Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag for brug af del af egen bolig?

Side 1 ud af 3 (30 indlæg)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12288
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 13:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg overvejer at indrette et rum i mit private hus som "hovedkvarter" for min foredragsvirksomhed og andre aktiviterer. Kan jeg trække noget af mine udgifter til huset fra og i så fald hvor meget?
Hvis jeg indretter rummet med skrivebord, stole m.m. kan jeg så trække det fra?


Hvad siger reglerner mon om den slags?

Dbh Martin

Fra Vesterbro
Tilmeldt 11. Apr 05
Indlæg ialt: 140
Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin!


Jeg har lige talt med min revisor om det.

 

Han siger, at det er et meget enkelt regnestykke. Tag det antal kvadratmeter dit nye rum er, og find forholdet i forhold til det samlede antal bolig kvadratmeter.

 

Lad os eksempelvis sige, at jeg indretter et rum på 10 kvm i min 100 kvm store lejlighed. Altså får jeg 10% jeg benytter til erhverv. Jeg kan nu fratrække 10% af de samlede vand, el, net regninger i forbindelse med virksomheden.

 

Med hensyn til indretningen af kontoret kan du naturligvis trække det fra. Antager din foredragsvirksomhed er en virksomhed, ikke?

 

Mvh Michael
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12288
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 08:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Super, tak skal du have :-))

Dbh Martin
Fra Odense
Tilmeldt 28. Jul 07
Indlæg ialt: 278
Fra  Tankefuld Skrevet kl. 01:02
Hvor mange stjerner giver du? :
I princippet er det simpelt nok. Men i praksis viste det sig ihvertfald for mit vedkommende at være rimeligt vanskeligt.

De problemer du nok skal være forberedt på, er at der vil blive set på om det område du anvender til kontor er uanvendeligt til normal beboelse. Hvis der bare er en lænestol eller genstande der antyder privatliv, så vil det formodentlig ikke blive godtaget.

Derudover skal kontoret også være nødvendigt - dvs. hvis du har et kontor et andet sted i relation til den specifikke virksomhed, vil man nok vurdere at du ikke også behøver et derhjemme.

Jeg vil ikke afskrække dig, men blot lige nævne at man skal være forberedt på at tale sin sag rimeligt godt hvis det skal accepteres.

Det skal afsluttende nævnes at jeg idag ikke har kontor hjemme

Mvh. Joachim Lykke Andersen

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12288
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 14:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja du har ret, det er spørgsmålet om det er det værd.
Hvis man kan få nogle tusind kroner om året og man derfor kommer til torskegilde med jævne mellemrum, så kan det sgu være ligemeget.

Dbh Martin

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Da jeg undersøgte det i sin tid var der også den vigtige faktor at der skal være lås på kontoret og som tidligere nævnt at der ikke må være antydningen af hygge på det. Rygterne siger at de rent faktisk kigger forbi og kontrollerer det.

Så spørgsmålet er om det ikke næsten er mere værd pr kvadratmeter også at kunne bruge det som gæsteværelse og lignende i stedet for at tvinge de overnattende gæster på hotel? (nu ved jeg så ikke lige hvor mange rum der er i slottet :-)
Fra Hørsholm
Tilmeldt 29. Mar 05
Indlæg ialt: 123
Skrevet kl. 09:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Det foresvæver mig også at Told & Skat kan være ret emsige med om man nu 100% ikke benytter den allokerede del privat også. Jeg spurgte dem for år tilbage telefonisk og der var forklaringen at området skulle være 100% dedikeret til det arbejde man nu lavede... Altså eksempelvist et laboratorie eller et fremkalderrum...


Et kontor til at forberede foredrag i vil nok "byde op" til torskegilde eller i hvert fald "forbedre dine odds en den" :-)

 

/Seb
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12288
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 22:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har opgivet det, i er sgu nogle værre lyseslukkere. Her havde jeg håbet at få skattefar til at finansiere en del af min forhåbentligt kommende tilbygning he he

Dbh Martin
Fra København V
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 01:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 5/3/2005 10:23:28 PM
Forfatter: Martin Thorborg
Jeg har opgivet det, i er sgu nogle værre lyseslukkere. Her havde jeg håbet at få skattefar til at finansiere en del af min forhåbentligt kommende tilbygning he he


Dbh Martin



Hehe - helt enig. Inden jeg havde læst S. Ortseer''s nedsabling her havde jeg de store planer om at afskrive halvdelen af mit soveværelse til erhvervsbolig. Men chancen for at skulle til at forklare Told&Skat hvilket erhverv jeg er i der kræver et soveværelse til erhvervslokale ødelægger lidt de planer.

~Allan Noer

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:45
Hvor mange stjerner giver du? :
Selvom denne tråd er gammel, vil jeg godt lige uddybe det - og ærlig talt opfordre Michael Nielsson til at overveje en anden revisor - og jeg er ikke krigerisk.

Der har over årene været utallige sager om kontor i eget hjem - og hver gang er der faktisk uden undtagelse nægtet fradrag.  Praksis viser, at for at få fradrag skal lokalet være "gjort uegnet til beboelse".  Dvs typisk indrettet til lager, butik eller tilsvarende.  Et kontor er ikke gjort uegnet til beboelse.

Lokalet må ikke være en del af et større lokale (det halve soveværelse) og skal være forsynet med egen indgang.  Jeg kan huske en sag, hvor der blev nægtet fradrag, fordi ejeren skulle bruge sit "private" toilet...

Hvorfor så så krigerisk overfor Michaels revisor?  Jo ærlig talt, hvis du følger hans råd, risikerer du en efterskat - og helt ærligt, på grund af et svar enhver revisor (jeg er godtnok ikke revisor) burde kunne lire af i søvne: nej, nej og atter nej - du kan ikke få fradrag for et hjemmekontor.
Side 1 ud af 3 (30 indlæg)