Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Danmark som verdens førende iværksætter nation 2030?

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 00:10
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Robert Juul Glæsel:

Robert Juul Glæsel:

Jeg er enig. 

Mentaliteten omkring iværksætteri skal grundlæggende ændres i vores samfund, hvilket er en af grundene til jeg har sat deadline i 2030 og ikke 2020. Jeg tror på vi kan ændre mentaliteten i det lange løb, ved at have en klar langsigtet vision, samtidig med vi arbejder på konkrete problemstillinger på den korte bane. 

Vi får aldrig ændret folks holdning til iværksætteri, hvis ikke Danmark giver iværksætterne en solid platform de kan bygge deres virksomheder på.

Hvis du var statsminister, hvad ville du så konkret ændre for at gøre det lettere for dygtige, ambitiøse danskere at skabe succesfulde virksomheder? 

@Lasse Smith

Jeg havde ikke helt fanget jeg også skulle markere teksten for at få den med i mit svar. 

Støtte
Der er allerede mere end nok støtte til iværksætterne men de penge tror jeg ikke på når ud til iværksætterne.
Størstedelen ender i administration og meningsløse projekter som man mener vil hjælpe.

Bureaukrati
Fjern unødvendige regler.

Lovforslag
Fjern skatter som kun begrænser mulighederne for vækst, såsom iværksætter skatten.

Fokuser på en niche
Gør det attraktivt for f.eks. green tech at starte op i Danmark.
Man kan ikke tilfredsstille alle virksomhedstyper.

Der er mange steder man kan optimere og jeg har ikke lyst til at skrive dem alle.
Men en ting er sikkert, hvis jeg var statsminister ville jeg løbe skrigende væk.

Af 2 årsager.
1. Politik er varm gas og dem der har størst succes er dem som bedst kan tilfredsstille masserne.
Det handler ikke om hvad er bedst men at få stemmerne fra de store grupper, f.eks. folk på statsstøtte, folk med arbejde i staten og børne familier.
Derfor er det nemmest at beskatte de produktive for at give til de andre grupper.

2. Lige meget hvor meget man vil ændre ting, så vil forslag som at lempe skatten for firmaer for at få vækst ikke ligge i god jord, da det er masserne der har stemmerne.

Vi ser kun en ændring, når Danmark en dag rammer muren med velfærdsforbrug i forhold til reel indtjening.
Som jeg ikke tror ligger særlig langt ude i fremtiden.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Tilmeldt 9. Nov 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 00:14

Jesper, tak for dit svar.

Jesper:
2030 er for lang periode for mig og jeg forventer at flytte når det er praktisk muligt, så det er inden for 18 måneder i stedet for 18 år.

Jeg forstår din situation. Politisk Innovation er et langsigtet projekt, som forhåbentlig kan skabe de rigtige rammer for de danskere der i dag er børn, men som om 10-15 vil være unge potentielle iværksættere

Jesper:
Helt konkret er problemstillingen, at det ikke kan betale sig at være iværksætter i Danmark i forhold til lønmodtager. Der er en helt række lønmodtager goder som 'almindelige danskere' tager for givet, men som ikke eksisterer for iværksættere: dagpenge, fJeriepenge, løn under sygdom, barns sygedage, barsel, pensionsopsparing, efterløn, kort arbejdstid osv. osv.

Udbytte og risiko hænger sammen. Som iværksætter, har du mulighed for potentielt at skabe dig et større udbytte end en gennemsnitlig lønmodtager, hvilket betyder du også må løbe en større risiko. Når det er sagt bør det være muligt at minimere risikoen så meget så muligt. 

Helt konkret, hvad vil så kunne gøres for at give iværksættere sammenlignelige goder som du beskriver for lønmodtagere?

Jesper:
Disse goder vil lønmodtagerne naturligvis ikke opgive frivilligt, så i stedet får vi alle mulige konstruktioner hvor erhvervsstøtte der primært går til konsulenter som opfatter sig selv som iværksættere, fordi de er selvstændige og momsregistrerede.

Du er ikke den første der nævner erhvervsstøtte ordningerne som et punkt hvor vi kan gøre det bedre. Efter din mening hvordan skulle de så indrettes for at give mest mulig effekt for iværksættere i Danmark?

Jesper:
Jeg ser desværre intet håb på den korte bane. Der er masser af snak om iværksættere i 3. person og det er heller ikke viljen som mangler. Jeg tror et forslag om 'at ansætte 100 iværksætterkonsulenter' ville blive opfattet positivt, mens jeg personligt ser det som 100 nye offentligt ansatte og 100 nye problemer.

