Handler det ikke også om at se på hvor mange links der er total på siden? Jeg talte med øjnene (Kender intet software?) over 110 interne links på den side med dit indlæg. Hver gang der kommer et nyt indlæg kommer der oven i en røvfuld interne links (Brugernavn, profilbillede, evt. plusknap, bizz, samt svar og mere knapperne (Ved ikke om de sidste tæller med?))
Jo, de mange links på en side, kan muligvis godt være et problem. Men nok ikke et alvorligt nok problem til at det er værd at bekymre sig om.
Og kan google ikke godt regne ud, at det er signature? Og bliver den slags straffet?
Google kan måske godt regne ud hvad der er signaturer - og måske ikke. Måske er Google ligeglade med udgående dofollowlinks i signaturer og måske ikke. Jeg gætter på at det nu eller senere bliver et alvorligt problem for amino dog.
Og i forlængelse af alt det her, hvad med bloggere de har do-follow kommentar, eller debatforums der har dofollow-links?
Samme gælder her. Man chancer den med irrelevante udgående dofollow links efter min mening. Også på blogkommentarer.
Mange brugere tror at de får en pokkers masse seo-værdi til deres site via deres signaturlinks.
Gør man ikke også det? Eller tælles signaturen kun én gang (Synes jeg at havde hørt, eller at google er klar over det er signatur) og i så fald, er det så ikke med til at mildne overstående?
Det er meget begrænset hvor meget ekstra man får ud af endnu et udgående link fra samme domæne - og når vi op i lidt højere tal, bliver det helt ligegyldigt. Dertil kan du lægge den teori du skrev om: Måske kan Google allerede godt se hvad der er signaturlinks og derfor tæller de måske ikke ret meget.
- Fjerne alle eksterne signaturlinks og kun tillade interne links i signaturerne - fx til profilsider, amino-blogs, tråde osv.
Jeg ved ikke nok om SEO til at vide, om det er godt eller skidt. Men jeg ved trods alt nok om forretning til at vide, at det vil være risikabelt. Jeg tror der er en del betalende Plus medlemmer der netop betaler for at have links.
Ja, jeg er også bange for at opgaven er for stor med at forklare nuværende og kommende Plus-medlemmer, at de faktisk ikke taber noget på ændringen linkmæssigt - men i stedet vinder noget (mere relevant trafik til amino og deres egne super gode indlæg fra søgemaskinerne)
Det kan godt vise sig at være en dyr beslutning at slukke for udgående signaturlinks.
Jeg er meget enig i dine forslag, Saugstrup.
Forslag 1, ville som du selv er inde på, nok forårsage en foringelse af Aminos annonce-indtægter, på grund af et lavere antal sidevisninger og ville derfor ikke være så attraktivt.
Ja, med mindre løsningen laves så alle besøgende undtagen Plus-medlemmer og måske førstegangsbesøgende fra Google ser den sideopdelte version. Hvis det kan skrues sådan sammen, tror jeg ikke at annonceindtægterne vil falde voldsomt. Og der er jo også et kort- og langsigtet win i det her, som skal regnes ind.
De kunne derimod tage et kig på Googles eget forslag til denne type udfordringer, nemlig rel=“next” og rel=“prev”-taggene - det burde samtidig være relativt nemt at implementere, uden at forstyre brugernes oplevelse af forumet.
Bestemt en mulighed. En anden spændende mulighed kunne være at lade Plus-medlemmer se hele tråden på én side - og så bruge Googles First Click Free-aftale (link), som sikrer at Google også kan se hele tråden (husk rel-cannoncial på dén version af tråden) og at Google kan sende søgende ind til samme version af siden - first click free. Derefter skal den besøgende være Plus-medlem for at fortsat at have den mulighed, når han surfer rundt på amino.
Hej Anders,
Mht til forslag 1, så tror jeg ikke at det vil fungere optimalt i praksis. Amino har haft en del hastighedsproblemer og jeg tænker lidt at nogle kæmpe tråde blot vil gøre ens almene browsing rundt på websitet til helvede. Til gengæld har du som udgangspunkt ret i at det ville være fedt at få de "rigtige svar" osv. vist når man kommer ind på tråden fra Google. For en del år siden havde Amino vidst en feature, hvor trådstarter kunne vælge et eller flere rigtige svar. De blev så vist øverst i indlægget, hvilket jo som udgangspunkt er super positivt. Den feature kunne jeg forresten godt tænke mig igen Martin & Co ;-)
Hej Patrick
Det med hastigheden må kunne løses. :-) Ja, jeg kan også godt huske den feature med Rigtig Svar. Fin idé, men den blev vist ikke brugt nok i praksis eller hvordan var det nu?
vedr pingvin siden amino.dk ser ikke ud til steget på ordret iværksættere er lige nu 4 lå nummer 2 et stykke tid tilbage og lå også på nogle tidspunkter nummer 1 kan jeg huske
Det siger jo ikke så meget - store dele af trådene kan være rykket voldsomt ned.
