Det er altid svært med den slags. Dels kræver det, at man ved hvem man henvender sig til. Kend din målgruppe. Dernæst kræver det også noget særligt, hvis du ikke vil risikere, at dit salgsbrev ender i skraldespanden sammen med alle de andre reklamer. Hvis du kender nogen du kunne videregive idéen til på en skole, ville det måske hjælpe.
Du kan vælge at sende salgsbrevet. Du kan vælge at møde op og forhøre dig om hvem du skal tale med. Du kan også forsøge at gennemskue hvem, der kunne have en eller anden form for indflydelse på skolen via deres websites, for at du måske kan ramme en nøgle-person.
Under alle omstændigheder vil jeg mene, at hvis du vælger et salgsbrev, så bør du overveje følgende for at få en tekst, der skal have en chance:
1. Nem/hurtig overbevisning - Info om produkt, som smides direkte i hovedet på modtageren. Der må ikke være tvivl om hvad det er. I og med, at det er en reklame, så skal du nok have tænkehatten på, for at finde på en god idé til hvordan du gør opmærksom på dette produkt uden skraldespanden kommer frem. Måske noget "personligt" - hvis du kan finde sådan en vinkel - det behøver ikke være personligt vinklet på modtageren, men måske på skolen eller lærernes hverdag... Her må du selv tage over.
2. En kort forklaring af hvad eller hvem du (eller dit firma) er. Ikke hvem du er som person... Se mere på denne forklaring som, at du skal gøre opmærksom på hvem eller hvad du er for modtageren... En slags "Hvad jeg kan gøre for dig" forklaring. Her ville et slogan for dit produkt måske kunne bruges med korte ord... "xxx redder din iPad fra faldne sår" eller "slår dine elever også hårdt ned på din iPad? - så vælg xxx". You get the picture, right?
3. Forklaring. Hvad er xxx - her kommer forklaring på selve produktet og hvad det er du tilbyder.
4. Hvad vil xxx. Hvad er det dit firma vil. Det er måske ikke så relevant og hænger nok lidt sammen med nr. 3. Du vil sørge for at deres iPads ikke bliver ridset osv.
5. Eventuel en fordybelse af produktet. Yderligere forklaring. Illustrationer, hvad kan det? Beviser på at det virker, (hvis ikke det er for dyrt for dig, så send en vareprøve med - men gør hvad du kan for at sikre dig disse varer ikke ender i en skraldespand - forsøg med et fåtal og ring evt. tilbage nogle dage senere for at følge op på varen*) osv.
* Er ikke helt sikker på om det rent faktisk er tilladt.
6. ACTION - Hvordan får de fat i dig, dit firma, dit produkt... Giv dem nem info om hvordan de handler med dig.
Det er umiddelbart lige hvad jeg kunne hoste op - håber det giver inspiration.