For det første tror jeg faktisk at der er flere modstandere nu. Alle der har set og læst hvordan det er gået i de andre Euro-lande vil nok sige nej. Men uanset om der er ændringer eller ej, synes jeg det er udemokratisk at fortsæte med gen-afstemninger om det samme udelukkende fordi et mindretal ønskeer at gennemtvinge noget som et flertal ikke ønsker. For hvis ønsket fra tilhængernes side var "et dynamisk flertalsstyre" - så må det vel også gælde den anden vej, så vi igen 5 efter efter et evt. ja, skal kunne stemme igen, og hvis et flertal så ikke vil være med mere skal vi ud. Og så kan vi prøve igen 5 år efter. Nej, det kan de fleste af os sikkert blive enige om ikke dur.
Det er mange måder at manipulere med demokratiet - det er det jeg kalder "demokratur". Et andet "klassisk" eksempel på sådanne strategier er Sveriges gamle afstemning om afskaffelse af atomkraften - stemmesedlen havde 3 muligheder, hvoraf de to grundlæggende set var for en fortsættelse af atomkraftværkerne. Det er demokratisk, ja, men når 2 ud af 3 muligheder er for det ene retning, så er der overvejende statistisk sandynlighed for hvilken vej det går - og det gjorde det så også.
Det er lidt som "Hmm.. de stemte nej, så vi prøver igen indtil de stemmer ja".
Jeg er lidt i et dilemma med €. Jeg bor i sverige, men tjener mine penge i danmark. Hvis sverige sagde ja til € så vil det være en fordel for mig hvis danmark også gjorde. Men samtidig er jeg dansk og vil holde fast i den danske krone.
Det har også vist sig at ting blev dyrere når € blev lanceret. Dog tror jeg ikke at man får mere i løn af den årsag.
Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....
Angående DR så synes jeg bestemt ikke at de skal begynde med reklamer. Det kan give nogle uheldige følgevirkninger.
Med hensyn til EURO så er kronen alligevel låst til Euroen, så hvad skulle forskellen være rent økonomisk?
Det er rigtigt at det i de fleste Euro lande ikke er gået økonomisk super godt, men det behøver jo nødvendigvis ikke at være euroens skyld. Euroen er stærk i dag og har været med til at pille Dollaren ned fra den super valuta pedistal den havde tidligere.
At jeg synes det er en god idé er udelukkende fordi det villle gøre min egen hverdag lettere og billigere.
Jeg ved ikke om befolkningen generelt er blevet mere modstandere end tilhængere de sidste 7 år, men nogle undersøgelser tyder da på at i hvertilfælde mændende (- Mikkel) er blevet positive:
Ja Claus, jeg er altså også sikker på at befolkningen er mere positive idag, end for bare 2 år siden. Jeg mener, den findes jo efterhånden i alle de lande danskerne gerne rejser til.
Eftersom det nu er sådan at man langt de fleste steder i Danmark sagtens kan betale med EURO, ligesom man uden problemer (ihvertfald i min del af landet) kan betale med eks. svenske og norske kroner, når man som "udenbys gæst" handler diverse ting, ja så synes jeg da det er underordnet om vi har Euro eller kroner - med Danske kroner og vores lille befolkning taget i betragtning, beholder vi en unik særegn ting, som nogen måske vil kalde en del af vores kultur - men som jeg blot vil kalde en charme ved at komme til et lille land som Danmark.
Var der bøvl og tudefjæs hvergang turisterne kom med deres Euro var det en anden sag - så ud med kronen - men det er jo ikke tilfældet.
MVH
Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic
For 10 år siden var der sgu da heller ikke nogen der var særligt begejstrede for internettet eller mobilos for den sags skyld, så jo, jeg tror nok at folk flytter sig, også politisk.
Rasmus-> Hverken Internet eller Mobilos er ting, der påtvinges personer. De tilhører kategorien af tilvalg.
Euro er ikke et valg. Hvis det bliver indført, så bliver det indført for alle. Og i gamle dage var der faktisk argumenter for, hvorfor Euroen ikke skulle til DK. Jeg tror at argumenterne i dag er de samme, men at de er glemt.
Tja, jeg syntes nu internet og mobilos er en væsentlig del af den danske befolknings hverdag. Ligesom EURO kunne blive det. Og den kommer jo på et tidspunkt, uanset modstand.
Tja, jeg syntes nu internet og mobilos er en væsentlig del af den danske befolknings hverdag. Ligesom EURO kunne blive det.
--------------------
Nu er det jo lige netop som PB pointere, at internet og mobilos er tilvalg / frit valg: Du SKAL ikke nødvendigvis tale i mobil for at komme i kontakt med omverdenen, du kan bruge fastnet.
Du SKAL Ikke bruge internettet for at debatere EURO; du kan skrive et læserbrev og smide det i avisen.
Indføres EURO har du ikke et valg eller en mulighed for at fravælge - deri ligger forskellen. Umiddelbart er jeg som udgangspunkt ligeglad med om jeg skal betale med Euro eller kroner - men synes - som pointeret tidligere - at vi har en unik mulighed for at beholde en særegn ting, netop fordi vi ikke jager folk bort fra vore butikker hvis de hellere vil betale med EURO....
MVH Lasse
Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic