Det store forkromede retslige syn & skøn er aldrig billigt, men i en småsag om under kr. 50.000,- vil man typisk nøjes med såkaldt forenklet syn & skøn. Det er den del billigere. Den aller prisbilligste mulighed er at gå klagevejen. Den maksimale udgift for en tabt sag er ens egen gratis tid, klagegebyret til Håndværkets Ankenævn på kr. 300,- samt kr. 3.000,- til syn & skøn.
Retshjælpsforsikringen er en del af din (fritids)husforsikring, hvis og kun hvis denne omfatter bygningsbeskadigelse. Dvs. det må ikke være en ren lovpligtig brandforsikring. Du har mulighed for at indbringe din tvist med maleren for Håndværkets Ankenævn. Derfor dækker din retshjælpsforsikring som udgangspunkt ikke pga. undtagelsen i Retshjælpbetingelsernes § 5, nr. 5. Der kan være omstændigheder, der gør, at skal dække, eller at de gerne ville dække frivilligt. En klagesag medfører, at der går meget lang tid, før du kan få malet. Det siger sig selv, at du ikke kan male, før Ankenævnet har foretaget syn & skøn. Når sagen er slut i ankenævnet, har maleren ret til at erklære, at han ikke ønsker at være bundet af afgørelsen. I så fald skal der foretages et nyt syn & syn, hvis en af parterne fortsætter sagen ved domstolene. |
Det betyder jo at jeg ret beset er temmelig dårligt stillet og at det kan tage måske år inden jeg kan få den sag ud af verden, medmindre jeg bare betaler og siger det var så det. Men det er jo ikke fair. det kan jo være det bliver en levevej for den type håndværkere.
Men omvendt kunne jeg jo lade en anden male huset og håndværlkeren kan så sende en regning jeg ikke betaler og så se om han sender mig i retten , her ville jeg vel kunne bruge alle de billeder jeg har taget , aftalerne på mail osv, samt regninger fra en nye håndværker eller?