Alt i alt, så lyder det til at jeg har nogle rigtig gode lange nætter foran mig. Som jeg hører det, så handler det nok i høj grad om at opgive alt hvad der hedder pixel-perfect design, og udelukkende gå efter at få indholdet frem i den rigtige rækkefølge.
Det begynder at gå op for mig hvorfor mange bare laver designet i én billedefil, og så nærmest bare sender et "nyhedsfoto" rundt...
Findes der nogen statistikker over hvor mange danskere der bruger hhv. Outlook, hotmail, Gmail osv osv? Man kunne selvf. bare lave en hurtig optælling i databasen hvor mange der har gmail.com eller hotmail.com....
Jeg må rode lidt med det, og se hvad der sker. |
Dato: 12/20/2005 2:20:05 AM
Forfatter: Morten BockAlt i alt, så lyder det til at jeg har nogle rigtig gode lange nætter foran mig.
Som jeg hører det, så handler det nok i høj grad om at opgive alt hvad der hedder pixel-perfect design, og udelukkende gå efter at få indholdet frem i den rigtige rækkefølge.
Ikke helt... jeg vil nærmere sig næsten modsat.. Det sværeste er at overbevise sig selv om at man skal bruge tabeller til kolonner, udelade p- og h(x)-elementer, men style dem inline i et div/span element selv og lignende. Men når man først har overvundet den slags mentale blokeringer så vil fastlåste størrelser flader, der ikke er angivet i % være din vææææn i forhold til ting der skal udvide og tilpasse sig

Et lille fif vi bruger i skabelonerne på eBrev er at låse alt inde i et div-element der har en fast størrelse. På den måde bliver det nemmere at referere alt indholdet ud fra det element og så er det ellers bare at begynde at beregne pladsen til de forskellige bokse m.v.
En anden fordel ved dette trick er at alt stylingen kommer kun på indholdet inde i det element, hvilket betyder at når man videresender e-mailen i Outlook så påvirker nyhedsbrevets styles ikke det nye brevs udseende (hvis man f.eks satte baggrundsfarven på body-elementet til sort).
Sådan er der så mange små tricks.