Det er lige præcis den følelse jeg har siddet med længe. Jeg er villig til at fungere som politisk talerør, hvis folk som dig er villig til at hjælpe mig med at bygge en ambitiøs politisk vision, jeg kan kommunikere ud.

Tilmeldt 9. Nov 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 00:32

Hej Lasse, tak for dit svar.

Lasse Smith:
Støtte
Der er allerede mere end nok støtte til iværksætterne men de penge tror jeg ikke på når ud til iværksætterne.
Størstedelen ender i administration og meningsløse projekter som man mener vil hjælpe.

Hvor ender de penge? Hvem styrer dem og hvordan kan vi lave en omrokering som gør de kommer de danske iværksættere mest til gode?

Lasse Smith:
Bureaukrati
Fjern unødvendige regler.

Efter min mening er det her den mest slidte frase, som er gratis at smide omkring sig. Danmark er et af de nemmeste lande at få et CVR nummer i, så på nogle områder er vi langt nok fremme. Hvilke områder specifikt skal forbedres, efter din mening?

Lasse Smith:
Fokuser på en niche
Gør det attraktivt for f.eks. green tech at starte op i Danmark.
Man kan ikke tilfredsstille alle virksomhedstyper.

Jeg er delt omkring politisk fokus på en niche. Som udgangspunkt mener jeg, at de frie markedskræfter bør bestemme hvilke virksomheder danske iværksættere skaber. På den anden side kan jeg godt se fordelen i at vi som lille land fokusere på at være førende indenfor en niche fremfor middelgode hele vejen rundt. 

Lasse Smith:

Af 2 årsager.
1. Politik er varm gas og dem der har størst succes er dem som bedst kan tilfredsstille masserne.
Det handler ikke om hvad er bedst men at få stemmerne fra de store grupper, f.eks. folk på statsstøtte, folk med arbejde i staten og børne familier.
Derfor er det nemmest at beskatte de produktive for at give til de andre grupper.

2. Lige meget hvor meget man vil ændre ting, så vil forslag som at lempe skatten for firmaer for at få vækst ikke ligge i god jord, da det er masserne der har stemmerne.

Vi ser kun en ændring, når Danmark en dag rammer muren med velfærdsforbrug i forhold til reel indtjening.
Som jeg ikke tror ligger særlig langt ude i fremtiden.

Målet med politisk innovation er modbevise din tese.

Jeg tror Danskerne er trætte af politikere der er fulde af varm luft og klar til at støtte folk, der tør være ambitiøse på vores allesammens vegne.  

Hvis i er villige til at støtte op om politisk innovation og hjælpe mig med at bygge en plan, for hvordan Danmark kan være verdens førende iværksætter nation i 2030, skal jeg nok præsentere det for masserne. Deres reaktion vil vise om du har ret.

Fra Los Angeles
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 67
Fra  METAmeta v/ Asger Folmann Skrevet kl. 22:04
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg har en mere generel kommentar til din ambition (som jeg sådan set synes er ædel nok)

Det handler om det her:

.

Robert Juul Glæsel:
Som nation, mener jeg vi har alle brikkerne, til at være førende indenfor innovation og iværksætteri,

Jeg tror at grunden til at du har det sådan, skal findes dels i vores meget liberale (i ikke politisk forstand) uddannelsessystem, og i det faktum at det i mange år har været generelt accepteret med forskellighed og åbenhed overfor forandring. Vi har ligefrem tilskyndet vores børn til at tænke kreativt og ude af boksen.

Politikerne er ved at dræbe hele fundamentet for dette, med det hysteriske ensretnings-helse-freak-kontrolsamfund de er ved at skabe. De blå var virkelig slemme til det, de røde er om muligt endnu værre.

Lad mig lige uddybe hvad jeg mener:

Hvis vi forestiller os at 1/10.000 personer hvert år får en ide som kan omsættes til en hæderlig forretning. 1/100.000 får en ide som er lige lidt bedre. 1/1.000.000 får en virkelig god ide, der for alvor rykker og måske ligefrem henter penge fra udlandet til dk (for det er jo i bund og grund det der skal til)

Hvor mange gode ideer opstår så hvert år i Danmark?

Hvor mange gode ideer ville der opstå i Kina i samme periode?

I USA?

