Hver måned skal jeg have nye kunder til at investere i virksomheden - eller have eksisterende kunder til at investere igen. Hver måned følger jeg op på salgsstrategierne og lægger nye sammen med min upline for at kunne få flere kunder til at investere i virksomheden. Jeg deltager jævnligt på salgs- og produktseminarer for at dygtiggøre mig - og få endnu flere til at investere i virksomheden. Selvom det primært er mig, der får kunderne til at investere, så går noget af min provision også til min upline. Jeg forsøger at behandle kunderne så godt, at de vil anbefale mig og virksomheden til deres venner og familie. Vores produkter er ikke unikke - nogle af dem er endda dyrere end konkurrenternes - men mange vælger alligevel at købe dem hos os. Min upline siger, at jeg nogengange skal sælge det, der giver bedst avance selvom der måske er et andet produkt der passer bedre til kunden. ---------------------------------- Synes du ovenstående lyder som et uhæderligt firma? I så fald skal du vide, at det er jobbet som sælger i Elgiganten jeg har beskrevet - og ikke et MLM-firma. "Upline" er et andet ord for salgschef - og "investere i virksomheden" er et andet ord for: at købe produkter. Min pointe er selvfølgelig - at man kan vælge at se tingene fra flere sider - og vælger man at se neutralt på det, så minder MLM-forretningsmodellen i høj grad om de fleste andre forretningsmodeller. Enkelte har så den opfattelse, at en af de helt store forskelle er, at man i MLM skal "give penge for at blive ansat" eller "give penge for at få lov til at forhandle produkterne". Det der gør MLM specielt er, i mine øjne, at man som MLM-forhandler både er kunde hos MLM-virksomheden og samarbejdspartner med virksomheden. Derfor kan det ikke sidestilles med en ansættelse. De fleste grossister kræver også et minimumskøb, hvis man ønsker at forhandle deres produkter. Det kan selvfølgelig være, at nogen betragter det som uhæderligt eller uetisk - men det er nu engang sådan det fungerer de fleste steder. Prøv at ringe til Armani-grossisten, og hør ham, om du kan få lov til kun at købe 2 habitter. Korrekt - det kan man ikke. I traditionel business hedder det: "at man minimum skal købe en kollektion" eller at man kun sælger pallevis eller evt. i hele containere. I MLM kalder vi det startpakker - men forskellen er den samme.
|
Jeg vil give dig ret på alle dine punkter. Grunden til jeg benyttede udtrykket 'uhæderligt' om MLM-marketing, er på grund af forskellen på at arbejde i eksempelvis Elgiganten, som du bruger som eksempel.
Jeg, som forbruger, vælger SELV at gå ind i Elgiganten eller ind i Axel (Tøjbutik med Armani-habitter i Århus), hvis jeg har brug for at forfriske mit behov for at forbruge. Derimod føler jeg lidt at strategien hos LR er at bygge et eller andet behov op hos kunden/partneren eller den kommende partner.
Det jeg prøver at komme frem til er, at man ikke nødvendigvis har brug for at LR-produkterne, og den eneste måde man egentlig hører om LR, er hvis en sælger til en messe eller privat er så påtrængende, at man føler sig så presset til at høre mere.
Jeg kan relatere til dengang jeg selv hørte om LR, hvor jeg ikke fik særligt mange oplysninger udover at der var mange penge i det (hvem lytter ikke til det?)
Jeg kom til mit første møde, hvor jeg fik en masse orientering om produkterne. Dem var jeg sådan set ligeglad med, da det for mig handlede om at tjene penge. Jeg vil ikke se mig selv som "kunde", da en kunde bruger penge - fremfor selvfølgelig at tjene penge.
Til slut i mødet fik jeg en "partner-ansøgning" (kontrakt), hvor jeg for første gang følte det pres, at nogen stod over min skulder og ventede på at jeg skrev personens navn, så jeg kunne blive "under" ham, som et af hans "ben", som han ville lukrere på.
Derudover fik jeg at vide, at jeg skulle komme til næste møde, en uge efter, og medbringe fire personer, som så kunne være under mig. Jeg skulle ikke fortælle dem noget udover at de kunne tjene mange penge.
Jeg droppede det hele herefter. Jeg stødte på en LR-stand til en messe, hvor en sælger var UTROLIGT PÅTRÆNGENDE!!! og blev ved med at sige at jeg SKULLE være under hende lige meget hvad. Herefter har mit syn været, at man er nødt til, som sælger for LR, at være utrolig grænseoverskridende, for egen vinding. Derudover er der ikke så mange der rent faktisk kan tjene på konceptet, da det netop er "pyramide", hvor dem i toppen lukrere, mens dem i bunden bærer.
Jeg kender et eksempel på én, som nåede højt op, og endte med at sidde og bestille en masse af varerne hjem, for at beholde sin stilling i hierakiet og bonusserne. Da alle timerne han lagde i det blev sammenlagt, kunne det SLET IKKE BETALE SIG AT VÆRE LR-SÆLGER!!!!
Det er mine erfaringer med LR. Meget uddybet :) Og jeg synes personligt, at det er en uhæderlig branche. Men det er der jo så mange brancher der desværre er... Men held og lykke med dit "partnerskab" og så må vi se hvordan det går. Hvis jeg tager fejl på nogle punkter omkring min opfattelse, så vil jeg meget gerne høre fra dig :)
Mvh Alexander Ahle Bæk