Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Finansiel Gearing - formuepleje og lån

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 8. Mar 06
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 01:24
Hvor mange stjerner giver du? :
Lige for tiden er mit 21-årige drengehovede, prydet med en masse tanker og ideer, både iværksættermæssigt såvel som finansmæssigt, mens jeg sidder her og venter på svar på mine ansøgninger til Copenhagen Business School.

Men de sidste par dage, har jeg gået og leget meget med tanken om, og derfor researched uendeligt, om det finansielle begreb kaldet - Gearing.

Begrebet "Gearing", betyder ren finansielt, at have finansieret sine investeringer gennem/delvist gennem lån. Begrebet bunder selvfølgelig ud i den forudsætning, at man kan låne billigere end man kan investere til.

Jeg har personligt kigget rigtig meget på investeringsselskabet/formueplejeselskabet kaldet FormuePleje - jf. www.formuepleje.dk

Gennem Formuepleje er det muligt at investere sine penge over en længere årrække, ligesom så mange andre steder i finans - og investeringsverdenen. Men dét som fangede mit øje var, deres reklameslogan, som jeg faldt over i Berlingske Nyhedsmagasin en dag, jeg sad og læste det en kedelig tømmermændspræget søndag. De reklamerer med, at opnå et afkast på 1600% over en årrække på 18 år.

Det synes jeg alligevel er fascinerende, og lokkende... selvfølgelig.

De har en række forskellige investeringsformer man kan vælge, alt efter hvad der tilpasser sig bedst til sin formue.
Her kan de alle ses, samt statistikker over de forskellige afkast for hver investeringsform, over de seneste par år.

Hvis man tager et grundigt kig, på den de kalder "Formuepleje Safe" - så ser det jo ganske interessant ud må man med det samme indrømme.

http://img266.imageshack.us/img266/8430/formuepleje2ua1.jpg

Ser man bort fra den lokkende titel de har givet dén investeringslinie, samt at dansk erhvervsliv har haft en fremragende tid de seneste 5-10 år, og aktiemarkedet ligeså, hvilket altsammen er rigtig rigtig idyllisk og dejligt, men istedet fokuserer på, om det monstro ville kunne lade sig gøre, at anvende gearing-begrebet her, og komme ud med et respektabelt afkast, selvom man investerer for 100% lånte penge?

Altså.. jeg skal da ikke lægge skjul på, at have leget med tanken om, at prøve kræfter med det, og satse lidt, for 100% lånte penge.
Og nu sidder I nok allesammen og tænker - "åh nej.. nej nej nej nej". Og ja, jeg kender godt til reglen om, at man aldrig skal investere for lånte penge.
Men hvis deres statistikker holder vand, og man kan få en seriøs snak med sin bank om situationen, og måske komme ud med et afdragsfrit lån til en respektabel rente, som vil ligge under afkastet af investeringerne - er det så ikke det værd?

Et hurtigt regnestykke.

Man låner f.eks. 1.000.000kr og investerer dem i Formuepleje Safe, gennnem 18 år. Renten på lånet ligger på 10% p.a. siger vi.
Det vil give 100.000kr i rente om året, og så med renters rente vil det samlede skyldige beløb gennem 18 år ca ramme kr. 5156065.13 ifølge mine beregner (som godt kan være forkerte, da jeg er lidt træt..).

Men helt forkert lyder det jo ikke, med 10% rente, hvilket er en 500% stigning i lånet over 18 år, kontra deres 1600% i afkast. Derudover skal de have 10% af afkastet såvidt jeg husker, og så er der diverse gebyrer m.m.- men alt i alt, så kan det godt betale sig, udfra sammenligningen af tal og statistikker, da deres afkast er væsentligt højere end renten på det lånte beløb
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:03
Dato: 24-05-2007 01:24:24
Forfatter:DJB
Lige for tiden er mit 21-årige drengehovede, prydet med en masse tanker og ideer, både iværksættermæssigt såvel som finansmæssigt, mens jeg sidder her og venter på svar på mine ansøgninger til Copenhagen Business School.

Det vil give 100.000kr i rente om året, og så med renters rente vil det samlede skyldige beløb gennem 18 år ca ramme kr. 5156065.13 ifølge mine beregner (som godt kan være forkerte, da jeg er lidt træt..).

Hvad er worst case scenariet? At samtlige de aktier som FormuePleje vælger går konkurs og du efter 18 år bliver bedt om at betale 5.156.056 kroner uden at have noget at betale med? Det er måske mere realistisk at worst case er, at aktierne har svunget så meget at de ligger i 0 og dermed stadig 1.000.000 kroner. Så er underskuddet kun +4mio.

Jeg synes det lyder voldsomt med en rente på 10% og at de samtidig tager 10% af gevinsten. Jeg har altid hørt, at aktiemarkedet gennemsnitlig har givet 8-12%.... så er der altså ikke meget margin til dig.

Jeg ville helt sikkert holde nalderne fra det. Men det er måske bare torsdags-negative mig :)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9742
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:49
> Er det bare mig der er blevet for naiv

Ja, det vil jeg mene. Det er ren gambling, men hvis du gerne vil gamble med din økonomi de næste 20 år, så kan du naturligvis gøre det. Men du skal bare være opmærksom på, at du selv hænger på hele tabet senere og dem du har lånt penege af er ligeglade med om du må gå fra hus og hjem for at betale dem det du skylder.
Tilmeldt 3. Jun 05
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 11:00
Enige med øvrige indlæg. Historisk afkast er ingen garanti for fremtidige afkast og med en forventning om et 1.600 pct. afkast over de næste 10 år, er der nok ikke tale om investeringer i statsobligationer.

