Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Finansiel Gearing - formuepleje og lån

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 8. Mar 06
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 18:13
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 24-05-2007 17:02:28 Forfatter: meJensen

Dato: 24-05-2007 15:59:36 Forfatter: DJB

Lige præcis, pisseærgeligt. Men hvem siger ikke, at det her evt. ku være samme situation? Jeg har heller ik nævnt, at man SKULLE låne 1 mio kr, det var bare et eksempel. Man kan i teorien også blot gøre det med 100.000 eller deromkring jo.

Men igen - pisseærgeligt

Forskellen ligger i tidshorisonten på 6 mdr. kontra 18 år, og så dét at du ikke selv investerer aktierne, men skal have et dyrt aktiebureau til at gøre det. De 10% i årligt gebyr øger din risiko med meget mere end 10%.

Endvidere så vidste jeg, at jeg kunne betale pengene tilbage igennem hårdt arbejde henover 1 års tid, og at det ikke ville ødelægge min fremtid, mens der i dit første oplæg, lægges op til 5mio., hvilket du aldrig får betalt af ved et almindeligt arbejde.

Men du skal have for at vise viljen til at ville investere og tage risiko. Flere som dig, og Danmark så helt anderledes ud!

Ja, alle ville være på røven og Danmark ville ligne et økonomisk sammenbrud i den private sektor!
Spøg til side.
Men ingen siger man behøver at lade pengene stå i 18 år - man kan jo også vælge at have dem investeret i 1, 5, 7 eller 9 år f.eks., med det til følge, at afkastet ikke vil nærme sig de 1500% som de reklamerer med, over 18 år.
Og selvfølgelig, kan en af grundene godt være, at deres historiske afkast gennem de sidste 18 år, kan have fodfæste i aktiemarkedet under IT-boblen, hvor der har været rigtig mange penge at hente. Men hvorfor skulle der ikke komme endnu en bobbel de næste 18 år?

Nu har jeg selv været aktiv spiller af diverse aktiespil gennem de sidste mange år, og har da også læst mange erhvervsblade i min fritid, og man skal ikke være dybt inkarneret i den finansielle verden for hurtigt at kunne gennemskue, en fremgang i det danske aktiemarked. Bare et eksempel ville være Westas Wind Systems, vis aktier har haft en relativ stor stigning bare gennem det sidste halve års tid - specielt efter EU-topmødet hvor det blev aftalt og offentliggjort, at 40% (eller var det 20%? Kan ik lige huske) af Europas energi, skulle komme fra miljøvenlige energikilder - som f.eks. vindenergi. Dette er jo fastsat til at blive en realitet, og det må da derfor også være [i]næsten[/i] være 90% sikkert, at samtlige vindmølleselskaber vil få milliardordrer gennem de næste årrækker?

Eller brint-boblen, som jeg personligt tror på vil komme til at blive til noget stort, eftersom det er danske studerende - og forskere, som står i spidsen for brint-udvikling, så brint kan blive en brugbar anvendelseskilde til energi i biler og andet transport?

Faktisk, har Alm.Brand allerede nu, haft reklamer ude for deres investeringsfond i Brint-udviklingen..

Så jeg forstår ikke, hvorfor folk bliver ved med at kigge tilbage på IT-boblen, som "De gyldne tider der aldrig vil komme igen" - mulighederne ser da indtil videre lyse ud indenfor investeringsområdet - om ikke andet, måske endnu mere lyse end IT-boblen?

Men så igen - hvis det var så nemt, bare at låne pengene og investere dem i Formuepleje, så ville det endegyldige spørgsmål nok være - [i]"Hvorfor gør alle så ikke bare det?"[/i]

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 18:42
Dato: 24-05-2007 18:13:12 Forfatter: DJB
Men så igen - hvis det var så nemt, bare at låne pengene og investere dem i Formuepleje, så ville det endegyldige spørgsmål nok være - ''Hvorfor gør alle så ikke bare det?''

Ja, det er nemlig ikkebare sådan lige til...!

Det var rent faktisk NEG-Micon, som jeg i de gyldne tider ville investere i (på det tidspunkt verdens største vindmølleselskab).