Ja, for at vide om Amino er ramt af Googles Penguin Update, skal man næsten se kurven over søgetrafik fra Google og se om der er et dyk der fra 25. april og frem.
Og kan google ikke godt regne ud, at det er signature? Og bliver den slags straffet?
Google kan godt se at det er signaturlinks. Man bliver ikke straffet for at linke sådant, men disse links kan selvfølgelig miste en masse værdi.
Det er en yderst sikker melding, du kommer med der, Mark. Både med hensyn til om Google kan se at det er signaturlinks og om de mister værdi af den grund. Indtil jeg har set begge dele bevist, vælger jeg at formulere mig mere forsigtigt om emnet.
Mange brugere tror at de får en pokkers masse seo-værdi til deres site via deres signaturlinks.
Gør man ikke også det? Eller tælles signaturen kun én gang (Synes jeg at havde hørt, eller at google er klar over det er signatur) og i så fald, er det så ikke med til at mildne overstående?
Et link tæller kun én gang per side i Googles øjne.
Ifølge Google selv tæller links nu mere end én gang - men ikke ret meget.
Hej Saugstrup.
Det er gode forslag du kommer med. Behøver løsningen på punkt 1, at være så indviklet? - Jeg er klar over, at integrere det i det nuværende amino må være kongesvært, men hvis man tog "udfordringen" op med sidevisninger og annoncer, kan man vel lave en jQuery-løsning med infinitescroll på trådene. Content loades altså først når brugeren bevæger sig 'videre' ned i tråden. Det øger brugeroplevelsen da man loader siden løbende (istedet for at vente længe på at en hel tråd, eller en side med 12 posts loader). Herudover kan man i selvsamme løsning lave en 'flydende' annoncevisning til højre, som skifter ved samme 'interval' som en normal tråd. Dvs. pr. 10 posts. Det kræver lidt, af ad-systemet at håndtere en annoncevisning på den måde. Men jeg tror det er muligt :-)
Hej Thomas
Jeg tror ikke det ville være en smart løsning SEO-mæssigt med sådan en jQuery scroll. Desuden ville Amino have en kæmpe og umulig opgave i at forklare sine annoncørkunder hvordan systemet virker og hvorfor det er fair for dem alligevel osv.
Mht. punkt 2 og de eksterne links fra hver tråd, så er jeg enig. Der er for mange og for irrelevante links. Her kunne man istedet man måske gavne Amino (det må du vide? ;)) ved at lade folk verificere deres signaturlinks. Så særligt udvalgte, med sider af en hvis tyngde og værdi, kan tillades at have signaturlinks, hvorimod andre dødelige med sites med PR2 og under fx, kun tillades interne links. Og de udvalgte der får lov til at linke ud fra amino, skal ligeledes være relateret til noget omkring iværksætteri eller andet fagligt - eksempelvis søgemaskineoptimering, personal branding, forretningsmodeller eller generel markedsføring el. lign. På den måde er de eneste eksterne links, stærke links til noget relevant.
Jeg tror ikke den løsning rammer målet desværre. En tråd om hvilken palleløfter der er bedst på lageret, skal ideelt set ikke have udgående links til seo-firmaer og andet irrelevant. Oven i det, er løsningen administrativt tung, tror jeg.
Forslag 1 er selvfølgelig primært problematisk i forhold til indtjeningen på cpm-reklamer - hvis altså brugerne også får lov at se hele tråden på én side. Personligt ville jeg rigtigt gerne kunne læse en hel tråd i et vindue - om ikke andet som plusmedlem.
Men søgemaskinemæssigt ville det give rigtigt god mening at have indholdet samlet på én side
Jeg driver selv et forum, så kan du uddybe det lidt for mig? Altså hvorfor det er godt? (beklager hvis jeg har overset svaret). Jeg går ud fra at det samme så gælder artikler, at det er bedre IKKE at dele dem op?
Ja, da! :-) Hurtigt og kejtet eksempel:
Tænk på en tråd om valg af bedste palleløfter (Overskrift: "Palleløfter". Første indlæg: "Hvad er den bedste palleløfter til et lille lager?"), hvor de 10 første kommentarer er halvgode, mens der på side 2 kommer en ekspert i paller på banen og forklarer alle fordele og ulemper ved forskellige modeller og anbefaler sin favoritløfter ("Min favoritløfter i sådan en situation er en el palleløfter fra Nisap").
Googler du så en sætning a la "bedste el palleløfter" har tråden fra amino kun en chance, hvis den vises samlet for Google.
Mvh Anders Saugstrup