Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Mulig fupvirksomhed - betaler ikke

Side 3 ud af 4 (34 indlæg)
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 635
Skrevet kl. 20:55
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Mikkel

Det du skriver kaldes af jakkesættene vel "soliditet" og soliditetsgrad (yep, økonomisk uddannelse, wauv) så tro mig jeg har siddet og regnet på dén slags til hudløshed, tror endda hvis jeg finder eksamensbeviset frem af der står 11 på Erhvervsøkonomi A-niv.

Konklusion:

Udover at uddannelser er utidssvarende, røvkedelige og drænende for enhver form for initiativ og nytænkning - så befinder den sig i rigtig mange tilfælde langt fra virkeligheden.

Og egentlig giver du mig svaret serveret på et sølvfad, idet du siger:

Dato: 12/13/2005 6:38:15 PM Forfatter: Mikkel deMib
I mange, mange år kørte jeg præcis som dig, Mads, og mange andre med en stram økonomi, der netop betød, som du også skriver, at JEG blev dårlig betaler når mine kunder ikke betalte til tiden. Skide surt! Men i de seneste 5-6 år har jeg arbejdet meget hårdt på at ændre på dette. I dag har jeg vel en buffer på ca 12-16 måneder...

www.cvr.dk  -  >  26 63 64 42  = mellergaard.net

Eksisteret siden 2002 - hvordan i helvede, med den modstand jeg har arbejdet med de sidste 3 år (leverandørkonkurs, usnaksagelig bank mv.) havde du tænkt dig jeg skulle gøre det hurtigere end dine 5-6 år - jo hvis jeg hed Janus Friis og var på forsiden af denne måneds Euroman

Ting tager tid - tid er penge - og imellemtiden må jeg godt have lov at være pissed på folk der ikke betaler for de ydelser jeg serverer dem!!!

Tilmeldt 28. Mar 05
Skrevet kl. 21:04
I øvrigt, så har jeg fundet en løsning på mit problem - og andre kan med fordel drage nytte af den 'forretningsmodel' vedrørende betalingsbetingelserne.

Case:

1. Jeg kontaktes af en kunde, de skal have lavet 8 billeder af deres produkt, restaurant, pressebilleder eller lignende.

2. Jeg tager ud til kunden, udfører jobbet, tager hjem og billedbehandler og færdiggører billederne.

3. Laver 8 stk. 200x100px. lavkval. jpg billeder med "mellergaard.net" som vandmærke henover, smider på en mail sammen med faktura i PDF.

4. CD'en sendes eller FTP'en frigives så snart jeg har registreret indbetaling

Simple

Eksempel 1:

Web-virksomhed laver sitet, uploader det på deres www.webfirma.dk/kundenavn1 med reference til kunden, om at siden frigives så snart betaling er foretaget.

Eksempel 2:

Konsulentvirksomhed laver rapport/undersøgelse/analyse for virksomhed. Rapporten 'printes' i pdf, i så urimelig kvalitet at det kun kan skimtes at der rent faktisk findes bogstaver på papiret. Frigives når indbetaling er registreret.

Jeg véd godt at denne model langt fra dækker alle produkter/ydelser. Men her er der mulighed for at få lavet en handelsklausul / købsklausul som jeg engang fik lavet af min advokat. Kunden underskriver denne i forbindelse med ordrebekræftelsen - eller dette kan være begge dele.

Der er intet mere drænende end dette ømme punkt, nemlig dårlige betalere, især for nyetablerede iværksættere og virksomheder - og derfor synes jeg det er super vigtigt at "os" der har mærket det på kroppen mange gange, og endda sidder med to inkassosager p.t. pga. naivitet endnu engang () fortæller andre at man altså godt kan tillade sig at være en smule grov på det område.

Derudover har jeg endnu en facet at spille på. Lige præcis hvad angår fotografer, har vi copyright til billederne uanset hvem og hvad der betaler os for det. De (kunden/mediet) betaler kun for brugsret til et forudaftalt formål.

Hvis ikke de betaler, og alligevel gør brug af billederne, kan jeg derefter med min købsklausul i hånden, sagsøge dem jf. love om ophavsret - så langt ind i helvede at de ville ønske sig et andet sted hen på jorden!
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9731
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:05

Naturligvis må du være sur - det er bare ikke altid det hjælper så meget - dine kreditorer er nemlig ligeglad med hvorfor du ikke kan betale, på samme måde som du også er det i forhold til dine kunder. Pengene skal falde.

