|
Når vi taler om AdWords, handler det jo aldrig om, hvad der er rimeligt eller urimeligt - men udelukkende om, hvad det koster. Google anslår en klikpris på 4,57 kr. for at ligge plads 1-3, og det er så prisen. Jeg kender ikke avancen på bordplader, så et kvalificeret svar på det må blæse i vinden for mit vedkommende. Og så er der jo også lige det med konverteringsraten. Sælger du på hvert 5. klik, koster et salg dig ca. 25 kr. Det kan vel nok gå an? Hvad du mener med "for en måned", forstår jeg ikke. AdWords afregnes pr. klik og ikke pr. tidsenhed. |
OK. Den kan jeg se, at jeg lige bliver nødt til af uddybe: Når jeg udtaler mig som jeg gør, så er det med udgangspunkt i de besøgende her på Amino, der er flest af: Nystartere og folk, som endnu ikke LIIGE har ramt guldåren: Dem som overvejer om Adwords overhovedet er noget for dem. Og her opfatter jeg at Jan, som jeg prøver at hjælpe, hører til - ud fra Jans formulering af spørgsmålet. Hos disse mennesker sidder pengene altså ikke så løst. Dækningsbidraget er tit ALT for lille og de er stadig i gang med overhovedet at forstå, at de er i gang med en proces, de skal tune ind. Disse mennesker har ikke RÅD til at betale for alle de klikke-glade mennesker, der klikker på alt, hvad der rører sig. Rigtig afgørende er jo fortjenesten man har på det enkelte produkt i kombination med ens konverteringsrate og prisen pr klik. Og så hjælper det ikke noget at brænde hele fortjenesten af ved at betale nogle høje priser til Google samtidig med at konverteringsraten er lav. De annoncer, som I kører har så en ROI der kan tåle den højere spildprocent. Systemerne færdigtunede og det er så fint for jer. Det eneste jeg gør opmærksom på er, at ud fra et rent omkostningssynspunkt, så er prisen lavere og man undgår de fleste klik-glade mennesker, når man kommer værk fra de øverste positioner. Så de, der der KOMMER ind på hjemmesiden kan man forvente en højere konverteringsrate på. Hvis I ikke tror på mig, så er I velkomne til selv at teste det. Pos. 1 konvertering i forhold til pos. 4 eller 5. Jeg tror på, at hvis man starter pos 4-8 og har styr på sine processer, så skal man nok selv kunne regne ud, hvornår det er tid til at betale det ekstra og samtidig tjene mere, totalt set. Det ER et generelt råd, jeg kommer med. Der er SÅ mange ting i spil, som afgør HVOR man bør ligge, at der skal måles i den helt konkrete situation for at kunne afgøre, om det er pos.1 eller pos.8. Håber, at dette har bragt noget klarhed over mit tidligere korte svar. Mvh, Christian |
|
Hej Mikkel. Det var altså ikke dig, jeg mente, det var jj-woodhouse. Jeg er da godt klar over, at du tester. Grunden til, at jeg gav dette råd er, at Jan åbentbart endnu ikke har en hjemmeside. Derfor maner jeg til forsigtighed. Jeg synes ikke, at det er fair, at Jan som nystartet, uden anden rådgivning omkring konvertering, skal starte med at brænde alle sine markedsføringskroner af på pos. 1, hvorefter Jan risikerer at miste alt for mange på hjemmesiden. Ja, Jan har spurgt til pos. 1 - men hvis jeg kan hjælpe Jan med et godt råd på vejen, så synes jeg, at det er på sin plads. Jeg ønsker at hjælpe Jan med udgangspunkt i, hvor han er i sin udvikling og ikke der hvor jeg er. Venlig hilsen, Christian |
Hej Jan og i andre. Jeg vil gerne komme med et svar til dig Jan omkring det er en god ide at bruge dine penge på adwords med disse ord: trægulv trægulve bordplader gulvafslibning. Jan du ved jo godt at jeg var den første med salg af trægulve via nettet ( Finewood.dk) så jeg kan ud fra min erfaring kun være behjælpelig med trægulv trægulve gulv osv. For 3-4år siden var der ikke andre på adwords med gulve, det var jo klart at derved var prisen en anden. Men efter der kom flere og flere steg prisen og Finewood.dk ville bare ligge nr. 1 . Men nu er situation en helt anden efter der en kommet flere med gulve på nettet så er det min erfaring at kunden/bruger af disse sponsor-links starter fra toppen og spørger alle om tilbud/priser og derved ender salget hos den som er billigst og det er også fint men for det meste bliver det kun pris og ikke kvalitet. Som du ved bliver det gulve med 2mm slidlag og