...Og den kommer jo på et tidspunkt, uanset modstand.
Er hvad er det modstanderne af EUROen frygter?
Som du selv skriver... Uanset hvad vi mener, så kommer den. Det er politik. Og jeg tror netop, at det er en af de ting, som modstanderne frygter - at blive umyndiggjort af den regering, som egentlig var valgt til at varetage vores interesser.
Personligt frygter jeg euroen af flere årsager, herunder følelsesmæssige:
* Euroen symboliserer i direkte grad medlemsskab af EU * Euroen er upersonlig * Argumenterne for at tilvejebringe Euroen falder til jorden, når hvert land alligevel får deres egne billeder på mønterne og sedlerne. De skal jo sorteres alligevel, så. * Bliver de ikke sorteret, så er min frygt, at jeg en dag kommer til at betale med en snooty fransk Euro. Bvadr! * Euroen vil generelt hæve priser på leveomkostninger, idet det i flere lande har vist sig at der rundes op for at ramme hele Euro-beløb * Charmen ved at benytte lokal valuta forsvinder * Vi lever i et land med kulturopbrud. Euroen vil i højere grad fjerne den danske identitet og erstatte den af en internationalisering.
Og så videre... En god blanding følelser og fornuft. Og uanset hvilke positive ting, du kan sige om Euroen, så vil risikoen for at jeg skal betale mine varer med en valuta som i den grad symboliserer en union, som jeg er modstander af langt opveje de eventuelle fordele.
Sådan er jeg. Jeg kender ikke andres argumenter, men er ret overbevist om, at de engang havde argumenter.
Peter, jeg tror du har ret i at nogle ting bliver dyrere. Det er for forbrugeren selvfølgelig et minus. Men charmen ved at betale med "lokal" valuta, ja den kan jeg ikke få øje på, men sådan er vi jo så forskellige.
I øvrigt fornemmer jeg at det er den ældre generation, der er modstander mod EURO. Lasse, tilhører du den? hehe
Hehe! Jeg er jo netop IKKE modstander af euroen - men påpeger blot at vi er i en unik situation hvor vi har mulighed for at beholde kronen uden det ødelægger muligheder for at bruge Euro.
Men nu du spørger - så barbere jeg mig vistnok noget mere end du gør (endnu)...haha! - til orientering så er jeg ´74´er ;-)
MVH
Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic
Men i øvrigt Lasse, nu kommer du jo fra en turistby, godt nok primært Skandinavere, men hvad tror du holdningen er blandt den del af erhverslivet som ofte har reelle kontanter i hænderne?
Dato: 15-05-2007 00:53:14 Forfatter: Rasmus Nørgaard Sorry Lasse, men jeg kunne sgu ikke lade være:-)
Haha! - Det er helt iorden, Nørgaard --- der skal være plads til at prikke til hinanden ;-)
Men for nu lige at tage debatten et skridt videre - så fastholder jeg min idé om at charmen ved at vi har danske kroner i lang tid fremover vil være en "lille ting" som mange turister også vil finde unikt ---- jeg synes fortsat det virker mærkeligt at betale med Euro i Tyskland, når nu man så tydeligt forbinder det land med D-mark; det var da så hyggeligt i gamle dage når man bare skulle gange med 4 ;-)
MVH
Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic
Jeg tror mange har set en fordel i Euro''en siden vi stemte om det... Dengang syntes jeg osse de Danske Kroner var det vi skulle beholde... Men nu får vi sedler der ligner et postkort og er tudegrimme... Jeg ser en klar fordel i Euro''en i dagens Danmark end for 7år siden...
Citat Natinalbanken: Den 28. september 2000 stemte et flertal af de danske vælgere (53,1 pct. mod 46,9 pct.) imod indførelsen af euroen i Danmark. Valgdeltagelsen var 87,5 pct. Efter afstemningen står Danmark fortsat uden for euroen, men kronen fortsætter med at være tæt bundet til euroen gennem fastkurssamarbejdet, ERM2. Dansk pengepolitik skygger således den politik, der føres af Den Europæiske Centralbank, ECB.
Som man kan læse var der ikke meget der skulle til før Euro''en var på vej ind... og nu 7år senere kan flerer måske se en fordel i det...
Jeg vil hellere bo i Danmark med Euro end i Danmark uden smag for design på pengesedler... :)
Argumentet for Euroen ved sidste valg var, at Danmark ville klare sig dårligt økonomisk hvis vi stod udenfor. I dag er økonomerne enige om at det ikke var sandt - vi har klaret os glimrende, og det samme kan siges om de andre lande uden for Euroen. Det er også et faktum, at I de lande hvor Euroen er blevet indført har det ført til stigende priser.
Jeg synes det er demokratisk selvmord at forsøge at presse så væsentlige ting som Euroen ned over hovedet på den danske befolkning, hvis der ikke er et væsentligt flertal for det. Efter min mening burde sådanne forandringer ikke kunne gennemføres uden at mindst 2/3-dele er for dem. Så væsentlige forandringer bør bygge på et bredt mandat, ellers giver det for stor ustabilitet i samfundet og for lille folkelig respekt for forandringerne.