Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Opstart bogføring, bilag, nummerserier, startkapital samt diverse...

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Oct 11
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 22:54
Hvor mange stjerner giver du? :

I dag startede jeg som selvstændig!! Men stadig mangler der nogle ting at få på plads.
Har valgt ZimaOffice som regnskabsprogram. (Ikke sikkert det er relevant for svarene)

Kontoplanen er standard ZimaOffice - lille virksomhed.
Jeg har tilføjet flere konti under 'omsætning' samt 'vareforbrug'
Desuden har jeg oprettet en konto: 21900 Mellemregning (Under afsnittet 'private hævninger mv'

Har oprettet en erhvervskonto hvor jeg har overført en sjat penge fra min private konto så jeg har noget startkapital.
Hvad/hvordan skal jeg bogføre denne start?

Bilagsserier:
Som udgangspunkt starter alle bilagsserier på 0 i Zimaoffice:
Under finans har kan jeg ændre start på nummerserierne:
Ordrenr
Fakturanr
Kreditnotanr
Indkøbsnr

Derudover har jeg mulighed for at ændre i kassekladerne:
Kladde1
Kladde2
Kladde3
Er der nogen fordel i 3 kassekladder? Eller skal jeg kun nøjes med en kassekladde1, 'Debitor-betaling' og 'kreditor-betaling'?

Der er også et punkt der hedder
Debitor betaling
Kreditor betaling

Hvad vil I anbefale at bruge?


Hvornår skal man bogføre som vare og som finans?
Bogføre som vare når det er beregnet til videresalg. (F.eks printer eller blækpatron)
Bogføre som finans når det er til firmaet (F.eks papir til eget brug, maling til lokaler, kontorstol)
Må jeg bogføre frokosten som 'Personaleforplejning'?
Hvad hvis mit eget firma skal bruge en af de varer jeg sælger? Oprette en faktura til mit eget firma, og så rette priserne til indkøbsprisen?

Kørsel:
Jeg kører i min egen private bil og vil trække de 3.80kr pr km. Laver selvfølgelig kørebog. Må jeg skrive kilometerne på fra privatadressen til kontoret? (20 km hver vej)

Hvordan skal jeg bogføre kilometerne i regnskabet?

Mvh. Morten Vessel
www.mv-data.dk


Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 09:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten,

Tillykke med virksomheden!

Vessel:

Har oprettet en erhvervskonto hvor jeg har overført en sjat penge fra min private konto så jeg har noget startkapital.
Hvad/hvordan skal jeg bogføre denne start?

Debet bank, kredit private indskud.

Vessel:

Der er også et punkt der hedder
Debitor betaling
Kreditor betaling

Hvad vil I anbefale at bruge?

Begge dele. Debitorer er dine kunder. Kreditorer er dine leverandører.

Vessel:

Hvornår skal man bogføre som vare og som finans?

Bogføre som vare når det er beregnet til videresalg. (F.eks printer eller blækpatron)
Bogføre som finans når det er til firmaet (F.eks papir til eget brug, maling til lokaler, kontorstol)

Det må være noget specifikt i forhold til systemet du spørger om her? Det er ikke noget, som har relation til lovgivningen.

Hvis du har mulighed for at vælge "vare" vs. "finans", så lyder din konklusion korrekt.

Vessel:

Må jeg bogføre frokosten som 'Personaleforplejning'?

Ja, hvis du har ansatte. Hvis du kun er dig selv kan du ikke fradrage frokost.

Vessel:

Hvad hvis mit eget firma skal bruge en af de varer jeg sælger? Oprette en faktura til mit eget firma, og så rette priserne til indkøbsprisen?

Nej, du laver bare et internt bilag, hvor du skriver, at varelageret er reduceret med indkøbsprisen, og bogfører udgiften på den relevante udgiftskonto.

Vessel:

Jeg kører i min egen private bil og vil trække de 3.80kr pr km. Laver selvfølgelig kørebog. Må jeg skrive kilometerne på fra privatadressen til kontoret? (20 km hver vej)

Nej, men du har mulighed for fradrag på selvangivelsen - på samme måde som når alm. lønmodtagere kører til og fra arbejde.

Vessel:

Hvordan skal jeg bogføre kilometerne i regnskabet?

Erhvervskørsel til kunder bogføres ud fra kørebogen. Du laver et bilag, hvor du skriver hvor meget kørsel du udbetaler.

Debet kørselsgodtgørelse/transport
Kredit bank

 

Side 1 ud af 1 (2 indlæg)