Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nyhedsbrev i HTML med billeder

Side 1 ud af 3 (22 indlæg)
Fra Århus C
Tilmeldt 25. Nov 05
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 16:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har fået til opgave at spice et nyhedsbrev lidt op.

I den forbindelse vil jeg gerne lave det i HTML med nogle billeder til teksten.

Jeg vil gerne gøre det ved at vedhæfte billederne i mailen, således at outlook og lignende ikke blokerer for billederne, men hvordan gør jeg det?

Jeg ved man kan gøre det ved at lave det direkte i outlook, men der er til gengæld en mængde af ting den ikke understøtter, så som baggrundsbilleder i tabeller.

Findes der noget software der tillader fuld kontrol over kildekoden i et nyhedsbrev, som kan benytte samme metode med vehæftning af filer som man kan opnå i outlook?
Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 17:06
Hvor mange stjerner giver du? :

  Umidlbart vil jeg mene at dit spørgsmål mere hører hjemme på Eksperten, end det hører hjemme på Amino.

Men, når vi laver nyhedsbreve-skabeloner for vores kunder, så koder vi det i hånden. Så er vi sikre på at det fungerer og der ikke ligger underlige stumper i koden, så netop for email-klienten til at blokerer det eller generelt massekrere layoutet.
 
  Jeg ved at FrontPage efter sigende skulle have mulighed for at overføre webdesign direkte til Outlook eller Outlook Express hvorefter man kan emaile det som f.eks. et nyhedsbrev. Men jeg ved ikke lige hvor godt det er at bruge, da email-klienterne, så du selv rigtigt nok var inde på, har en meget begrænset håndtering af HTML-kode.
 
/Jesper
www.MediaMouse.dk    jesper snabelA mediamouse.dk
Fra Århus C
Tilmeldt 25. Nov 05
Indlæg ialt: 310
Skrevet kl. 17:51
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg har også oprettet en tråd på eksperten omkring samme emne.

http://www.eksperten.dk/spm/672729

Min begrundelse for at spørge her er, at jeg ved der er mange der benytter sig af nyhedsbreve, og dermed måske er stødt på samme problemstilling :-)

Jeg har forhørt mig hos webmasteren der laver soundcheck''s nyhedsbrev, som netop indholder billeder, og han har simpelthen lave en php engine der MIME encoder billederne... Det er nok lige voldsomt nok at gribe til i denne omgang...

Mht. frontpage, så ved jeg heller ikke hvor godt det kan blive, da frontpage generelt lugter langt væk af dårlig kode.

Hvad har I ellers af erfaring med html nyhedsbreve? Gider folk godt at hente billederne? Har I ført statistikker med % delen af modtagere der læser indholdet?
Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 18:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 12/16/2005 4:20:19 PM
Forfatter:Morten Bock
Jeg har fået til opgave at spice et nyhedsbrev lidt op.

Jeg vil gerne gøre det ved at vedhæfte billederne i mailen, således at outlook og lignende ikke blokerer for billederne, men hvordan gør jeg det?


Generelt er det ikke en ide jeg vil tilråde.

Når du inkluderer filer i e-mails så bliver den samlede størrelse på filen ca 1,5 gang størrer end den oprindelige, pga forskellige tekniske årsager.

Derudover er det umiddelbart ikke den bedste ide at sende X nyhedsbreve med X antal billeder, da den samlede forsendelse så er spild af båndbredde i forhold til de e-mails der ikke når frem. Nu er det måske ikke det store problem hvis I ikke sidder et sted hvor i er direkte trafikafregnet, men i det store hele er det lidt fjollet at multiplicere belastningen af de forskellige mailservere så meget. Generelt er det ikke velanset hos mange mailservere der administreres af årvågne administratorer, da det i et firma der måske har 1000 modtagere så betyder at filerne eksisterer 1000 gange i deres system og i deres backups m.v.

Det sidste og reelt mest aktuelle problem er at mails med fil attachments ofte har størrer risiko for at ryge i diverse spamfælder. Når man i forvejen forhøjer den risiko ved at sende mange forsendelser med det samme indhold afsted, så er der ingen grund til at gøre risikoen endnu størrer ved at tilfører filer direkte i mailen også.

Min anbefaling vil derfor være at placere filerne på en god stabil webserver og inkludere dem i din html-mails som absolutte links til deres adresse. På en måde er det kun dem der reelt ønsker at se billederne der belaster systemerne når de aktivt vælger at se dem.

