Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holding dilemma

Side 2 ud af 4 (35 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 7. Jun 07
Indlæg ialt: 172
Skrevet kl. 14:22
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis jeg har forstået det rigtigt så har du udført arbejde for driftsselskabet. Hvis du ikke er lønnet eller kan sende en regning som selvstændig erhvervsdrivende (dvs. med moms), så ønsker du istedet at dit holdingselskab sender en regning til driftsselskabet.
Du vil herved opnå driftsselskabet (og dermed at din 50/50-partner) ikke får dit arbejde gratis.
Dit problem er at dit holdingselskab ikke kan "producere" en ydelse, med mindre du udbetaler løn til dig selv, og at det ikke er momsregistreret.

Tilmeldt 11. Sep 06
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 22:28
Dato: 03-07-2007 14:21:39 Forfatter: Hillswalk Hvis jeg har forstået det rigtigt så har du udført arbejde for driftsselskabet. Hvis du ikke er lønnet eller kan sende en regning som selvstændig erhvervsdrivende (dvs. med moms), så ønsker du istedet at dit holdingselskab sender en regning til driftsselskabet.
Du vil herved opnå driftsselskabet (og dermed at din 50/50-partner) ikke får dit arbejde gratis.
Dit problem er at dit holdingselskab ikke kan ''producere'' en ydelse, med mindre du udbetaler løn til dig selv, og at det ikke er momsregistreret.

Det er rigtigt at jeg har udført arbejde for driftselskabet. Det samme har min partner. Vi ønsker derfor nu at trække det samme beløb ud til hver af os.

Jeg ønsker IKKE at få pengene udbetalt som løn, jeg ønsker pengene op i holdingselskabet så de kan bruges til videre investering. Vel at mærke nu, og ikke om 3/4 år. Den eneste ''lovlige'' løsning er som jeg har forstået det, at driftselskabet låner holdingselskabet pengene til en forudbestemt rentesats.

Min kommentar er så bare, som tidligere nævnt:

Hvad er forskellen på at skrive en regning firmaerne imellem, hvilket åbentbart minder for meget om et lønmodtager forhold selvom jeg ikke får en krone i hånden, og så det at lave et lån firmaerne imellem, hvilket er ok.

På mig virker det søgt, hvorfor begge metoder ikke er lige gode/dårlige, når det giver nøjagtigt det samme resultat?

Tilmeldt 11. Sep 06
Skrevet kl. 22:36
Dato: 03-07-2007 13:12:02 Forfatter: Skattekonsulenterne
Det bliver jo en rodet struktur. Du har i dag et holdingselskab som ejer 50% af jeres fælles driftsselskab.Nu vil du så lave et selskab mere som skal eje 50% af dit holdingselskab.

Skal det bare være er der en anden løsning: Tag pengene ud ganske enkelt. Det mås man ikke men so what. Du får en beskatning som maskeret udlodning, præcist som havde du taget det ud som alm. udbytte.

Hej Bent,

Måske har mit tænkte eksempel ødelagt mere end det gavner. Jeg ønsker bare at få pengene fra driftselskabet, op i holdingselskabet til videre investering hurtigst muligt.

Den anden løsning du nærvner, kan du uddybe den lidt?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 22:45
Hvis I begge skal have det samme ud er det jo enkelt nok: Udbytteudlodning fra holdingselskabet til de to selskabsdeltagere (jeres selskaber). Hvis det er første regnskabsår kan der ikke udloddes udbytte men så kan man spørge sig selv hvad der sker hvis I gør det: Ingenting. Det er bare ikke 100% i overensstemmelse med de selskabsretlige regler.

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 11. Sep 06
Skrevet kl. 23:22
Hvad kræver det egentligt at lave udbytteudlodning midt på året. Kræver det en revisor ind over, eller er det bare et spørgsmål om at min partner og jeg laver en erklæring?

Hvis min partner og jeg er enige om det, kan en udbytteudlodning så være fordelt på andre måder end i vores tilfælde 50/50. F.eks. 80/20 ?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 23:32
Det kræver en generalforsamlingsbeslutning at lave acontoudbytter men det må du ikke i første regnskabsår. Gør du det alligevel - evt i forholdet 80/20 - kræves ingenting. Det er nemlig ikke lovligt som sagt men hvem skulle brokke sig over det hvis I er enige. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen opløser ikke selskabet af den grund.    

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 07
Skrevet kl. 10:10
Dårlig moral kan man finde på alle gadehjørner.
Det næste bliver at udbetale sorte penge - hvem kan opdage det?

Nej, hold dig til reglerne, så alt hvad du gør kan tåle at blive bragt på forsiden af Ekstrabladet.

Og i denne situation er der jo heller ingen grund til at bryde reglerne.
Lån pengene fra driftselskab til holdingselskaberne og efter næste ordinære generalforsamling kan i udlodde udbytte, og så kan lånet betales tilbage.
Udbytte er udbytte og skal udbetales 50/50 hvis det er ejerforholdet.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 11:04
Dato: 04-07-2007 10:09:45 Forfatter: Hillswalk Dårlig moral kan man finde på alle gadehjørner.
Det næste bliver at udbetale sorte penge - hvem kan opdage det?

Nej, hold dig til reglerne, så alt hvad du gør kan tåle at blive bragt på forsiden af Ekstrabladet.

Og i denne situation er der jo heller ingen grund til at bryde reglerne.
Lån pengene fra driftselskab til holdingselskaberne og efter næste ordinære generalforsamling kan i udlodde udbytte, og så kan lånet betales tilbage.
Udbytte er udbytte og skal udbetales 50/50 hvis det er ejerforholdet.

Dårlig moral ??? Klap lige hesten du

Ekstrabladet og morale. De to ting hører ikke sammen

Den beskrevne metode er ikke en jeg normalt anbefaler og jeg vil også til enhver tid foretrække udlånsmetoden, men omvendt må man også sige at der ikke er noget moralsk eller uetisk i at bruge den nævnte metode (jo hvis selskabets indskudskapital trues).

Det er præcist det samme der sker når en person eller et selskab tilbagesælger aktier til udstedende selskab, hvorefter selskabets anpartskapital nedskrives.

Det er også præcist det samme der sker når skattemyndighederne ikke anerkender udgifter afholdt i et selskab men henfører dem til beskatning som anpartshaveren som maskeret udbytte.

I disse tilfælde sker der en skævvridning af udbytte mellem anpartshaverne, men hvis anpartshaverne ikke gør indsigelse er der heller ingen andre der gør det.   

Fra Holbæk
Tilmeldt 7. Apr 06
Indlæg ialt: 561
Skrevet kl. 12:14
Hej Bent,

Jeg bliver lige lidt nysgerrig. Hvordan kan det være at det er ulovligt at udlodde udbytte i første regnskabsår? Det tror jeg da ikke min revisor er klar over, ellers har han i hvert fald glemt at fortælle mig det... :)
Jeg står nemlig lidt i samme situation. Mit driftselskab har ikke ret høje udgifter, og jeg ville gerne kunne sende overskud op til at stifte et nyt i en helt anden boldgade og med noget større kapitalbehov. Men det må således vente et år yderligere, medmindre det er helt risikofrit at kaste sig ud i?
Fra København
Tilmeldt 7. Jun 07
Skrevet kl. 12:24
Den sikre - og lovlige - vej er at låne pengene og vente med udbyttet.
Selvom det sandsynligvis ikke bliver "opdaget" af nogen så risikerer man at få en anmærkning et eller andet sted, og en dag, hvor man mindst ønsker det, bliver den sorte bog åbnet.

Side 2 ud af 4 (35 indlæg)