I sidste ende er det dog dig der sidder med lorten ...
Det tog i øvrigt ikke 5-6 år for mig at opbygge en god buffer - det var bare der jeg startede, og det var naturligvis også til dels foranlediget af at det var der det begyndte at gå rigtig godt for mig  - så der var omsætning nok til at gennemføre strategien. Hvis indtjeningen er for ringe lader det sig naturligvis ikke gøre - der er jo begrænsinger for hvor meget man kan presse citronen. Ofte kan den dog presses mere end de fleste tror og måske er prøvelsen som iværksætter netop den: Hvor hårdt kan du arbejde, holde ved og hvor lidt kan du leve af? Til gengæld er det 100 gange så sjovt som et hvilket som helst lønslavejob når det lykkes :)

Tilmeldt 11. Dec 05
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 21:08
Hej Mads,
Min metode er meget mere sikker. Den må også gerne kopieres. Stå for driften af et eller flere af kundens forretningssystemer. Så er der aldrig problemer med betalingen...
Tilmeldt 28. Mar 05
Skrevet kl. 21:13

Mikkel -> Du har ret i at man ikke kommer langt med at rende rundt og være mavesur, men dårlige betalere er som du kan se altid et emne der får mig op af stolen

Jan -> Ikke dårligt, man skulle være blevet revisor eller lignende! Og ja, e-conomics har da en ret heftig klemme på mig og en del andre...
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:17
Ja, der er mange varianter af "pr efterkrav" og den magt man kan udøve gennem sine leverancer. For mit eget vedkommende driver jeg to slags "markedsføring i søgemaskiner" - den ene foregår direkte på kundernes websites og er i form af rådgivning, den anden kører via eksterne systemer. De eksterne systemer har samme fordel som du nævner, Jan - jeg kan lukke for dem, men rådgivningen er lidt sværere. Det er svært at trække rådgivning tilbage, MEN, og dette er et vigtigt "men", det er DUMT at lave lort med sin søgemaskine-ekspert (eller PR ekspert, for den sags skyld) - jeg har flere gange set hvordan  virksomheder der forsøger at bedrage deres søgemaskine-ekspert pludselig ikke er at finde i nogle søgemaskiner. Underligt nok ...
Tilmeldt 11. Dec 05
Indlæg ialt: 38
Skrevet kl. 21:24

Mikkel: Jeg kommer til at tænke på et af de mange sjove indlæg på Miracles www.vibrugerikke.dk :

Sælger: Jeg vil gerne tilbyde et CRM-program, der kan holde rede på jeres kunderelationer.
Miracle: Vi bruger ikke kunder her.
Sælger: Jamen, De kan også bruge programmet til at registrere leads med henblik på at få nye kunder.
Miracle: Det er faktisk endnu værre end jeg antydede. Vi bruger ikke nye kunder. Vi har nogle ganske få (og meget trofaste) kunder, som vi malker måned efter måned.
Sælger: Nå, jamen så må De undskylde. Farvel.
Den situation må være den optimale at opnå.
Tilmeldt 28. Mar 05
Skrevet kl. 21:28

Hehe....

Ingen tvivl om at det er tough stuff at komme under neglen på en ægte hardcore PR eller Søgemaskine haj Så bliver man da for alvor barberet...
Tilmeldt 28. Mar 05
Skrevet kl. 21:34

Forresten Mikkel

Sådan helt off topic... koster det en halv eller hel million at hyre dig til noget søgemaskine optimering?

Du kender jo efterhånden min soliditet, men jeg har da mine spenderbukser på engsng imellem, og så er det gerne på ting der giver 10 kr. per krone. Fornuftig ROI-strategi ikk sandt...

Bare for at vide hvor mange år jeg skal spare sammen i min gris her på bordet...
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:09

> Sådan helt off topic... koster det en halv eller hel million at hyre dig til noget søgemaskine optimering?

I mit firma sælger i "standardiserede" løsninger på markedsføring i søgemaskiner, der er til at betale - også for mindre virksomheder, men hvis du skal have mig personligt til at optimere dit eget website bliver det hurtigt pebret - og priserne på den type services ekploderer nok endu mere til næste år. Det er (desværre for de mindre virksomheder) blevet for lukrativt at være søgemaskine-eskpert :) - Det meste af min tid går i dag med "forskning", produktudvikling og selekteret rådgivning for meget store virksomheder, og en mindre håndfuld gamle kunder der har hængt på i mange år.

Side 3 ud af 4 (34 indlæg)