Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Parallelimport - Eneagentur

Side 2 ud af 4 (38 indlæg)
Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 1825
Skrevet kl. 23:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Sam50 jeg sidder ikke online hele tiden på amino, så du behøver ikke poste den samme besked flere gange, fordi du så tror jeg svare hurtigere :-)

Desværre fordi at der efterhånden er mange i vores branche som laver parallelimport og dermed dumper priserne. En privat man der importere et eller andet har jo ikke de samme omkostninger som andre der skal leve af det, med butik osv. endvidere bliver kunderne dårligere stillet fordi varen mister sin fabriksgarenti.

Hvad ulovligt skulle der være vedt at parallelimportere fra et 3 land (ikke EU land)???Det har jeg lige godt aldrig hørt før...

Når du importerer fra 3. land, såsom USA, så må du IKKE importere varer, hvis mærkevareindehaveren har tildelt distributionsrettigheder til en lokal agent/distributør i EU.

Det er et brud på mærkevare/ophavsret loven, og er lig med ulovlig parallel import.

Du kan og bør tjekke med mærkevare og patentstyrelsen før du ønsker at importere varer fra 3. lande (uden for EU), da det er dem om SKAT (tolderne) trækker på når det kommer til import af mærkevarer.

Tilmeldt 9. Apr 07
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 10:12

Dato: 07-06-2007 23:32:07 Forfatter: magle

Hvad ulovligt skulle der være vedt at parallelimportere fra et 3 land (ikke EU land)???Det har jeg lige godt aldrig hørt før...

Når du importerer fra 3. land, såsom USA, så må du IKKE importere varer, hvis mærkevareindehaveren har tildelt distributionsrettigheder til en lokal agent/distributør i EU.

Det er et brud på mærkevare/ophavsret loven, og er lig med ulovlig parallel import.

Du kan og bør tjekke med mærkevare og patentstyrelsen før du ønsker at importere varer fra 3. lande (uden for EU), da det er dem om SKAT (tolderne) trækker på når det kommer til import af mærkevarer.

Hvad nu hvis det ikke er et registreret varemærke, men paralelimport af et produkt hvor der alligevel findes en eneforhandler på markedet?

Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Skrevet kl. 10:34
Jeg er ikke 100% inde i reglerne.. kender dem kun overordnet. prøv at kontakte patent og varemærkestyrelsen eller skat for den sags skyld. De plejer at være flinke til at hjælpe.. Du kunne jo så lige poste svaret her.
Tilmeldt 31. May 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 11:18
Hej med jer,

som svar på spørgsmålet om, hvorvidt det er lovligt at parallelimportere et ikke registreret produkt til et område, hvor en person eller en virksomhed er tildelt en eksklusiv eneret kan følgende oplyses:

1) Hvis produktet købes hos den producent, der har tildelt eneretten til enerettighedshaveren indenfor et givent område, vil producenten herved krænke den tildelte eneret, hvilket kan få erstatningsretlige konsekvenser for producenten og eventuelt kan mødes med fogedforbud af enerettighedshaveren. Hvis den der videresælger er i ond tro, dvs. vidste eller burde vide, at denne krænker enerettighedshaverens eksklusivret, vil denne også kunne blive mødt med et erstatningskrav.

2) Hvis produktet købes hos en tredjemand, der har købt produktet hos producenten, og herefter videresælges indenfor enerettighedshaverens område, vil det næppe kunne få konsekvenser for producenten eller kunne mødes med et fogedforbud af enerettighedshaveren.

Dette beror dog i sidste ende på, hvorledes aftalen mellem producenten og enerettighedshaveren er konciperet. Enerettighedshaveren kan f.eks. have betinget sig, at producenten kun videresælger produktet til personer eller virksomheder, der sikrer sig, at produktet ikke afsættes indenfor enerettighedshaverens område. I dette tilfælde kan producenten ifalde erstatningsansvar og enerettighedshaveren kan eventuelt møde salget med fogedforbud, hvis produktet i strid med det aftalte afsættes indenfor enerettighedshaverens område.

Hvis den der sælger produktet indenfor enerettighedsområdet er i ond tro, dvs. vidste eller burde vide, at der forelå en eneret af det ovenfor beskrevne tilsnit, vil denne også kunne blive mødt med et erstatningsansvar.  

Oplysningerne anvendes naturligvis på eget ansvar. Ethvert anvar fraskrives.

