Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Danmark som verdens førende iværksætter nation 2030?

Side 2 ud af 4 (38 indlæg)
Tilmeldt 9. Nov 11
Indlæg ialt: 12
Skrevet kl. 00:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Erik Hamre:

Uha hvor skal man starte?

Det kræver nærmest et fundamentalt opgør med hvad der er sket i Danmark de sidste 40 år. Jeg vil holde mig fra at komme med politiske udmeldinger, så helt konkret:

0% selskabskat

Lav flad skat (max 20%)

Så skulle du nok se firmaer flytte til Danmark.

Hej Erik 

Jeg er enig, der er mange ting der skal ændres og gøres bedre, hvilket denne tråd er begyndelsen på. 

Jeg tror 0% i selskabskat vil være svært at indføre rent praktisk. Kender du nogle opgørelser der viser hvilken effekt det ville have på dansk økonomi at indføre en selskabsskat på 0%? Hvor mange arbejdspladser der vil rykke til Danmark, etc.?

Denne tråd omhandler hvad der konkret kan gøres for at bygge et stærkere fundament for danske iværksættere og selv indkomstbeskatning også er en del af ligningen føler jeg det bør tages som en seperat snak. 

Eventuelt på www.facebook.com/PolitiskInnovation hvor jeg har postet følgende spørgsmål:

"For mange danskere på overførselsindkomst, kan det ikke økonomisk betale sig at få et arbejde. Hvordan kan vi som samfund bedst øge motivationen for at få flere danskere til at bidrage?" 

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 00:10
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Robert Juul Glæsel:

Robert Juul Glæsel:

Jeg er enig. 

Mentaliteten omkring iværksætteri skal grundlæggende ændres i vores samfund, hvilket er en af grundene til jeg har sat deadline i 2030 og ikke 2020. Jeg tror på vi kan ændre mentaliteten i det lange løb, ved at have en klar langsigtet vision, samtidig med vi arbejder på konkrete problemstillinger på den korte bane. 

Vi får aldrig ændret folks holdning til iværksætteri, hvis ikke Danmark giver iværksætterne en solid platform de kan bygge deres virksomheder på.

Hvis du var statsminister, hvad ville du så konkret ændre for at gøre det lettere for dygtige, ambitiøse danskere at skabe succesfulde virksomheder? 

@Lasse Smith

Jeg havde ikke helt fanget jeg også skulle markere teksten for at få den med i mit svar. 

Støtte
Der er allerede mere end nok støtte til iværksætterne men de penge tror jeg ikke på når ud til iværksætterne.
Størstedelen ender i administration og meningsløse projekter som man mener vil hjælpe.

Bureaukrati
Fjern unødvendige regler.

Lovforslag
Fjern skatter som kun begrænser mulighederne for vækst, såsom iværksætter skatten.

Fokuser på en niche
Gør det attraktivt for f.eks. green tech at starte op i Danmark.
Man kan ikke tilfredsstille alle virksomhedstyper.

Der er mange steder man kan optimere og jeg har ikke lyst til at skrive dem alle.
Men en ting er sikkert, hvis jeg var statsminister ville jeg løbe skrigende væk.

Af 2 årsager.
1. Politik er varm gas og dem der har størst succes er dem som bedst kan tilfredsstille masserne.
Det handler ikke om hvad er bedst men at få stemmerne fra de store grupper, f.eks. folk på statsstøtte, folk med arbejde i staten og børne familier.
Derfor er det nemmest at beskatte de produktive for at give til de andre grupper.

2. Lige meget hvor meget man vil ændre ting, så vil forslag som at lempe skatten for firmaer for at få vækst ikke ligge i god jord, da det er masserne der har stemmerne.

Vi ser kun en ændring, når Danmark en dag rammer muren med velfærdsforbrug i forhold til reel indtjening.
Som jeg ikke tror ligger særlig langt ude i fremtiden.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Tilmeldt 9. Nov 11
Skrevet kl. 00:14

Jesper, tak for dit svar.

Jesper:
2030 er for lang periode for mig og jeg forventer at flytte når det er praktisk muligt, så det er inden for 18 måneder i stedet for 18 år.

Jeg forstår din situation. Politisk Innovation er et langsigtet projekt, som forhåbentlig kan skabe de rigtige rammer for de danskere der i dag er børn, men som om 10-15 vil være unge potentielle iværksættere. 

