Hej alle |
Hej Stefan,
Jeg tror det svar du vil få, når du nu spørger på et iværksætterforum, er entydigt: Selvfølgelig, young Padawan! Nu er jeg 'kun' 24, så kan ikke kalde dig young, men vil alligevel give mit besyv til en vordende iværksætter.
Du behøver jo ikke i første omgang lade det være hele dit omdrejningspunkt, men derimod have det som selvstændigt bierhverv i din fritid - indtil du mener det kan løbe rundt af sig selv.
Start med at lave et privatbudget - så kan du kortlægge helt præcis hvilke udgifter du har hver måned. Husk fagforening, gaver (fødselsdage og jul), kontingenter, forsikringer osv.
Lav så et etableringsbudget - hvad skal der reelt set til, før du kan starte? Skal du købe software og hardware til en kraftig computer, til 50.000, eller kan du 'nøjes' med papir og pen til 100 kr?
Når du så ser på drifts- og likviditetsbudgettet, ja, så skal du jo i bund og grund tjene nok hver måned, til at dine udgifter i dit privatbudget bliver dækket. Hvis du ikke kan det, så skal du enten optage et lån indtil du kan få din forretning til at være dit levebrød (og hvis du skal tage et lån, er det en god idé med en god forretningsplan).
Se eventuelt: http://www.startvaekst.dk/opstart-oekonomi/0/4