Støtte Bureaukrati Lovforslag Fokuser på en niche Der er mange steder man kan optimere og jeg har ikke lyst til at skrive dem alle. Af 2 årsager. 2. Lige meget hvor meget man vil ændre ting, så vil forslag som at lempe skatten for firmaer for at få vækst ikke ligge i god jord, da det er masserne der har stemmerne. Vi ser kun en ændring, når Danmark en dag rammer muren med velfærdsforbrug i forhold til reel indtjening. |
Jesper, tak for dit svar.
Jesper:2030 er for lang periode for mig og jeg forventer at flytte når det er praktisk muligt, så det er inden for 18 måneder i stedet for 18 år.
Jeg forstår din situation. Politisk Innovation er et langsigtet projekt, som forhåbentlig kan skabe de rigtige rammer for de danskere der i dag er børn, men som om 10-15 vil være unge potentielle iværksættere.
Jesper:Helt konkret er problemstillingen, at det ikke kan betale sig at være iværksætter i Danmark i forhold til lønmodtager. Der er en helt række lønmodtager goder som 'almindelige danskere' tager for givet, men som ikke eksisterer for iværksættere: dagpenge, fJeriepenge, løn under sygdom, barns sygedage, barsel, pensionsopsparing, efterløn, kort arbejdstid osv. osv.
Udbytte og risiko hænger sammen. Som iværksætter, har du mulighed for potentielt at skabe dig et større udbytte end en gennemsnitlig lønmodtager, hvilket betyder du også må løbe en større risiko. Når det er sagt bør det være muligt at minimere risikoen så meget så muligt.
Helt konkret, hvad vil så kunne gøres for at give iværksættere sammenlignelige goder som du beskriver for lønmodtagere?
Jesper:Disse goder vil lønmodtagerne naturligvis ikke opgive frivilligt, så i stedet får vi alle mulige konstruktioner hvor erhvervsstøtte der primært går til konsulenter som opfatter sig selv som iværksættere, fordi de er selvstændige og momsregistrerede.
Du er ikke den første der nævner erhvervsstøtte ordningerne som et punkt hvor vi kan gøre det bedre. Efter din mening hvordan skulle de så indrettes for at give mest mulig effekt for iværksættere i Danmark?
Jesper:Jeg ser desværre intet håb på den korte bane. Der er masser af snak om iværksættere i 3. person og det er heller ikke viljen som mangler. Jeg tror et forslag om 'at ansætte 100 iværksætterkonsulenter' ville blive opfattet positivt, mens jeg personligt ser det som 100 nye offentligt ansatte og 100 nye problemer.
Det er lige præcis den følelse jeg har siddet med længe. Jeg er villig til at fungere som politisk talerør, hvis folk som dig er villig til at hjælpe mig med at bygge en ambitiøs politisk vision, jeg kan kommunikere ud.
Bliv gratis medlem