Nu du snakker om bobler, så er det jo kun omtalt som bobler, som er pustet så meget op, at de springer... (simpelthen på grund af alt for meget varm luft). 1990''erne var i høj grad præget af "varm luft som valuta" (citat: musikeren Allan Olsen). Så når du omtaler brintboblen, så er det jo en interessant teori. Vil forventningerne stige i højere grad end brinten kan følge med?

Jeg tror de fleste har lært af IT-boblen, men det er stadig svært at spå om et potentiale, og aktiekurser har det nogen gange med at leve sit helt eget liv.

Men sagen er, at tiderne er jo altid gyldne, det er bare et spørgsmål om, hvor man er, og hvad ens penge er investeret i....

Fra København
Tilmeldt 8. Mar 06
Skrevet kl. 20:02

Men sagen er, at tiderne er jo altid gyldne, det er bare et spørgsmål om, hvor man er, og hvad ens penge er investeret i....

Ja, det er jo lige dét. Definationen på nuværende gyldne tider, og deraf gyldne investeringer kunne jo så eventuelt godt være investering i Formuepleje gennem en egenkapital, eller "semi-gearet" kapital? Det er jo altid nemt at sidde bagefter og spille bagklog, og sige at dét og dét ville have været en gylden investering; men det kan man jo ærlig talt ikke bruge til så meget bagefter, andet end at ærge sig. Fidusen ligger logisk nok i, at spotte en gylden investering mens den stadig er gylden, og så er spørgsmålet, om formuepleje evt. ville være en sådan, og om man burde gribe chancen nu, og evt prøve at investere i bare 1 eller 2 år, med en mindre formue på f.eks. 100.000-200.000kr, gennem formuepleje.

Jovist er det et rent sats på sin vis, idet det vil være et rent neglebiddende mareridt med søvnløse nætter tanken om renter, afdrag kontra afkast, og endeligt udbytte eller underskud.

Men måske vil det være det værd? Altså jeg mener.. tager man ingen chancer, vinder man ingen gevinster; sådan har jeg ofte tænkt. Dertil skal selvfølgelig tilføjes, at der er forskel på satsning og satsning med hovedet under armen. Selvfølgelig skal man have sin research på plads, og samtidig være realistisk med fejlagtig satsning, og affinde sig med konsekvenserne heraf, hvis det skulle gå galt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:36
Dato: 24-05-2007 20:02:03
Forfatter: DJB
Fidusen ligger logisk nok i, at spotte en gylden investering mens den stadig er gylden, og så er spørgsmålet, om formuepleje evt. ville være en sådan[...]

Nej :)
Bare fordi nogle smider et velformuleret prospekt på bordet med velvalgt statistik til at underbygge budskabet, er det langt fra nok til at jeg ville risikere at komme til at sidde i evig gæld. Jeg tror ikke at tidspunktet nu er specielt gyldent, jeg tvivler på at dufinder en bank der vil hjælpe dig og jeg er 100% sikker på at gevinsten om et år ikke står mål med risikoen.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 21:00
Dato: 24-05-2007 20:02:03 Forfatter: DJB
Fidusen ligger logisk nok i, at spotte en gylden investering mens den stadig er gylden, og så er spørgsmålet, om formuepleje evt. ville være en sådan, og om man burde gribe chancen nu, og evt prøve at investere i bare 1 eller 2 år, med en mindre formue på f.eks. 100.000-200.000kr, gennem formuepleje.

Jeg er ret sikker på, at du ikke skal regne med, at formuepleje er en gylden investering!

Men måske vil det være det værd? Altså jeg mener.. tager man ingen chancer, vinder man ingen gevinster; sådan har jeg ofte tænkt.

Det kan jeg kun give dig ret i, men der er nogen gevinster, som er for små i forhold til risikoen.

Dertil skal selvfølgelig tilføjes, at der er forskel på satsning og satsning med hovedet under armen. Selvfølgelig skal man have sin research på plads, og samtidig være realistisk med fejlagtig satsning, og affinde sig med konsekvenserne heraf, hvis det skulle gå galt.

Jeg tror du kan finde mange andre projekter (måske endda her på Amino), som tilbyder dig bedre return og lavere risiko.