Jesper:
Helt konkret er problemstillingen, at det ikke kan betale sig at være iværksætter i Danmark i forhold til lønmodtager. Der er en helt række lønmodtager goder som 'almindelige danskere' tager for givet, men som ikke eksisterer for iværksættere: dagpenge, fJeriepenge, løn under sygdom, barns sygedage, barsel, pensionsopsparing, efterløn, kort arbejdstid osv. osv.

Udbytte og risiko hænger sammen. Som iværksætter, har du mulighed for potentielt at skabe dig et større udbytte end en gennemsnitlig lønmodtager, hvilket betyder du også må løbe en større risiko. Når det er sagt bør det være muligt at minimere risikoen så meget så muligt. 

Helt konkret, hvad vil så kunne gøres for at give iværksættere sammenlignelige goder som du beskriver for lønmodtagere?

Jesper:
Disse goder vil lønmodtagerne naturligvis ikke opgive frivilligt, så i stedet får vi alle mulige konstruktioner hvor erhvervsstøtte der primært går til konsulenter som opfatter sig selv som iværksættere, fordi de er selvstændige og momsregistrerede.

Du er ikke den første der nævner erhvervsstøtte ordningerne som et punkt hvor vi kan gøre det bedre. Efter din mening hvordan skulle de så indrettes for at give mest mulig effekt for iværksættere i Danmark?

Jesper:
Jeg ser desværre intet håb på den korte bane. Der er masser af snak om iværksættere i 3. person og det er heller ikke viljen som mangler. Jeg tror et forslag om 'at ansætte 100 iværksætterkonsulenter' ville blive opfattet positivt, mens jeg personligt ser det som 100 nye offentligt ansatte og 100 nye problemer.

Det er lige præcis den følelse jeg har siddet med længe. Jeg er villig til at fungere som politisk talerør, hvis folk som dig er villig til at hjælpe mig med at bygge en ambitiøs politisk vision, jeg kan kommunikere ud.

Tilmeldt 9. Nov 11
Skrevet kl. 00:32

Hej Lasse, tak for dit svar.

Lasse Smith:
Støtte
Der er allerede mere end nok støtte til iværksætterne men de penge tror jeg ikke på når ud til iværksætterne.
Størstedelen ender i administration og meningsløse projekter som man mener vil hjælpe.

Hvor ender de penge? Hvem styrer dem og hvordan kan vi lave en omrokering som gør de kommer de danske iværksættere mest til gode?

Lasse Smith:
Bureaukrati
Fjern unødvendige regler.

Efter min mening er det her den mest slidte frase, som er gratis at smide omkring sig. Danmark er et af de nemmeste lande at få et CVR nummer i, så på nogle områder er vi langt nok fremme. Hvilke områder specifikt skal forbedres, efter din mening?

Lasse Smith:
Fokuser på en niche
Gør det attraktivt for f.eks. green tech at starte op i Danmark.
Man kan ikke tilfredsstille alle virksomhedstyper.

Jeg er delt omkring politisk fokus på en niche. Som udgangspunkt mener jeg, at de frie markedskræfter bør bestemme hvilke virksomheder danske iværksættere skaber. På den anden side kan jeg godt se fordelen i at vi som lille land fokusere på at være førende indenfor en niche fremfor middelgode hele vejen rundt. 

Lasse Smith:

Af 2 årsager.
1. Politik er varm gas og dem der har størst succes er dem som bedst kan tilfredsstille masserne.
Det handler ikke om hvad er bedst men at få stemmerne fra de store grupper, f.eks. folk på statsstøtte, folk med arbejde i staten og børne familier.
Derfor er det nemmest at beskatte de produktive for at give til de andre grupper.

2. Lige meget hvor meget man vil ændre ting, så vil forslag som at lempe skatten for firmaer for at få vækst ikke ligge i god jord, da det er masserne der har stemmerne.

Vi ser kun en ændring, når Danmark en dag rammer muren med velfærdsforbrug i forhold til reel indtjening.
Som jeg ikke tror ligger særlig langt ude i fremtiden.

Målet med politisk innovation er modbevise din tese.

Jeg tror Danskerne er trætte af politikere der er fulde af varm luft og klar til at støtte folk, der tør være ambitiøse på vores allesammens vegne.  

Hvis i er villige til at støtte op om politisk innovation og hjælpe mig med at bygge en plan, for hvordan Danmark kan være verdens førende iværksætter nation i 2030, skal jeg nok præsentere det for masserne. Deres reaktion vil vise om du har ret.