I resten af verden?

Hvis vi begynder at pille ved selve det fundament der gør at vi er en nation af kreative og innovative mennesker, så har vi matematisk set ikke en jordisk chance i det globale kapløb og går vores egen undergang i møde.

Det nytter jo ikke noget at vi bare er 200.000 iværksættere der alle sammen sælger parfume, kondomer, kontorartikler, konsulentbistand og varm luft til hinanden... Hvis varerne ikke engang er produceret i DK er det oven i købet endnu værre end et lukket bytte-kredsløb.

Uups - der blev jeg lige revet med af følelserne, min pointe er:

Hvis vi i DK fortsætter med at skærpe kursen overfor vores unge, - strømliner dem alle så de tager uddannelse på normeret tid, tænker "fornuftigt og korrekt", lever sundt, ikke ryger eller bliver overvægtige - alle "bidrager til samfundet" og helst tænker det samme, så har vi ikke en jordisk chance for at leve af vores viden, kreativitet eller innovation i fremtiden, - for da vil den blot være et historisk minde. Nye ideer opstår ud af kreativitet. Om det så er corporate business eller kunstgalleri på Møn.

Lad os nu for h... holde sammen om lige præcis dette her!

No ja, bare lige et lille input til din sag, - hvis du lige gider nævne det for Thorning er du rar...

Min nye bog: https://www.amazon.com/Spiritual-Capitalism-three-doctrines-money-ebook/dp/B07LB76DPD/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1544845832&sr=8-4&keywords=spiritual+capitalism

Fra Bredsten
Tilmeldt 3. Dec 09
Indlæg ialt: 989
Fra  FlexPOS Aps Skrevet kl. 22:27

Hey Cool tråd,
jeg sad forleden og tænke at Iværksættere kunne være svaret på problemet med udkants DK
Genindfør Iværksætter hjælpen i Udkants områder med et kravom at man skal bosætte sig i samme område.

har set flere små virksomheder der lå inde i fine lokaler i byen, nogen med en ide om at det er lettere for folk at komme til og fra arbejde,
ja men vend den om hvis lokalerne er så dyrer at man skal skærer folk væk, vil folk så ikke hellerer tage bussen eller kører lidt for at komme på arbejde ?

jeg arbejde med Software udvikling mit firma kunne ligge hvorsomhelst, ok jeg bor midt i vejle, mendet gør jeg da kun da de lokaler vi har ikke er dyrer end lokaler andet sted, men hvis nu der var lidt at hente ved at flytte min virksomhed ud i det nærområde hvor jeg bor, så havde jeg da gjordt det uden at tøve.

/JIP

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:20

vi har brug for trin for trin mod et værdigt mål, er det i denne sammenhæng inspiration.
Vi har også brug for inspiration udefra.

Brand Finance is a brand valuation consultancy, advising branded organisations on how to maximise their value since 1996.
The world's most valuable 50 Nation Brands and their changes in one year: (billion USD) Country 2011 2012 Change

U.S. 12.351 14.641 2.290
China 3.018 4.847 1.829
Germany 3.091 3.903 812
Japan 1.960 2.552 592
England 1.895 2.189 294
France 1.829 1.963 134
Canada 1.251 1.611 360
Brazil 941 1.376 435
India 1.218 1.247 29
Italy 1.570 1.104 -466
Russia 847 1.058 211
Australia 673 952 279
Spain 725 908 183
Switzerland 549 885 336
Holland 801 872 71
Mexico 672 767 95
South Korea 572 722 150
Sweden 449 666 217
Turkey 365 487 122
Poland 271 472 201
Austria 301 418 117
Taiwan 297 383 86
Belgium 363 380 17
Denmark 236 366 130 Star
Saudi Arabia 363 364 1
Singapore 213 290 77
Finland 222 278 56
Norway 202 268 66
Indonesia 187 260 73
Thailand 195 252 57
South Africa 157 222 65
Malaysia 167 205 38
Hong Kong 216 202 -14
Argentina 127 201 74
UAE 140 193 53
Venezuela 133 180 47
Czech Republic 108 166 58
Chile 112 161 49
Romania 108 158 50
Philippines 101 141 40
Colombia 106 139 33
Ireland 122 137 15
Qatar 98 135 37
Israel 107 135 28
Ukraine 73 124 51
Vietnam 79 114 35
Egypt 82 112 30
New Zealand 93 111 18
Peru 90 107 17
Kuwait 106 95 -11

Best Global Brands 2012

Tilmeldt 23. Mar 11
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 21:02

Hej

Først et fint initativ!!

