Hej Erik Jeg er enig, der er mange ting der skal ændres og gøres bedre, hvilket denne tråd er begyndelsen på. Jeg tror 0% i selskabskat vil være svært at indføre rent praktisk. Kender du nogle opgørelser der viser hvilken effekt det ville have på dansk økonomi at indføre en selskabsskat på 0%? Hvor mange arbejdspladser der vil rykke til Danmark, etc.? Denne tråd omhandler hvad der konkret kan gøres for at bygge et stærkere fundament for danske iværksættere og selv indkomstbeskatning også er en del af ligningen føler jeg det bør tages som en seperat snak. Eventuelt på www.facebook.com/PolitiskInnovation hvor jeg har postet følgende spørgsmål: "For mange danskere på overførselsindkomst, kan det ikke økonomisk betale sig at få et arbejde. Hvordan kan vi som samfund bedst øge motivationen for at få flere danskere til at bidrage?" |
Robert Juul Glæsel:Robert Juul Glæsel:Jeg er enig.
Mentaliteten omkring iværksætteri skal grundlæggende ændres i vores samfund, hvilket er en af grundene til jeg har sat deadline i 2030 og ikke 2020. Jeg tror på vi kan ændre mentaliteten i det lange løb, ved at have en klar langsigtet vision, samtidig med vi arbejder på konkrete problemstillinger på den korte bane.
Vi får aldrig ændret folks holdning til iværksætteri, hvis ikke Danmark giver iværksætterne en solid platform de kan bygge deres virksomheder på.
Hvis du var statsminister, hvad ville du så konkret ændre for at gøre det lettere for dygtige, ambitiøse danskere at skabe succesfulde virksomheder?
@Lasse Smith
Jeg havde ikke helt fanget jeg også skulle markere teksten for at få den med i mit svar.
Støtte
Der er allerede mere end nok støtte til iværksætterne men de penge tror jeg ikke på når ud til iværksætterne.
Størstedelen ender i administration og meningsløse projekter som man mener vil hjælpe.
Bureaukrati
Fjern unødvendige regler.
Lovforslag
Fjern skatter som kun begrænser mulighederne for vækst, såsom iværksætter skatten.
Fokuser på en niche
Gør det attraktivt for f.eks. green tech at starte op i Danmark.
Man kan ikke tilfredsstille alle virksomhedstyper.
Der er mange steder man kan optimere og jeg har ikke lyst til at skrive dem alle.
Men en ting er sikkert, hvis jeg var statsminister ville jeg løbe skrigende væk.
Af 2 årsager.
1. Politik er varm gas og dem der har størst succes er dem som bedst kan tilfredsstille masserne.
Det handler ikke om hvad er bedst men at få stemmerne fra de store grupper, f.eks. folk på statsstøtte, folk med arbejde i staten og børne familier.
Derfor er det nemmest at beskatte de produktive for at give til de andre grupper.
2. Lige meget hvor meget man vil ændre ting, så vil forslag som at lempe skatten for firmaer for at få vækst ikke ligge i god jord, da det er masserne der har stemmerne.
Vi ser kun en ændring, når Danmark en dag rammer muren med velfærdsforbrug i forhold til reel indtjening.
Som jeg ikke tror ligger særlig langt ude i fremtiden.