Som skrevet til Thomas, så skal der være nogen, som køber varerne. Hvorfor købe dem af en dansk virksomhed, hvis de alligevel laves i Østen?
Yep, men man køber af den virksomhed hvor man får mest for pengene uanset om den ligger i Østen eller Vesteuropa.
Du laver en antagelse i svaret til Thomas om at produktionen er 100%, men sådan er det ikke helt. Hvis du har masser af sandwich og jeg har masser af kildevand, så kan vi bytte og begge vinde. Bytteforholdet kan så ændre sig, men hvis vi nu begge bliver bedre til at lave vores respektive varer, så kan jeg få flere sandwich og du kan få flere kildevand.
Jo problemet er, at hvis du flytter produktion ud af et land, så fjerner du det ene ben i landets struktur. Man kan ikke leve af service ydelser!!! Jo hvis man er en lille bitte stat, som f.eks Malta eller hvis man har et specielt banksystem som Schweiz. Men DK har altså ingenting, og derfor er industrien en vigtig del af DKs struktur...
Den enkelte virksomhed skal jo gøre det mest rationelle for sig selv, men vi er ikke uenige om at det er skidt for Danmark industri og produktion udflytter i rekordfart. Svineproduktionen har været brugt som eksempel. Vi kører vores egne svin til Østeuropa for at blive slagtet og får dem så tilbage igen, fordi det er billigere.
Hvis alle udliciterer til Østen, hvorfor skulle man så købe ved et dansk firma kontra et firma i Østen?
Jeg vil påstå folk ikke tænker over om de køber deres varer af et dansk firma, med relativt få undtagelser af produkter og personer. Men hvad skulle den enkelte danske virksomhedsejer gøre? Lukke sin virksomhed helt eller flytte produktionen til Østen.
Hvorfor er Kina blevet verdens næst største økonomi på rekordtid?
Det er der mange grunde til, men grundlæggende, så er det jo fordi de er konkurrencedygtige. Danskerne ville hellere have et moderne fladskærmstv fra Asien end Bellas modeller :-). B&O får også produceret deres elektronik i Asien, hvis elektronikken skulle produceres i Danmark ville der ikke være et marked for deres produktion.