I øvrigt, så har jeg fundet en løsning på mit problem - og andre kan med fordel drage nytte af den 'forretningsmodel' vedrørende betalingsbetingelserne.
Case:
1. Jeg kontaktes af en kunde, de skal have lavet 8 billeder af deres produkt, restaurant, pressebilleder eller lignende.
2. Jeg tager ud til kunden, udfører jobbet, tager hjem og billedbehandler og færdiggører billederne.
3. Laver 8 stk. 200x100px. lavkval. jpg billeder med "mellergaard.net" som vandmærke henover, smider på en mail sammen med
faktura i PDF.
4. CD'en sendes eller FTP'en frigives så snart jeg har registreret indbetaling
Simple

Eksempel 1:
Web-virksomhed laver sitet, uploader det på deres
www.webfirma.dk/kundenavn1 med reference til kunden, om at siden frigives så snart betaling er foretaget.
Eksempel 2:
Konsulentvirksomhed laver rapport/undersøgelse/analyse for
virksomhed. Rapporten 'printes' i pdf, i så urimelig kvalitet at det kun kan skimtes at der rent faktisk findes bogstaver på papiret. Frigives når indbetaling er registreret.
Jeg véd godt at denne model langt fra dækker alle produkter/ydelser. Men her er der mulighed for at få lavet en handelsklausul / købsklausul som jeg engang fik lavet af min
advokat. Kunden underskriver denne i forbindelse med ordrebekræftelsen - eller dette kan være begge dele.
Der er intet mere drænende end dette ømme punkt, nemlig dårlige betalere, især for nyetablerede iværksættere og virksomheder - og derfor synes jeg det er super vigtigt at "os" der har mærket det på kroppen mange gange, og endda sidder med to inkassosager p.t. pga. naivitet endnu engang (

) fortæller andre at man altså godt kan tillade sig at være en smule grov på det område.
Derudover har jeg endnu en facet at spille på. Lige præcis hvad angår fotografer, har vi
copyright til billederne uanset hvem og hvad der betaler os for det. De (kunden/mediet) betaler kun for brugsret til et forudaftalt formål.
Hvis ikke de betaler, og alligevel gør brug af billederne, kan jeg derefter med min købsklausul i hånden, sagsøge dem jf. love om
ophavsret - så langt ind i helvede at de ville ønske sig et andet sted hen på jorden!