Med venlig hilsen

Morten Hauschild Locher

Tilmeldt 9. Apr 07
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 12:07
Tak for det
Tilmeldt 20. May 07
Indlæg ialt: 595
Skrevet kl. 18:43
Skat kan ikke hjælpe med dette spørgsmål.

Jeg har været i kontakt med - Skat  og fik at vide at det er fuldstændig ligeglade om du importerer mærekevarer og hvorfra det eneste som interreserer dem er om varen er ægte.

mvh. Sam50

Tilmeldt 20. May 07
Skrevet kl. 19:50
Magle.

Det var en fejl at jeg sendte besked to gange.

Jeg kan der godt forstå at parallelimport fra dit synspunkt er en dårlig ting,

men for forbrugerne er det det bedste som kunne ske, uden parallelimport

ville agentur/eneforhandleren fastsætte prisen som det passer ham og aftale

udsalgsprisen med forhandleren takket være paralleimport er dette slut nu.

Desuden giver paralleimport små firma større chance at komme på marked

da det ofte er kendte mærkevare man lave parallelimport på.

Tilmeldt 31. May 07
Indlæg ialt: 3
Skrevet kl. 20:04
Som kommentar til Sam50, men hensyn til SKAT, så handler det om almindelig obligationsret. Hvorvidt man strider mod andens aftale, ikke et anliggende for told eller skat.

Told og skat kommmer udelukkende ind i billedet hvis/når der er tale om ulovligt importerede kopivarer, eller ulovlige fødevarer etc.

Håber det kan bruges

Morten Hauschild

Tilmeldt 20. May 07
Skrevet kl. 20:23
Kommentar til Morten.

Det er også det  jeg skriver i mit svar.

Men hvilken instans skal man så kontakte for at få

svar om det er for eks. tilladt at importere LEVIS bukser fra USA

selv om der findes agentur i Danmark.

Jeg ved udmærket godt at dette er ulovligt, jeg vil bare finde ud hvilken myndighed

kan give svar.

Jeg har prøvet - Patent og Varemærkestyrelsen men det siger at det er ikke deres problem hvad du importer.

Advokater er alt for dyre.

Fra København S
Tilmeldt 10. Aug 06
Skrevet kl. 20:33
Dato: 08-06-2007 19:50:15 Forfatter: Sam50
Magle.

Det var en fejl at jeg sendte besked to gange.

Jeg kan der godt forstå at parallelimport fra dit synspunkt er en dårlig ting,

men for forbrugerne er det det bedste som kunne ske, uden parallelimport

ville agentur/eneforhandleren fastsætte prisen som det passer ham og aftale

udsalgsprisen med forhandleren takket være paralleimport er dette slut nu.

Desuden giver paralleimport små firma større chance at komme på marked

da det ofte er kendte mærkevare man lave parallelimport på.

Hvis man som forbruger vil udsende de signaler som en mærkevare har, må man betale det varen koster, hvis man ikke føler man har råd til en mærkevaren, en meget gerne vil have den, ja så er det bare ærligeligt, så må man jo finde noget andet.  

Jeg er ikke enig i at det bedste for forbrugerne er parallelimport, en kvinde der går ind og køber en gucci taske til 7000 kr. i en rigtig forretning, forid hun ønsker at sende nogle signaler med den taske, disse signaler mister deres værdi hvis alle lige pludselig går rundt med en taske fordi den nu kun kostede 1/10 hos Hr. Jørgensen på dagmorsvej 54.

punkt 2. så har en parallelimporteret vare ingen fabriks garrenti, dermed er forbrugeren igen stillet dårligere, da de har ingen steder at gå hen hvis firmaet der solgte varen er gået på røven.

Der er jo også en grund til at varen koster det den gør i et givet land, hvor meget branding af et bestemt mærke foretager en papalleimportør ?? Ikke noget som helst.  Det firma er har ene agentur på et bestemt mærke har ofte også bundet sig til at brande mærket, så der faktisk er nogen som vil have det, folk der laver parallelimport kører faktisk bare på firhjul, eller med andre ord nasser på andre folks branding.

Den med de små firmaer syntes jeg er noget vås, de må sgu finde noget andet at importer, noget som de kan få rettigheden til, der er jo ingen der siger de netop skal tage de mærker som nogen allerede har opbygget... jeg kan ikke have sympati for firmaer der laver parallelimport.

Jeg kan ikke understrege det nok, hvor meget jeg tager afstand fra parallelimport. Men det er jo selvfølgelig nok bare mig eller hva?

Side 2 ud af 4 (38 indlæg)