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 21:01
Suk! Hvornår får vi den nye Amino, uden alle de fejl...?!
Fra København
Tilmeldt 8. Mar 06
Skrevet kl. 02:30
Dato: 24-05-2007 21:01:01 Forfatter: meJensen Suk! Hvornår får vi den nye Amino, uden alle de fejl...?!

Ja, quote-systemet fungerer ikke helt optimalt desværre

Tilmeldt 19. Mar 07
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 20:00

Jeg tror du skal passe på at din grådighed ikke løber af med dig DJB, det er jo nemt at sidde at forestille sig mulige situationer hvor gearede penge forrentes helt ustyrligt, en anden ting er om det kan lade sig gøre i praksis. Dertil kan man jo kun sige at formuepleje som forvaltere af kapital tager en del af kagen, så udover banklånet kommer også udgifter til formuepleje. Hvis du vælger at investerer for lånte penge og privat vil du kun få 33 % rentefradrag og skal altså betale 66 % af renterne, ikke nok med det så skal du betale skat af dine investeringer, hvilket jo som bekendt er løbet op i 49 %!. Summa summarum du løber en kæmpe risiko ved at gøre det stunt og jeg er desværre ret overbevist om du ikke på nuværende tidspunkt har den viden om aktiemarkedet der skal til for at vurdere om det vil være et catch at gå så hårdt ind i markedet anno 2007. Se evt. på grafen for udviklingen af C20 indekset, i 2003 var indekset under 200 og nu er det i underkanten af 500. Tænk hvis det gik samme vej tilbage igen?

Fra København
Tilmeldt 27. Dec 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 21:06

DJB: Pas på med, hvad du gør, af flere grunde:

1) Tro det, eller ej, men som 21-årig er din hjerne ikke helt færdigudviklet. Det bliver den aldrig, men som 30-årig og som 40-årig kan man faktisk lære ting, som ikke kan indlærest som 21-årig. Du skal derfor antage, at du kan lave fejl, og din økonomi skal kunne tåle den fejl.

2) Hvis det virkelig var så smart at låne en masse penge og så investere dem, ville mange flere gøre det. Jeg kender en, der tabte 90% af sin formue på gearing. Når han ikke tabte mere skyldes det tvangssalg og at de sidste 10% af hans formue var adskildt grundigt fra investeringerne.

3) I din alder er det typisk dig selv, der er din bedste investering. Brug din tid på at blive klogere og sørg for, at forudsætningerne for din fremtid er gode. Brug dine ressourcer på studier, indlæring uden for studierne, personlighedsudvikling osv.

4) Hvis du laver et firma, så vil du typisk kunne få en bedre return of investment ved at investere i dit eget firma frem for at investere i andres firmaer. Men sørg for at have styr på budgetter, likviditetsbudgetter, risiko osv., og sørg for at du foretager bevidste valg mht. hvordan du bruger din tid.

Mit generelle råd er: Vær en smule optimistisk, men vær altid klar til at håndtere worst-case. En god, gearet investering, man kan lave i følge dette princip, er at købe et hus at bo i, ikke for dyrt, et sted hvor man rent faktisk gerne vil bo. Worst case vil så typisk være, at man er stavnsbundet. Jeg kender flere, der reelt er stavnsbundet i dag pga. boligmarkedets langsomhed - de kan ikke sælge huset medmindre de går så langt ned i pris, at lånet overstiger salgsprisen. Men de har det godt, for de bor et sted, hvor de gerne vil bo, og boligmarkedet kommer jo igang igen på et tidspunkt.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:19

Formueplejes resultater taler vist for sig selv. Intet underskud over en vilkårlig 3 årig periode siden 1988 og det er endda henover .com årene, men jeg ville nok alligevel starte i det små uden lån. Selv små beløb bliver til store beløb over tid. Så måske du kan tage et tjek på din økonomi en gang hver 6 mdr. og spørge hvad har jeg som jeg kan investere som jeg ikke regner med at skulle bruge i mindst de næste 3 år? Behøver jeg den smarte iPhone eller whatever nu eller ville det være smart at investere pengene i stedet for? Aktier er noget underligt noget - du har jo kun realiseret et tab når du sælger dem med tab, så spørgsmålet er så bare...hvor længe kan du undvære pengene?

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)