Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Danmark har kun 1 problem

Side 7 ud af 8 (71 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 14:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Fashion-Seller:
Siden hvornår øger man indtægterne i et land ved at sende arbejde ud af landet? Dit forslag vil gøre DK endnu fattigere...

Det gør man, fordi man derved kan levere de mest konkurrencedygtige produkter.

Tag eksempelvis tekstilindustrien, der ikke får produceret varer i Danmark. Ligeledes alle varer i din egen butik. Hvis de skulle produceres i Danmark, så ville priserne være for høje og Danmark/Tyskland(?) ville miste mindst endnu en arbejdsplads, moms og skatteindtægter.

At danske virksomheder sender arbejde og opgaver ud af landet er ikke selve problemet, men konsekvensen af den manglende konkurrenceevne, der er det reelle problem.

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Tilmeldt 5. Jun 12
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 14:44

okay så. sådan som jeg forstår det nu skal vi arbejde for mindre penge i timen og alt skal være billigere lige som kina af en art

Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15052
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:53

Thomas Sørensen:

Fashion-Seller:

Siden hvornår øger man indtægterne i et land ved at sende arbejde ud af landet? Dit forslag vil gøre DK endnu fattigere...

Protektionisme har sjældent ført til noget godt. Alle lukkede regimer er gået nedenom og hjem eller tilhører de fattigste lande i verden. Du kan ikke lukke øjnene for resten af verden. Om du vil det eller ej, så er der en indisk programmør, der vil arbejde til 25 kr. i timen og en en vietnamesisk syerske, der vil arbejde til 4 kr. i timen. 

I 70'erne og 80'erne outsourcede den danske tekstilbranche til lavtlønsområder og mange troede, at nu gik der kun arbejdspladser tabt. Det som i virkeligheden skete var, at disse virksomheder fik en konkurrencemæssig fordel på verdensmarkedet, som betød at danske tekstilvirksomheder begyndte at sælge til flere lande. Arbejdsstyrken i Danmark indenfor tekstil er den samme som før outsourcingen. I dag er det bare danske designere, kvalitetssikringsfolk, marketing- og salgsfolk. Derudover giver det overskud på betalingsbalancen, fordi vi har kunne exportere tekstil. 

Det eneste du vil opnå ved at bibevare alt i Danmark er, at vi langsomt dør. Vores kage bliver mindre og mindre år for år. 

Ved at benytte sig af strategisk outsourcing, hvor det giver mening, så kan vi genoprette lidt af vores fortjeneste og dermed i det lange løb sikre arbejdspladser i Danmark. 

Alt dette er meget fint, men hvis hele verdens markedet er 100%, så kan alle verdens lande ik eksporterer. Det er ganske basal matematik, og den glemmer du i dit indlæg... Der er nogen, som skal købe varerne, og hvis produktionen er i Østen, så vil det være dem i Østen, som tjener pengene, mens firmaet i DK måske kan tjene lidt. Hvis ik ender det bare som bytte bytte købmand, og ingen er blevet rigere i DK...

Jeg har ik snakket om, at man skal indfører protektionisme, men at produktionen skal hives hjem, så der opstår lokal produktion, hvilket både gavner økonomien, men også naturen og verdens begrænsede olie ressourcer...

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 14:57

Jesper:

Fashion-Seller:

Det gør man, fordi man derved kan levere de mest konkurrencedygtige produkter.

Tag eksempelvis tekstilindustrien, der ikke får produceret varer i Danmark. Ligeledes alle varer i din egen butik. Hvis de skulle produceres i Danmark, så ville priserne være for høje og Danmark/Tyskland(?) ville miste mindst endnu en arbejdsplads, moms og skatteindtægter.

At danske virksomheder sender arbejde og opgaver ud af landet er ikke selve problemet, men konsekvensen af den manglende konkurrenceevne, der er det reelle problem.

Som skrevet til Thomas, så skal der være nogen, som køber varerne. Hvorfor købe dem af en dansk virksomhed, hvis de alligevel laves i Østen?

