11. Apr 05
Indlæg ialt: 140
Skrevet kl. 22:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lars :)


Uanset hvad, og hvilke råd der gives, er det altid klogt at tale med nogle fra Told og Skat, og det antager jeg da også at Martin har gjort.

 

Men synes bestemt ikke, at jeg skal skifte revisor. Jeg har fået et råd, en vejledning. Det er ikke problemfrit at indrette dele af eget hjem til kontor, men det er hellere ikke umuligt. Og husk nu, find hellere løsninger fremfor problemer.

Når det nu er sagt er hver evig eneste ting man gør sig her i livet betinget af overvejelser.. Og sådan skal det jo være.. :)
Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 00:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg må nok give Lars ret i at det rent fradragsmæssigt vil være meget problematisk, såfremt Martin indretter kontor for foredragsvirksomhed i privatboligen.


omvendt må jeg give Michael ret i at man skal være løsningsorienteret frem for problemsøgende,

men i dette tilfælde tror jeg bare skattevæsenet vil være særdeles problemsøgende,

og da de sidder med magten og æren, er der vist kun for os at sige amen.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin!

Iflg.  dom faldet i Østre landsret...skal følgende betingelser for opnåelse af fradrag for udgifter i forbindelse med hjemmekontor/erhverv være opfyldt:
 
Værelset skal være over 14 m2
Værelset skal have egen indgang
Værelset må ikke benyttes til private formål
Kontoret skal være bemandet det meste af kontortiden
 
...selv om disse krav er opfyldt...er det ikke ubetinget givet, at man får fradrag...
 
Fra Skærbæk
Tilmeldt 11. Oct 05
Indlæg ialt: 713
Fra  Eventbooker.dk Skrevet kl. 10:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg skal lige høre.

Skal det være et rum for sig selv, eller kan det godt være en del af et større rum? Har hørt skrækhistorier om folk, der har fået afvist fordi de havde personlige ting på kontoret, som f.eks. et billede af deres udkårne.

søger ligesindede i Sønderjylland

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:15
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Jan
 
Det skal være et selvstændigt rum, hvis du vil opnå fradrag for arbejdspladsen...
Og det må ikke kunne benyttes til privat formål...ej heller møbleres med f.eks. oldemors antikke buffet eller andre private møbler, som ikke er kontormøbler...
 
Håber, at du kan bruge svaret!
 
 
Fra Skærbæk
Tilmeldt 11. Oct 05
Indlæg ialt: 713
Fra  Eventbooker.dk Skrevet kl. 10:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Peter

Det kan jeg i hvert fald. Mange tak fordi du bristede mine illusioner :)

søger ligesindede i Sønderjylland

Tilmeldt 14. Jul 05
Indlæg ialt: 575
Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Jan

 
Jeg har på egen krop erfaret at det er utrolig svært at overbevise skattevæsenet om at mit
hjemmekontor kun bruges erhvervsmæssig, så medmindre det ligefrem er indrettet som laboratorium
el. lign. er det min erfaring at det ikke er bøvlet værd at jagte dette fradrag.
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Jan

Det er jeg sørme ked af  men det er ikke helt så nemt at opnå dette fradrag...der er, som i vort indlæg højere oppe i denne tråd...meget klare retningslinjer for...om fradraget kan indrømmes...
 
Opfylder man disse krav...er det dog ikke umuligt...så fat mod!
 
 
Fra San Francisco
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1335
Skrevet kl. 03:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Okay, nu er følgende spørgsmål nok pænt dumt, men hvad menes der helt præcist med "egen indgang"?
Indgang fra "gaden" eller bare.. en dør, der kan lukkes?

De regler er jo lige til at lukke op og miste sit maveindhold ned i.
Hvad med os der bor i lejlighed? Skal jeg have kontor i min entre? (hvis jeg allernådist ikke hænger min PRIVATE jakke derude, når jeg kommer hjem?).

Jeg kan godt forstå at Told & Skat er nødt til at være lidt hårde i filten, med hvad der godtages som kontor, men de krav er jo umulige at leve op til.
Jeg bor i en treværelses lejlighed. Eller rettere. Jeg har lige købt en treværelses, fordi jeg var træt af at indelingen i min to-værelses var "soveværelse" og "kontor", og at mine gæster, måtte sidde på sengekanten, eller på min kontorstol (og at jeg så selv måtte stå).
Jeg har købt en treværelses, alene af den årsag at det ene værelse (faktisk det største) skal være kontor. Jeg arbejder (som de fleste andre, unge iværksættere) mere end fuld tid, på min virksomhed og har ikke andre indtægtskilder.
Men så kan jeg ikke trække kontoret fra, fordi jeg "uha" skal igennem min private entre, for at kommer herind? Eller skal brygge kaffe i mit private køkken?
Ydermere er det bare skide ærgeligt for mig, at lejligheden tilfældigvis er indrettet, så der minimum er 2 døre i hvert lokale og at skattefar nok ikke ville godtage "en skide fiks lille hængelås på de franske døre, ind til stuen", som værende "egen indgang".

For mig, giver det ingen mening.
Hvis jeg i nabobygningen lejede et lokale i præcis samme størrelse, kunne jeg indrette det med sofaer, tv, playstation og alt muligt "privatpræget" gejl, men fratrække lortet, fordi "der er egen indgang" ? Men så snart kontoret tilfældigvis ligger, hvor jeg bor, må jeg ikke have så meget som en stueplante?
Jeg forstår ikke, at man hvis man lever 100% af sin virksomhed ikke kan bevise at "der rent faktisk bliver arbejdet her". Hvadenten der er egen indgang og lænestol eller ej.

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 08:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er ikke revisor, så jeg kan kun gentage, hvad min revisor fortalte mig, da jeg startede.

Hvis man skal trække kontoret fra, må det end ikke kunne bruges til noget privat. - Det vil med min revisors eksempel sige, at hvis der står en briks - så kan kontoret bruges som gæsteværese, og så går den ikke.
Derfor tror jeg dine glimrende forslag med hængelåse og "tro-og-love!-erklæringer om ikke at hænge jakken i entreen vil prelle af som vand på Helly Hansen på skattevæsenet.
 
Jeg synes også det er helt grotesk.
Hos mig er vi i gang med en større ombygning af huset, som blandt andet ender med et fint kontor til mig. Men jeg regner ikke med at kunne trække en kvadratcentimeter fra.
 
Hvad værre er. Min revisor fortalte også, at jeg ikke ville kunne trække kontormøbler fra, hvis de står på hjemadressen, hvorimod de godt vil kunne trækkes fra, hvis jeg lejer et kontor ude i byen.
 
ØVØVØVØVØV - for nogle regler.
 
mvh Hans
Side 2 ud af 3 (30 indlæg)