Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

C5, hvor starter man?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Aarhus
Tilmeldt 10. May 06
Indlæg ialt: 687
Fra  BreakBuddy Skrevet kl. 00:29
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg snakkede lidt med min revisor om behovet for regnskabsprogrammer. Desværre blev e-conomics hurtig en dyr løsning pga. det lave antal posteringer man kan have i den lille licens. Så han anbefalede C5 light. Nu har jeg googlet lidt hist og her men jeg kan altså ikke gennemskue det markede. Jeg skal bruge følgende
- Lave faktura
- Normal bogføring
- Moms regnskab
- Kundestyring
Nogen der kan guide mig til det rigtige køb?

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 10:19
Hej Jens,

Pas på med C5 Light! Ja, det er billigt, men hvor længe? Jeg kender en lille virksomhed som købte det fordi det var billigt, og bogholderen havde C5 erfaring. Men det løb hurtigt op i 8.000 kr. inden de havde et system som fungerede bare nogenlunde som de ville have. Og hver gang databasen skal udviddes, koster det penge. Der er altid lige et modul eller en opgradering man skal betale ekstra for.

Vi bruger selv e-conomic, og betaler ca. 500 kr. pr. måned fordi vi har den store udgave, og har tilvalgt abonnement- og lagermoduler. Da vi undersøgte markedet, ville et tilsvarende C5 system lande på 20-25.000 kr.

Vi er utrolig glade for at have regnskabet til til at køre online. Vi kan tjekke lagerstatus fra marken, vi kan sidde og lave bogholderi hjemmefra, vi skal ikke tænke på backup, det er ikke bundet til én PC, vores revisor er rigtig skrap til det etc. Jeg kunne blive ved med at liste de fordele vi oplever. Om så C5 blev foræret væk ville vi ikke skifte fra e-conomic!

Det er nok den bedste investering vi har gjort indtil nu!

mvh Carsten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:25
Hej!

Jeg tror nu også, at du skal tænke dig godt om, før du vælger C5.

Har et par kunder der har droppet C5.

/Peter

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 12:58
  Jens,

Jeg vil sige at det kommer an på hvad du vil kunne - både nu men også på længere sigt.

Da jeg tilbage i 99 startede MediaMouse stod jeg i samme situation et år. I det første halve år brugte jeg et Excel-ark til regnskabet og det fungerede som sådan også fint - og var gratis .
Men jeg kunne hurtigt se at jeg med tiden ville bruge for meget tid på Excel-arket og der var for mange faldgrupper og sådan noget med at styre kreditor/debitor udeståender ville blive svært jo flere transaktioner der kom.

Jeg spurgte forskellige omkring deres anbefalinger og erfaringer omkring økonomisystemer og jeg fik meget blandede svar. På en af min tidligere arbejdspladser havde vi brugt C5 og havde et udviklingshold siddende i huset som både byggede på vores eget C5 men også eksterne kunders. Jeg tog derfor fat i en af mine gamle kolleger derfra og fik nogle råd omkring valget.

Han præsenterede mig for følgende væsentlige faktorer set i forhold til de ting jeg havde fortalt ham omkring ønsker og funktionalitet:
- Let at bruge i dagligdagen fordi jeg allerede kender C5.
- Muligheder for at udvidde i takt med behovet ændre sig.
- Integrering med eksterne moduler og systemer.
- Det er ikke svært at finde fremtidige folk (bogholder, revisor m.m.) som kan finde rundt i C5.
- MEN: Dyrt at komme i gang med - i penge og ikke mindst i tid.

Jeg tænkte over det i et stykke tid og endte til sidst med at købe en C5 Light. Jeg brugte en uges tid på at læse start-guiden igennem (en af de første og eneste manualer jeg har læst fra a til z ) og brugte derefter en dag sammen med min gamle kollega på at blive sat ind i grundlæggende ting omkring grundoprettelse af de forskellige moduler.

I det efterfølgende år vil jeg være meget ærlig og sige at jeg til tider fortrød at jeg havde valgt C5. Men med tiden dukkede der flere og flere lyspunkter op. Bl.a. overgangen til betalingshåndtering af FI-kort (indbetalingskort) viste sig at være a piece of cake. Custom design af fakturaer var også ret let når man først havde sat sig ind i hvordan det skulle gøres. Dertil kom de forskellige rapporter som der igennem tiden blev oprettet efterhånden som behovet opstod.

I dag kører vi med en C5 som er vokset fra en C5-Light med basis konfiguration hvor der kun blev brugt de medfølgende simple kreditor og debitor-moduler, til i dag hvor det igennem opgraderinger med tiden er blevet en C5 med de fulde debitor, kreditor, ordre og lagerstyringsmoduler plus en længere række custom-rapporter som gør dagligdagen en del lettere.

Så i dag fortryder jeg ikke mit køb tilbage i 99, fordi jeg har kunne holde fast i det samme system og blot udvidde det efterhånden som behovene opstod.

Men som jeg skrev i starten, så skal du gøre dig klart hvad du har brug for lige nu og her - og så navnlig tænke på hvilken retning din virksomhed er på vej i. Hvis du ved at du aldrig får brug for f.eks. styring af tilbud, ordre og lager, så er C5 måske ikke den rigtig vej for dig. Omvendt hvis du netop ved at du skal bruge meget avanceret og omfattende lagerstyring, så er C5 nok heller ikke lige sagen - så er det måske mere noget i stil med Navision du bør overveje.

Er det mere jordnært, f.eks. økonomien i en butik, så kan et system som SummaSumarum ofte løfte opgaven uden problemer.