Og nu laves stort set samtlige af vores varer i Italien, så helt umuligt er det åbenbart ik at producerer produkter i EU Smile

Jo problemet er, at hvis du flytter produktion ud af et land, så fjerner du det ene ben i landets struktur. Man kan ikke leve af service ydelser!!! Jo hvis man er en lille bitte stat, som f.eks Malta eller hvis man har et specielt banksystem som Schweiz. Men DK har altså ingenting, og derfor er industrien en vigtig del af DKs struktur...
Hvis alle udliciterer til Østen, hvorfor skulle man så købe ved et dansk firma kontra et firma i Østen? Hvorfor er Kina blevet verdens næst største økonomi på rekordtid? 

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 15:09

det gør det billigt måske lidt for billigt til vi kan fælge med. men grunden til jeg har taget denne debadt op er for at se om vi endelig kan gøre noget. læste i går nat et nyt indlæg om en gut har fået en ide det er rigtig god og tror han fik den af og læse nogle af disse indlæg her han har i bundogdrundt taget nogle fra et indlæg og fået en ide. og det er derfor jeg har taget debatten op nemlig se om vi ikke kan få flere ideer til det ene og det andet hvis han kan få sat sit projekt igang og arbejde ud af som hans ide går ud på vil jeg da gerne støtte ham og hjælpe ham lidt hist pist så derfor tog jeg den op. men ikke mindst mange gode indlæg og nogle gode ideer der er kommet på fod

Tilmeldt 19. Jul 11
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 15:14

Fashion-Seller:

Alt dette er meget fint, men hvis hele verdens markedet er 100%, så kan alle verdens lande ik eksporterer. Det er ganske basal matematik, og den glemmer du i dit indlæg... Der er nogen, som skal købe varerne, og hvis produktionen er i Østen, så vil det være dem i Østen, som tjener pengene, mens firmaet i DK måske kan tjene lidt. Hvis ik ender det bare som bytte bytte købmand, og ingen er blevet rigere i DK...

Jeg har ik snakket om, at man skal indfører protektionisme, men at produktionen skal hives hjem, så der opstår lokal produktion, hvilket både gavner økonomien, men også naturen og verdens begrænsede olie ressourcer...

Vi behøver heldigvis ikke være enige og der er ikke endegyldig model i økonomi :)

Jeg tror desværre bare, at det der vil ske efter din model er, at en dimsedut der koster 1 kr. at få produceret i Danmark koster 30 øre at få produceret i Kina. Vi sælger dimsedutten til 2 kr., men så kommer der en kinesisk produktion af en tilsvarende dimsedut, som bliver solgt til 80 øre. For at matche den pris, skal den danske virksomhed sælge under kostpris og ender med at gå fallit. Dermed er alle de danske arbejdspladser tabt. 

Hvis virksomheden i tide havde outsourcet til Kina og sat prisen til 1 kr., så kunne ingen konkurrenter komme ind på markedet og virksomheden ville kunne tage et globalt markede. 

Jeg giver dig ret i, at verdensmarkedet konstant er på 100%, men hvor stor en bid af de 100% vi får er til en vis grad op til os selv. Desuden vokser den globale lagkage år for år, så spørgsmålet er om vi er tilfredse med 1-2% vækst eller vi ønsker en større bid af kagen. 

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 15:25

Fashion-Seller:
Som skrevet til Thomas, så skal der være nogen, som køber varerne. Hvorfor købe dem af en dansk virksomhed, hvis de alligevel laves i Østen?

Yep, men man køber af den virksomhed hvor man får mest for pengene uanset om den ligger i Østen eller Vesteuropa. 

Du laver en antagelse i svaret til Thomas om at produktionen er 100%, men sådan er det ikke helt. Hvis du har masser af sandwich og jeg har masser af kildevand, så kan vi bytte og begge vinde. Bytteforholdet kan så ændre sig, men hvis vi nu begge bliver bedre til at lave vores respektive varer, så kan jeg få flere sandwich og du kan få flere kildevand.