Tilmeldt 9. Nov 11
Skrevet kl. 00:43

Hej Fashion-Seller, tak for dit indlæg

Jeg er både enig og uenig. 

Ja det er vigtigt at der ikke kun skabes service erhverv, men nej jeg mener ikke Danmark behøver producere fysiske vare for at skabe vækst. 

Hvis du placerede verdens hovedkvarter for Facebook, Google og Amazon i Danmark ville det så give vækst? Ingen af de nævnte virksomheder producerer fysiske varer.

Faktum er at en 15 knægt med en internet forbindelse, en pc, en god idé og en masse timers arbejde, kan lave en service, som kan sælges til hele verden direkte fra hans teenageværelse, takket være globaliseringen. 

I Danmark har vi erhvervstalentet, infrastrukturen, uddannelsesniveauet og dagpengesystemet der skal til for at producere innovative iværksætter virksomheder, men alligevel er det ikke noget vi gør?

Jeg er interesseret i at finde ud af hvorfor og ændre det, så sandsynligheden for at fremtidens Mark Zuckerberg befinder sig i Danmark maksimeres. 

Tilmeldt 17. Dec 07
Indlæg ialt: 1880
Skrevet kl. 18:17
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Robert Juul Glæsel:

Hej Fashion-Seller, tak for dit indlæg. 

Jeg er både enig og uenig. 

Ja det er vigtigt at der ikke kun skabes service erhverv, men nej jeg mener ikke Danmark behøver producere fysiske vare for at skabe vækst. 

Hvis du placerede verdens hovedkvarter for Facebook, Google og Amazon i Danmark ville det så give vækst? Ingen af de nævnte virksomheder producerer fysiske varer.

Faktum er at en 15 knægt med en internet forbindelse, en pc, en god idé og en masse timers arbejde, kan lave en service, som kan sælges til hele verden direkte fra hans teenageværelse, takket være globaliseringen. 

I Danmark har vi erhvervstalentet, infrastrukturen, uddannelsesniveauet og dagpengesystemet der skal til for at producere innovative iværksætter virksomheder, men alligevel er det ikke noget vi gør?

Jeg er interesseret i at finde ud af hvorfor og ændre det, så sandsynligheden for at fremtidens Mark Zuckerberg befinder sig i Danmark maksimeres. 

Nu er problemet jo blot at Facebook, Google, Amazon ikke er i Danmark eller et andet Europæisk land. Adgangen til kapital er ca 1/5 per kapita i forhold til USA, markederne er små og der er forskellige sprogmæssige barrierer, vi har vores danske krone som reducerer konkurrencen i Danmark, og vi er dumme nok til at have dette unden samtidig at have en konjukturtilpassende valuta som svenskerne.

Det første der skal til for at skabe en iværksætterkultur er økonomi og sekundært er det tåbeligt at det sociale sikkerhedsnet fuldstændig undermineres hvis der er en selvstændig i familien. Situationen i Danmark er at selvstændige er den befolkningsgrupper under et som har de laveste indtægter - i hvert tilfælde i de fag hvor man ikke har en biindtægt af ubeskattede midler.

Vi taler meget om at sænke skatten på arbejde, og vores regering har gennemført ændringer som gør at selv den lille del af virksomheder som får succes så skal beskattes yderligere i generationsskifte skat. Hvis man virkelig vil skabe en selvstændighedskultur så skal man fyre alle de offentlige velmenene virksomhedsrådgiver der ikke har egne erfaringer, og gøre som i Polen hvor selvstændige under forskellige meget stringente betingelser betaler halv indkomstskat i forhold til ansatte. Fordelen ved dette er at det koster umådeligt lidt i skatteprovenu at gøre dette, og det vil give en kæmpe underskov af business angels med store formuer og gode rollemodeller. Man bør også gøre som VK regeringen foreslog (og som man gør mange lande) at man behandler virksomhedsbeskatningen stortset som med moms, at hvis der er underskud får du penge tilbage - ikke som SSFR regeringen der ville fjerne muligheden for at fremføre underskud og dermed ødelægge al kapitalkrævende industri

Fra Aarhus
Tilmeldt 31. Jul 11
Indlæg ialt: 147
Fra  Mediabird Skrevet kl. 18:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Jeg er helt enig omkring det med mentaliteten.