Jeg håber at du kan bruge ovenstående smøre

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:08
Hej!

Ja...det er vigtigt at få afstemt behovene.

Jeg har en kunde, der har investeret i en kæmpe Kompass system, som kører med

dimensioner og jeg ved ikke hvad alt, men kunden er en hjemmehjælpsvirksomhed,

så hvad skal kunden dog bruge dimensionsregnskaber mv. til.

F.eks. Summa kunne sagtens have klaret de behov, der nu er i sådan en slags virksomhed.

/Peter

Fra Aarhus
Tilmeldt 10. May 06
Indlæg ialt: 687
Fra  BreakBuddy Skrevet kl. 15:41
Tak til jer alle for jeres svar. Ja jeg granskede nettet lidt mere og C5 vil hurtigt blive pebret. Jeg har kigget på SummaSummarum, men det nok fordi jeg er fan af; En betaling ikke noget abonnemt. Men den kan ikke tilgåes online.
E-conomics er lidt dyrt i mine nystartede øjne, da 2000 posteringer ikke rækker langt. Ligeledes har Mamut en Office pakke til ca 1500, men ligeledes vil de have et service abonnement på 99 kr om måneden i tilkøb. så måske vil en summa løsning være den bedste da den vist også indeholder CRM modul
Men summa er svag på abonnemt funktionen har jeg ladet mig fortælle. Og da vores firma primært skal bruge abonnnemt styring af vores produkter så det vigtigt
Fra Århus
Tilmeldt 26. Sep 06
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 08:47
Jeg vil klart anbefale dig Winfinans.

Winfinans Small Business til kr. 2.000,-. Du kan downloade en gratis demo: www.winfinans.dk

Winfinans har den fordel at det ikke låser ved x antal posteringer og det er let at bruge.

De bedste hilsner Dorthe Thomsen www.klikaline.com Mikroprodukter til dig og din bolig

Fra Snertinge
Tilmeldt 20. Mar 06
Indlæg ialt: 531
Fra  odsherred-regnskab.dk Skrevet kl. 10:51
Hej

Har du overvejet Winkas Pro ?

Winkas Pro fås som hosted løsning, og har god abonnement styring.

WinKAS pro understøtter stort set alle former for opkrævning af abonnementer.
Foruden individuelle priser og perioder får man en enestående håndtering af fornyelser samt opfølgning derpå.

Jeg sender dig gerne et demoprogram, hvis du smider en PM med ddin adresse.

Med venlig hilsen

Kim Malmberg.
www.odsherred-regnskab.dk

Tilmeldt 7. May 07
Indlæg ialt: 20
Skrevet kl. 23:30
Hej Jens

Jeg kan også kun advare mod C5 -det markedsføres som det helt rigtige til mindre virksomheder og håndværkere, der ikke vil bruge den store tid på bogføringsprogrammer. Så langt har de ret, men det koster konsulenttimer ad h....... til før man har noget, der virker nogenlunde, og selv derefter skal du have en bogholderuddannet til at knaste data ind.

Jeg har returneret min C5 til Microsoft (Uden svar :-) men jeg har skrevet til dem at det skidt kan de godt beholde.

Winkas er et godt program (Jeg bruger det i to firmaer som jeg er forretningsfører for). Problemet er deres modulopbygning, der gør at selv de mest simple ting som alle vil have er i nogle ekstra-moduler, som gør at en fornuftig løsning for et lille firma kommer til at koste en 10.000 kr.-seddel før du er færdig.

Men i tilknytning til det vil jeg sige at 2.000 for et færdigt standard-modul ALTID er bedre end at give 2.000 kroner for en konsulent, der tilretter noget i din C5, som kun han ved hvad er, og som kun du kan bruge :-)

Jeg leder stadig efter en erstatning for min C5... jeg flirter en del med Summa Sumarum - og vælger det måske, men for et par dage siden faldt jeg over et link herinde til OfficeFinancials - og det virker nu som om det også er ganske godt........

Min konklusion på ERP-debatten er: "It''s a jungle out there, so lets be carefull"

Jeg kan godt forstå at din revisor anbefalede C5...... Det største problem med ERP-systemer, bogføringsprogrmmer o.l. er at de er lavet af økonomifolk, TIL økonomifolk.... Det betyder at iværksættere, opfindere, håndværkere, sælgere og marketingfolk ikke kan finde hoved og hale i 90% af de programmer, der eksisterer.

Her virker Summa Sumarum og OfficeFinancials (Og e-conomics for den sags skyld) som gode alternativer, for de fokuserer på opgaven og ikke på det bogføringstekniske......

Mit råd er at søge iblandt de sidst nævnte og finde den løsning, der IT-mæssigt og prismæssigt passer dig bedst.

/Claus

Fra Århus
Tilmeldt 26. Sep 06
Indlæg ialt: 36
Skrevet kl. 07:41
Hej Jens,

Jeg vil stadig anbefale Winfinans. Winfinans Small Business bliver brugt af mange enmandsfirmaer bl.a. håndværkere og er meget brugervenligt. Mange revisionsfirmaer anbefaler C5 fordi det er det program, de selv har bedst kendskab til. Det er dog ikke noget problem, når revisoren skal lave årsregnskab. Jeg har brugt Winfinans i 7 år og min revisor har et andet program.

www.winfinans.dk findes manualer til de forskellige versioner af Winfinans.

De bedste hilsner Dorthe Thomsen www.klikaline.com Mikroprodukter til dig og din bolig

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)