Fashion-Seller:
Jo problemet er, at hvis du flytter produktion ud af et land, så fjerner du det ene ben i landets struktur. Man kan ikke leve af service ydelser!!! Jo hvis man er en lille bitte stat, som f.eks Malta eller hvis man har et specielt banksystem som Schweiz. Men DK har altså ingenting, og derfor er industrien en vigtig del af DKs struktur...

Den enkelte virksomhed skal jo gøre det mest rationelle for sig selv, men vi er ikke uenige om at det er skidt for Danmark industri og produktion udflytter i rekordfart. Svineproduktionen har været brugt som eksempel. Vi kører vores egne svin til Østeuropa for at blive slagtet og får dem så tilbage igen, fordi det er billigere.

Fashion-Seller:
Hvis alle udliciterer til Østen, hvorfor skulle man så købe ved et dansk firma kontra et firma i Østen?

Jeg vil påstå folk ikke tænker over om de køber deres varer af et dansk firma, med relativt få undtagelser af produkter og personer. Men hvad skulle den enkelte danske virksomhedsejer gøre? Lukke sin virksomhed helt eller flytte produktionen til Østen.

Fashion-Seller:
Hvorfor er Kina blevet verdens næst største økonomi på rekordtid? 

Det er der mange grunde til, men grundlæggende, så er det jo fordi de er konkurrencedygtige. Danskerne ville hellere have et moderne fladskærmstv fra Asien end Bellas modeller :-). B&O får også produceret deres elektronik i Asien, hvis elektronikken skulle produceres i Danmark ville der ikke være et marked for deres produktion.

Tilmeldt 5. Jun 12
Skrevet kl. 15:30

undskyld jeg spørg men på det du skriver lyder det som om du er enginør eller noget. eller har læst i mange år :)

Tilmeldt 24. Jun 07
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:57

Thomas Sørensen:

Vi behøver heldigvis ikke være enige og der er ikke endegyldig model i økonomi :)

Jeg tror desværre bare, at det der vil ske efter din model er, at en dimsedut der koster 1 kr. at få produceret i Danmark koster 30 øre at få produceret i Kina. Vi sælger dimsedutten til 2 kr., men så kommer der en kinesisk produktion af en tilsvarende dimsedut, som bliver solgt til 80 øre. For at matche den pris, skal den danske virksomhed sælge under kostpris og ender med at gå fallit. Dermed er alle de danske arbejdspladser tabt. 

Hvis virksomheden i tide havde outsourcet til Kina og sat prisen til 1 kr., så kunne ingen konkurrenter komme ind på markedet og virksomheden ville kunne tage et globalt markede. 

Jeg giver dig ret i, at verdensmarkedet konstant er på 100%, men hvor stor en bid af de 100% vi får er til en vis grad op til os selv. Desuden vokser den globale lagkage år for år, så spørgsmålet er om vi er tilfredse med 1-2% vækst eller vi ønsker en større bid af kagen. 

Det her er en diskussion, som er ualmindelig svær at tage på skrift, fordi der er så mange aspekter og noter til hvert svar...

Men når jeg siger produktion, så behøver det ik nødvendigvis være små billige dimse dutter, som du nævner. Det kan sagtens være større industri produkter, beslag, inventar eller lignende. Bare det at der er produktion i et land, det medfører en masse udvikling mm, som igen skaber arbejdspladser + hele know how delen forbliver i DK. Idag er problemet, at en masse know how, som har taget mange år at opnå, det sendes til Asien, fordi produktionen flyttes derud. Og så forære man en masse viden væk, som igen skaber ny konkurrence til en selv...

DK vil ALDRIG producere alle produkter selv, men der er stor forskel på at have en større produktion i landet, eller nærmest ingen produktion, som situationen er pt. Selv Vestas mm flytter udenlands, hvilket skader økonomien endnu mere...

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Skrevet kl. 16:19

@kigger: 

Lidt af begge dele, men jeg interesserer mig 'bare' for emnet og læser bare hvad folk der rent faktisk ved noget mener og sammenholder det med tal :)

Side 7 ud af 8 (71 indlæg)