Kære Med-brugere på Amino.
Jeg skriver dette indlæg, i håb om at kunne få belyst et emne, som Jeg selv synes virker underligt. Jeg ser en mængde forskellige indikatorer, som Jeg personligt tolker i negativ retning, men om det er den rigtige vinkel Jeg kigger på, er Jeg naturligvis ikke klar over. Sagen er den, at Jeg er ved at købe et hus, hvori der idag er beliggende en malerforretning (malerfirma, samt butikssalg af maling). Huset er belligende i en lille landsby med ca 1.000 indbyggere. Ejendommen er bygget i 1934, men ny-istandsat gennem de seneste 13 år, og har idag en offentlig ejendomsvurdering på 1.200.000kr. Sælgeren af huset (malermesteren) er min kammerats far, og Jeg har kendt familien i 15 år, og er på god fod med dem alle. De har fået ejendommen vurderet af EDC, som har værdisat den til 1.375.000. Den er prissat til 1.175.000kr af nuværende ejer. Ejendommen er 70% privat beboelse og 30% erhverv. Der er et realkreditlån i ejendommen på 200.000kr hos Nykredit, men da ejendommen er beliggende i udkantsområdet, er det svært at svare på, hvorvidt man kan hive en 60/80 procents belåning hjem. Det undersøges pt. Al øvrig materiale i virksomheden, er af to uvildige malermestre værdisat til henholdsvis 290.000 og 320.000. Det er prissat i forbindelse med salget til 280.000kr. Der er varelager i virksomheden for knap 400.000kr, men det har leverandøren af malingen lovet at købe tilbage, og sælge til mig igen, med en leverandørkredit på 6 måneder. Alt i alt har Jeg et kapitalbehov på rundt regnet 1.500.000kr. Jeg har fået lavet et budget hos revisor, og gennemgået iværksætter kursus, og har selv taget et regnskabskursus på aftenskole, og er nu nået så langt at budgettet er indleveret i banken. (samme bank som malermesteren har brugt i 10 år) Mit eget privatforbug samt skatteregnskab, er indregnet i budgettet, og alligevel leverer det et driftsresultat på knap 339.000kr. Der er budgetteret med salg af 3.800 produktive timer pr år, hvoraf mine egne er 1.000 timer. Omsætningen som liggger til grund for disse tal er på 3.208.942kr. Nuværende ejer har en omsætning på ca 4.573.000kr ( ihenhold til sidste årsregnskab - det har svinget, da branchen jo er konjukturfølsom. i 2004,2005,2006 og 2007 lå omsætningen på godt 5.6 millioner i gennemsnit. Jeg vil drive virksomheden i et ApS som bliver stiftet i forbindelse med etableringen af virksomheden. Indskuddet i dette selskab stammer fra et privatlån hos en bekendt. Mit eget indskud er ikke det største - Jeg har ikke noget økonomisk stærk familienetværk, og kan ligge min opsparing som udbetaling, som desværre ikke er størrer end 40.000kr. (det antog revisoren dog ikke som noget problem men Jeg ved jo ikke om banken gør det. Revisoren sagde at det havde jo set bedre ud hvis det havde været 80.000kr, men at Jeg jo havde været ærlig fra start af, så "Jeg er positiv- sagde han) Det skal så siges, at der er aftalt en overgangsperiode på et halvt år, hvor nuværende ejer arbejder i virksomheden, for at sikre at alle knuder knyttes på forsvarlig vis. Jeg har talt med bankdirektøren idag (som har den daglige kontakt med nuværende ejers drift af firmaet) og han har sagt, at eftersom vi havde påsat en overdragelsesdato pr 01.06, vil han antage at der ligger et ja eller nej til finansieringssprøgsmålet indenfor en måneds tid, idét (som han sagde) at : vi jo både har køber og sælgers del i denne sag. (han opfordrede mig dog til at sætte min opsparing ind på en konto i deres pengeinstitut) Mit spørgsmål til alle Jer andre, som er mere velbevandret i disse dele end Jeg - er der nogle negative tegn i det bankdirektøren siger? Hvordan er Jeres vurdering af ovenstående? Jeg er 24 år gammel idag. Jeg takker for Jeres forhåbentlige saglige og seriøse svar. Mvh Peter. |
Spændende !
Det virker umuligt at tolke på bankdirektørens udsagn - dog at du har et svar indenfor en måned.
Lidt postivt kan du dog lægge i at han lægger op til at sagen skal vurderes i op til en måned. - Nogle når slet ikke til at blive vurderet yderligere
Det virker til at du og sælger har gjort et forarbejde, hvilket helt klart også tages imod positivt i banken - de elsker at der er arbejdet med økonomien, overtagelsen og at fx vareleverandør også bakker op ved at yde kredit!