Er man lidt kreativ så giver dette også en god mulighed for at måle hvor mange der har valgt at se e-mailen/vise billederne, vis man fører log over billedvisningerne. Det er normalt det man gør med et usynligt billede, men hvorfor forsøge at snyde læserne med et skjult billede, når der nu alligevel er billeder i nyhedsbrevet man kan måle på.

Læserne er informeret om at de henter billederne fra en ekstern kilde og du er derfor i din gode ret til at benytte de logfiler til at undersøge hvem der har set hvilke billeder. Du får statistikinformation og læserne får egenkontrol med informationerne og alle er glade.

Derudover er der så også problemet med at de fleste computerkyndige vrænger på næsen når de modtager nyhedsbreve med inkluderede filer, da en trend i den retning vil gøre at hvis man sidder på en langsom forbindelse (mobiltelefon, modem eller lignende) så kan man få lov til at sidde og vente i lang tid på at et uheldigt nyhedsbrev er hentet hjem, før man kan få alt sit andet post.

Sådan helt generelt vil jeg anbefale endten at lave det i hånden, som anbefalet ovenfor, eller benytte et system/software der er specielt beregnet til den slags. Outlook er en e-mail-klient hvor man har forsøgt at lave lidt sjove skabeloner og designfunktioner, men det er mest for sjov og ikke dens force eller primære brug. Det samme gælder forsendelse af nyhedsbreve til mange brugere, da hverken BCC felter eller lignende kan sikre ordentlig levering uden problemer i samme grad som individuelt producerede (programgenererede) e-mails kan.

Hvis det ikke var fordi at vi har måtte lukke ned for nye tilmeldinger på eBrev i øjeblikket pga PBS (mere om det senere i en anden tråd), så ville jeg oprette en konto til dig på det så du kunne prøve at lege med det, men desværre må jeg stå af i denne omgang, indtil vi får talt PBS til fornuft.

Alternativt så kan jeg kun anbefale at søge lidt på google efter software der er beregnet til at bygge nyhedsbreve i. Jeg ved der er en bunke af slagsen, men kan ikke direkte anbefale nogen som jeg har erfaring med. spam filtre og serverbelastninger.

Samtidig vil det nok også være en del nemmere at lave et automatiseret databaseudtræk til at danne indholdet i mailen, hvis ikke billederne lige skal encodes i forløbet.

Nu må du være ekspert på området Oscar, så måske du kan fortælle mig om det er muligt at sende både en html og en ren tekst version af en mail i ét hug. Således at modtagere der ikke kan læse html mails får noget ud af mailen alligevel? Eller er man nødt til at sende to separate mails?
Tilmeldt 12. Apr 05
Indlæg ialt: 50
Skrevet kl. 21:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Morten

Jeg arbejder ligesom Oscar også med nyhedsbreve til dagligt via et online dialog system som jeg har udviklet, som benyttes af række større danske og internationale virksomheder. Og jeg vil ligesom ham også helt klart anbefale at du ikke vælger at sende billedfiler med og i stedet henviser til dem på en web server.
 
Med hensyn til at sende både en HTML og tekstversion af nyhedsbrevet, så kan dette lade sig gøre via sætte content type til "Content-Type: multipart/alternative" - dette har Dr. Ralph F. Wilson skrevet en fin lille artikel om du kan læse her. Det er dog enormt sjældent jeg selv benytter mig af denne mulighed, da jeg i stedet altid tilføjer en browserversion af nyhedsbrevet, her skriver jeg så et link: "Ser dette nyhedsbrev underligt ud så klik her" som henviser til klientens unikke nyhedsbrev placeret på en web server.
 
Langt de fleste emailprogrammer håndterer jo HTML ganske fornuftigt og det er enormt sjældent af vi har fået feedback omkring en manglende tekstversion fra nogen af vores kunder og deres modtagere af nyhedsbrevene.
 
/askhoej
Tilmeldt 27. Mar 05
Indlæg ialt: 295
Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Er ret enig i hvad Oscar skriver.

Sender selv nyhedsbreve ud og har desginet dem i hånden. Linker til billeder på serveren, fremfor at vedhæfte dem.
Ønsker folk ikke at se billederne (i Thunderbird er det aut. slået fra) kan de sagtens læse mailen uden.
Enabler de billederne er der lidt mere gøgl.

Kan ikke se fordelen i at vedhæfte billeder, da mange mennesker alligevel ikke ser vedhæftede filer, pga. de er bange for virus.

Så fyr billederne op på en server og få gang i Notepad.
Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Morten,

Jeg beklager den sene tilbagemelding, der var lige en julefrokost og lidt andet der skulle overståes.