Det bør være enhver rask mands/kvindes pligt at starte virksomhed. "Pligt" lyder så negativt. Men mange folk ved jo ikke, at det at drive virksomhed er skide sjovt. Hvertfald en del sjovere end det kedelige 8-16 job hvor chefen går og pisser dig op og ned af ryggen dag ud og dag ind. Hvorfor ikke få det bedste ud af livet nu hvor vi lever? Vi skal af med tabermentaliteten.

Der skal ske en ændring. Skaden er sket på mange af os, og derfor skal vi sætte ind allerede i folkeskolen og redde dem der er på vej til at blive dannede. Det bør simpelthen være muligt at præge unge langt mere end hvad man gør nu.

Vil æde min hat på at unge i folkeskolen vil blive langt mere energiske og motiverede hvis man fortalte dem helt konkret at de virkelig har muligheden for at tjene millioner og atter millioner. Sætte dem ind i, at hobby virkelig kan blive til fuldtidsarbejde.

Men så runder vi også et helt andet problem: nemlig Janteloven. Og den tvivler jeg på den gamle 65-årige matematiklærer Poul vil slippe.

Mvh. Andreas Søgaard
Ejer af Mediabird - andreassoegaard.dk

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 19:26
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Jeg tror godt du kan sove trygt om natten. Vi kommer i mål, helt automatisk.

Vi har vikingeblod i årene her i Danmark, og systemet skal nok rette ind, når dem der kan og vil noget, cutter pengestrømmen til det meningsløse cirkus.

Vi skal nok give kineserne, japanerne og amerikanerne giga baghjul, bare vent og se :-)

Jeg tror kun der er en vej for udviklingen af den negative indflydelse de tossehoveder i folketinget og eu har på iværksætteri og innovation.

Så jeg efterlyser HØJERE skatter, FLERE forbud, MERE bureaukrati, med henblik på at booste processen.

Fra København
Tilmeldt 7. Jun 09
Indlæg ialt: 1662
Skrevet kl. 20:12

BroncofanDK:

Det første der skal til for at skabe en iværksætterkultur er økonomi og sekundært er det tåbeligt at det sociale sikkerhedsnet fuldstændig undermineres hvis der er en selvstændig i familien. Situationen i Danmark er at selvstændige er den befolkningsgrupper under et som har de laveste indtægter - i hvert tilfælde i de fag hvor man ikke har en biindtægt af ubeskattede midler.

Vi taler meget om at sænke skatten på arbejde, og vores regering har gennemført ændringer som gør at selv den lille del af virksomheder som får succes så skal beskattes yderligere i generationsskifte skat. Hvis man virkelig vil skabe en selvstændighedskultur så skal man fyre alle de offentlige velmenene virksomhedsrådgiver der ikke har egne erfaringer, og gøre som i Polen hvor selvstændige under forskellige meget stringente betingelser betaler halv indkomstskat i forhold til ansatte. Fordelen ved dette er at det koster umådeligt lidt i skatteprovenu at gøre dette, og det vil give en kæmpe underskov af business angels med store formuer og gode rollemodeller.

★ ★ ★ ★ 

Folkeafstemning om Patentdomstolen

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 22:13

Robert:
...

Selvfølgelig ville det give vækst! Jeg har været på Google HQ og Facebook HQ som begge ligger i området hvor jeg bor, og hvis du tror at det kun er udviklere der arbejder der, tager du fejl. De har 100vis af folk ansat i servicefunktioner som ikke er relateret til deres produkter. Alt fra kokkene i kantinerne, til bude der fragter varer rundt mellem bygningerne, og gartnere og viceværter der holder udendørsarealer og bygninger kørende. Der summer af mennesker som ikke sidder ved skærmen.

Og hvad er forskellen på Amazon's pakkecentraler og en produktionsvirksomhed? Der ryger varer ind, de behandles og pakkes om, og sendes videre til kunder.

Der er mange tusinde ansatte i service funktioner her i Silicon Valley, ansatte med lav eller ingen uddannelse. Og der findes jobs som der ikke findes mange af i Danmark. Sikkert fordi ingen gider have de jobs, men det kunne jo være at lysten ville melde sig hvis det var mindre attraktivt at gå ledig.

Så selvfølgelig kunne Danmark have glæde af at virksomheder som de nævnte lå i landet.

Mvh Carsten

Side 2 ud af 4 (38 indlæg)