Tror bare ikke på det! Det kan da godt være at man kan få et moms nummer hurtig! Men du kan da også få et selskab i UK på ingen tid!!!

Har boet i Sverige i 11 år det tager da ingen tid der at få et organisationsnummer!!

Det er da ikke det der er problemet det er da forudsætningerne for at drive virksomhed der er det største problem! Både politisk og manglende opbakning fra befolknngen.

Først ansatte regeringen så 120 såkalte erhvervrådgiver revisor og advokater uden noget netværk viden om at drive virksomhed!!

Og nu laver de såkaldte vækstfabrikker for offentlige midler, det gir heller ikke noget.i Sverige har man ALMI til at hjælpe nye virksomheder igang, der får man en super professionel hjælp af medarbejder der enten har haft virksomhed eller er højt uddanet i det at få virksomhederne til at træffe de rigtige valg så de får succces!! Der har aldrig været så mange nye virksomheder som nu i Sverige. ALMI er drevet og støttet af private og meget få offentlig midler. Noget man også burde gøre herhjemme!!og NEJ det hjælper ingen ting at ansætte 100 nye "tosser" der tror de skal lege experter!!

Og når nu "møgungen" vil beskatte de udstationerede dansker der virkelig gør en forskel for  danske viksomheder og virkelig henter ordrer hjem til DK!! Tror han virkelig på at han vil få hundrede milioner hjem på den konto kan ha godt tro om. De fleste vil rejse hjem til DK Eller starte egne selskaber og måske arbejde for danske virksomheder men da vil dk gå glip af skatte betlingen !

DET ER PÅ TIDE AT SELVSTÆNDIGE BLIR VÆRDSAT FOR DET DE KAN!!
AT SKABE VÆKST OG RIGDOM TIL LANDET!!!

SÅ NEJ TROR IKKE PÅ DET NOGENSINDE ÆNDRER SIG

SKA DU STARTE EGET FIND ET LAND DER VIL DIG FOR DANMARK VIL IKKE OG KOMMER ALDRIG TIL DET DESVÆRE

Fra København
Tilmeldt 28. Mar 11
Indlæg ialt: 288
Skrevet kl. 22:38

Lyder meget spændende, ser jeg frem til at høre mere om :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:20
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Danmark er blevet en nation af megalomane varmlufts-snakkere hvor forestillingerne om landets kommende storhed er blevet en national tvangsneurose; et folk der skinsygt vogter på hinanden,indberetter hinanden, misunder hinanden, nedgør hinanden, mens politikerne mener sig i besiddelse af en gudgiven ret til at lovgive om alle detaljer i folks liv.

Det siger nærmest sig selv at sådan en nation er dømt til en perifer statistrolle i verdens koncerten.

Kunne vi hive os selv op ved hentehårene og finde generøsiteten og sansen for det utraditionelle frem fra gemmerne, ville vi ha' en fair chance i det skandinaviske kor, hvor vi i mange år har tabt konkurrencekraft så det batter noget.. 

Fra Los Angeles
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 67
Fra  METAmeta v/ Asger Folmann Skrevet kl. 18:07

Advokat Jacob Berner Rue:

Danmark er blevet en nation af megalomane varmlufts-snakkere hvor forestillingerne om landets kommende storhed er blevet en national tvangsneurose; et folk der skinsygt vogter på hinanden,indberetter hinanden, misunder hinanden, nedgør hinanden, mens politikerne mener sig i besiddelse af en gudgiven ret til at lovgive om alle detaljer i folks liv.

Det siger nærmest sig selv at sådan en nation er dømt til en perifer statistrolle i verdens koncerten.

Kunne vi hive os selv op ved hentehårene og finde generøsiteten og sansen for det utraditionelle frem fra gemmerne, ville vi ha' en fair chance i det skandinaviske kor, hvor vi i mange år har tabt konkurrencekraft så det batter noget.. 

Ha, - det er virkelig dejligt formuleret; kort og koncist.

Er helt enig i disse observationer!

Min nye bog: https://www.amazon.com/Spiritual-Capitalism-three-doctrines-money-ebook/dp/B07LB76DPD/ref=sr_1_4?ie=UTF8&qid=1544845832&sr=8-4&keywords=spiritual+capitalism

Side 2 ud af 3 (22 indlæg)