hej Sam50 Spørgsmål vedr. hvilken instans: Der forfindes ikke en generel instans, ikke mig bekendt, hvor der er optegnelser over registrede ekskusive enerettigheder, dvs. agentaftler til et afgrænset område. Som regel reklamerer firmaer med at de har en eksklusiv eneret, enten på deres hjemmeside eller på producentens hjemmeside. Patent og Varemærkestyrelsen har udelukkende optegnelser over registrede varemærker, designpatenter, patenter, mønsterpatenter etc. Har man ikke brudt med disse rettigehder, dvs. kopierede en producents varemærke, designpatent eller andet, kan Patent og Varemærkestyrelsen ikke gribe ind, da der intet ulovligt er foregået. Eks. med LEVIS bukser: Det skal gøres fuldstændigt klart, at parallel import af et registreret varemærke, som f.eks. LEVIS, ikke er ulovligt. Man kan have delte meninger om hvorvidt det er politiskkorrekt, men det er besluttet både via national lovgivning, samt eu lovgivning, at parallelimport er lovligt da man fra politisk side mener, at dette gavner konkurrencen, og skaber lavere priser for forbrugeren. Hermed må også tænkes på hele parallel import markedet indenfor medicin, som er beskyttet af patenter, varemærkeregistreringer etc. Hvorvidt du kræner en andens enerettighed, beror på en fortolkning af den kontrakt om paralleimport, som du har indgået med sælgeren. Hvis såfremt du er i ond tro, dvs. ved at der forfirndes en eksklusiv eneret til at forhandle LEVIS i et givent område, som du vil sælge til, så kan du blive mødt med et fogedforbud, dvs. du kan forbydes via fogedretten at sælge til det pågældende område. Jeg håber det er et ok svar. Med venlig hilsen, Morten ----- Det skal for god orden skyld oræciseres, at ovenstående ikke må betragtes som juridisk rådgivning. Hvis og såfremt der ønskes et juridisk bindende svar, anbefaler HC-Kommunikation, at spørgsmålet foreligges for en advokat eller HC-Kommunikations rådgivnings jurist. Ovenstående er udelukkende et venskabeligt råd. |
Hvis man som forbruger vil udsende de signaler som en mærkevare har, må man betale det varen koster, hvis man ikke føler man har råd til en mærkevaren, en meget gerne vil have den, ja så er det bare ærligeligt, så må man jo finde noget andet
Lad os tage et eksempel: En deodorant koster 200 Kr. I: Matas, Estethque, Magasin og stort set alle andre butiker i Danmark. Priserne er altså aftalt på forhånd. Et lille firma kan sælge den samme deodorant for 120 Kr. Dette vil kun komme forbrugeren til gode. Jeg tror ikke du kan finde nogen forbrugere der ikke vil synes det er godt.
punkt 2. så har en parallelimporteret vare ingen fabriks garrenti, dermed er forbrugeren igen stillet dårligere, da de har ingen steder at gå hen hvis firmaet der solgte varen er gået på røven.
Du har ret i at der ingen garanti er hos private parallelimportørere, men hvis snakker om små firmaer, så er der garanti. Køber en forbruger et ur hos et lille firma, kan han få et nyt, hvis det går i stykker.
Der er jo også en grund til at varen koster det den gør i et givet land, hvor meget branding af et bestemt mærke foretager en papalleimportør ?? Ikke noget som helst. Det firma er har ene agentur på et bestemt mærke har ofte også bundet sig til at brande mærket, så der faktisk er nogen som vil have det, folk der laver parallelimport kører faktisk bare på firhjul, eller med andre ord nasser på andre folks branding.
Med hensyn til branding, hvor meget branding har du lavet for dine Casio ure ?
Den med de små firmaer syntes jeg er noget vås, de må sgu finde noget andet at importer, noget som de kan få rettigheden til, der er jo ingen der siger de netop skal tage de mærker som nogen allerede har opbygget... jeg kan ikke have sympati for firmaer der laver parallelimport.
Hvis man mener at man kan tjene penge på det, på en lovlig måde, så gør man det, for det er jo det derfor man driver et firma.
Jeg kan ikke understrege det nok, hvor meget jeg tager afstand fra parallelimport. Men det er jo selvfølgelig nok bare mig eller hva?
Nej. Jeg kan skam godt forstå dig, for det går jo ud over firmaer som dit.