Som det er ogås er nævnt tidligere så er der ikke noget galt i at sende en multipart e-mail med både en tekst og en HTML version i. Vi gør selv det samme på eBrev, da det fjerner en del af kompleksiteten når man tilmelder sig. De færreste normale mennesker ved hvad forskellen er når de skal vælge imellem "tekst" og "HTML". Det kan derfor enten give en usikkerhed ved tilmeldingen eller en størrer forklaring om hvad HTML er osv, der ofte giver modtageren en endnu størrer følelses usikkerhed.

Ved at sende dine e-mails med både HTML og Tekst versionen i så burde de fleste e-mail-klienter kunne finde ud af at give brugeren en mulighed for at vælge hvilken type vedkommende vil se. Med "burde" mener jeg selvfølgelig at der er en masse der ikke gør (Oulook/Express osv), fordelen er dog at de e-mail-klienter der muligører denne funktion ofte er dem som de mere avancerede brugere benytter, og det er ofte dem der efterspørger en ren tekstversion, grundet forskellige overbevisninger.

Det giver lidt ekstra fyld i e-mailen at skulle sende både en tekst og en HTML udgave med ud til alle modtagerne, men det er minimalt så længe det bare er tekst der kan komprimeres af de forskellige systemer på vejen. I forhold til at skulle bruge en masse arbejde på at holde styr på tekst og HTML modtagere og risikoen for at folk tilmelder sig tekst når de hellere ville have html og undrer sig over hvor billederne m.v. er, så er de par ekstra kb givet godt ud for de flestes vedkommende. Mere tid til at skrive godt indhold, mindre tid på teknik og vedligeholdelse
Fra Aalborg
Tilmeldt 26. Apr 05
Indlæg ialt: 736
Skrevet kl. 22:31
Hvor mange stjerner giver du? :
En anden vigtig ting at være opmærksom på i html-mails er, at forskellige webmail-konti viser html''en forskellingt. Så opret en gmail, sol-mail, ofir-mail, hotmail, operamail og test dit nyhedsbrev på dem. Dernæst er der Outlook, Thunderbird og Apples Mail. Det kan give lidt "hovedpine".

Fra København
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 975
Fra  Ubivox ApS Skrevet kl. 23:01
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 12/19/2005 10:30:51 PM
Forfatter: Molvins
En anden vigtig ting at være opmærksom på i html-mails er, at forskellige webmail-konti viser html'en forskellingt. Så opret en gmail, sol-mail, ofir-mail, hotmail, operamail og test dit nyhedsbrev på dem. Dernæst er der Outlook, Thunderbird og Apples Mail. Det kan give lidt 'hovedpine'.


Jeps.. det er en god en til at holde sig selv vågen på i mange nætter i træk kan jeg skrive under på.

Uden at give en samlet løsning så er her nogle ting at være opmærksom på:

- Hotmail fjerner alle position og margin styles.. dvs du kan ikke nulstille margin m.v. på p, hx, ul og lignende elementer med en standard margin sat.

- Gmail er ikke glade for floats og fjerner dem, så vil du have billeder ved siden af hinanden så hedder det tabeller. Ligeledes understøtter gmail ikke url(); i styles så alt med at inkludere billeder igennem css er en tabt sag.

- mail.sol.dk omdøber alle ukendte HTML elementer, og kender ikke til style elementet. Derfor skal alt laves som inline styles hvis du vil have håb om at det skal slå igennem.

- De fleste web-e-mail klienter fjerner alt uden for body-elementet. Style Sheet blokke i header elementet er derfor udelukket. Det kan løses ved at placere et style element inden i body

- IE er ret glad for at man angiver højde og bredde på alle elementer hvis man laver noget mere kreativt med dem (positionering, floats m.v.). en style="width100%" eller anden fix angivet størrelse, på et element kan løse mange problemer i IE, og dermed Outlook og Outlook express.

- Evolution (linux) er ikke glade for css og parser den ikke.. avancerede løsninger hvor indhold flyttes rundt i forhold til deres placering i koden er derfor ikke anbefalelsesværdigt på samme måde som på websider. strukturen i HTML'en bør være som man læser den.

Best af alt... test, test og test igen... og når du tror du har det hele rigtigt, så laver de om på alt og du kan begynde forfra.

Det er umiddelbart et groft omrids af mine erfaringer med den slags de sidste 3-4 års tid.
Side 1 ud af 3 (22 indlæg)