Der tales ofte om, at aktier på langt sigt er den bedste investering, men det kommer i høj grad an på, hvornår du går i markedet. Havde du foretaget en investering, som den du snakker om, i en Nasdag 100 investeringsforening i 2000, er jeg ret sikker på, at du vil have fortrudt det i dag.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 11:24
Først og fremmest: Gearing er kun, når du har en kapital selv, som du ganger med x for lånte midler! Eks.: Du har 100 kr. og gearer dem med 2, så du nu har 200 kr. (heraf 100 lånt).

Dernæst: Hvordan vil du finansiere de årlige renter? Vil du også låne dem? Dvs. at du forventer, at kunne låne 1 mio. her og nu, som studerende, og løbende låne yderligere, indtil du skylder over 5 mio.?

Hvad gør du, hvis du pludselig ikke kan låne flere penge? Er dine penge så bundet i investeringen, eller kan du trække dem ud (før tid)?

Endelig: Hvorfor tror du, at du kan få en bank (eller andre) til at låne dig 1 mio. kr. til ren investering, når du ikke har nogen indtægt?

Som reference kan jeg fortælle, at da jeg for 11 år siden, stod som 19-årig og ville låne penge til aktieinvestering, da sagde bankerne nej (og jeg spurgte mange). Trods det, at beløbet kun var 100.000 kr. og jeg på det tidspunkt rent faktisk havde en god fast indtægt på omkring 23.000 (det var rimeligt godt dengang, som ungt menneske). Havde banken sagt ja, havde jeg dog ca. 6 måneder senere stået med ca. 400.000 kr. i hænderne... Mon jeg nogensinde har tilgivet min bankrådgiver dette? hmmm...

Fra København
Tilmeldt 8. Mar 06
Skrevet kl. 16:00

Dernæst: Hvordan vil du finansiere de årlige renter? Vil du også låne dem? Dvs. at du forventer, at kunne låne 1 mio. her og nu, som studerende, og løbende låne yderligere, indtil du skylder over 5 mio.?

Jeg er af den opfattelse, at afkastet vil være højere end renterne, så afkastet vil kunne finansiere renterne enten løbende, eller bagefter.

Så man i bund og grund siger til banken - "Hej, jeg vil gerne låne x antal kroner, afdragsfrit. I får pengene igen, med renters rente på 10% p.a. om x antal år". Hvilket de nok ikke vil gå med til.. men det er en anden side af sagen!!

Endelig: Hvorfor tror du, at du kan få en bank (eller andre) til at låne dig 1 mio. kr. til ren investering, når du ikke har nogen indtægt?

Som reference kan jeg fortælle, at da jeg for 11 år siden, stod som 19-årig og ville låne penge til aktieinvestering, da sagde bankerne nej (og jeg spurgte mange). Trods det, at beløbet kun var 100.000 kr. og jeg på det tidspunkt rent faktisk havde en god fast indtægt på omkring 23.000 (det var rimeligt godt dengang, som ungt menneske). Havde banken sagt ja, havde jeg dog ca. 6 måneder senere stået med ca. 400.000 kr. i hænderne... Mon jeg nogensinde har tilgivet min bankrådgiver dette? hmmm...

Lige præcis, pisseærgeligt. Men hvem siger ikke, at det her evt. ku være samme situation? Jeg har heller ik nævnt, at man SKULLE låne 1 mio kr, det var bare et eksempel. Man kan i teorien også blot gøre det med 100.000 eller deromkring jo.

Men igen - pisseærgeligt

Tilmeldt 3. Jun 05
Indlæg ialt: 129
Skrevet kl. 16:15
Tvivler på at banken vil låne dig pengene, hvis der ikke er en fornuftig plan for at betale renter og afdrag.

I den anden ende af skalaen kan jeg så fortælle, at jeg mod slutningen af .com boomet kørte et investerings-aps med en studiekammerat. "Desværre" blev vi uenige og måtte se os nødsaget til at lukke firmaet ned i foråret 2000. Resultatet var et mindre overskud til hver på omkring 6.000 kr., men havde vi forsat, havde vi nok stået med et temmelig stort underskud 1 år senere.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 17:02
Dato: 24-05-2007 15:59:36 Forfatter: DJB
Lige præcis, pisseærgeligt. Men hvem siger ikke, at det her evt. ku være samme situation? Jeg har heller ik nævnt, at man SKULLE låne 1 mio kr, det var bare et eksempel. Man kan i teorien også blot gøre det med 100.000 eller deromkring jo.

Men igen - pisseærgeligt

Forskellen ligger i tidshorisonten på 6 mdr. kontra 18 år, og så dét at du ikke selv investerer aktierne, men skal have et dyrt aktiebureau til at gøre det. De 10% i årligt gebyr øger din risiko med meget mere end 10%.

Endvidere så vidste jeg, at jeg kunne betale pengene tilbage igennem hårdt arbejde henover 1 års tid, og at det ikke ville ødelægge min fremtid, mens der i dit første oplæg, lægges op til 5mio., hvilket du aldrig får betalt af ved et almindeligt arbejde.

Men du skal have  for at vise viljen til at ville investere og tage risiko. Flere som dig, og Danmark så helt anderledes ud!

Fra København
Tilmeldt 8. Mar 06
Skrevet kl. 18:01

Fra København
Tilmeldt 8. Mar 06
Skrevet kl. 18:08
Side 1 ud af 3 (26 indlæg)