korte længder dårlig overflade-behandling osv. Dette er ikke hvad Finewood.dk ønsker at sælge da vi ønsker at fremstå som en seriøs forretning der tilbyde kvalitets gulve. Vi har ikke kørt med adwords de sidste 10md og dette har ikke nogle betydning på vores omsætning, men her spiller flere faktoren ind. Hvis du ønsker at bruge en del penge og opnå en vis opsætning så kan du godt køre fuld gas på ad words, men jeg tro ikke du vil tjene penge. Til DeMib. Så er jeg (som altid) ret sikker på hvad du siger omkring at ligge i toppen er vigtig, men ingen regler uden udtagelser... Og det efter min erfaring trægulve som er udtagelsen. Jan jeg håber du kan bruge dette svar . |
|
Som Thomas korrekt påpeger så afregnes Google AdWords ikke på månedsbasis, men pr. klik. Der er derfor ingen - ikke engang Google selv, der kan fortælle dig hvad udgiften for at ligge nummer 1 på et givent ord bliver. Og du kan, uanset hvad du er villig til at betale, iøvrigt slet ikke garanteres at ligge nummer 1. Det er simpelt hen ikke den måde Google AdWords fungerer på. Det bliver man nødt til at forstå og acceptere. > Det er meget vanskeligt at gennemskue, hvor meget der går til kampagnen, og hvor meget der går til bureauet Så er det efter min mening en rigtig skidt aftale der er indgået med det burau! Man bør, som annoncør, ALTID kunne se hvor meget man betaler til medierne og hvor meget der går til burauet for håndtering, optimering, administration, rapportering osv. Ugennemsigtige modeller har det med at koste dyrt for dem der ingen gennemsigtighed har! |
Hej Der er kommet mange fine svar Men til jer som stadig overvejer at tilmelde jer adwords, kan jeg kun sige at jeg selv har forsøgt mange mulighedder, men adwords samt kelkoo er dem der har fået besøgstalet til at stige, samtidig har adwords så mange mulighedder for at hjælpe dig med din kampagne, enten bestemmer du selv klikprisen (delvist....populærre søgeord kræver nogle gange en høj klikpris), eller du kan lade google komme med et foreslag. Vi har alle et budget i vores firmaer, og der er også en post hos de fleste der hedder annoncereing, læg et fast beløb som grundlag på jeres kampagne, og lad så adwords styre det. en anden lille ting ved adwords, det er at lad os sige at du skriver 10 søgeord op, så har de en service hvor de finder ord som andre har brugt da de ledte efter dine søgeord, og dem kan man bare klikke ja til at indsætte i ens kampagne, det koster ikke ekstra, husk der bliver først trukket fra din konto når der bliver klikket på dit link, jeg har nogen gange bare for at se fået en rapport, så står der måske 30 klik men over 1000 visninger, og de visninger er gratis, men virkelige vigtige, for ens firmanavn kommer automatisk ind på søgerens hukommelse, og måske efter en lille periode står de og søger efter noget andet og hvis så ens navn kommer frem så vil de straks genkende det. hav en god dag |
??? Vi er skam godt klare over at der beregnes per click. Det er lissom'' ret basalt. Udgifterne er løbende justeret så de passede til en månedsramme. Ord som "jul" og "påske" er temmelig sæsonprægede - de ord Jan har haft kørende virker til at have (læs: har konstaterbart) en temmelig stabil hitrate (eller hvad man siger) og derfor er det lykkedes bureauet at forudberegne. Jeg ved godt der ikke findes positionsgaranti - ikke desto mindre er det lykkedes dem at placere Jan #1 konstant, sålænge kampagnen kørte. Det er bla derfor jeg mener at bureauet har gjort et fortræffeligt stykke arbejde. Jeg bliver så spurgt, om det ikke er muligt at sætte op selv - for at reducere omkostningerne...Jovist er det stensikkert det - det kræver bare at man sætter sig ind i det, og bruger de samme timer som bureauet - og hvad er så vundet? [Tilmed under forudsætning af, at man overhovedet har tiden og viljen til det!]Man kan ikke være verdensmester i alt - derfor opfordrede jeg Jan til at søge råd her. Spørgsmålet handler ikke om hvad hvad AdWord er, hvordan det virker, om man betaler per click eller ej - eller om der er forskel på forskellige produkter - men udelukkende hvordan udgiftslejet ser ud, for dem der beskæftiger sig med og har erfaring med kampagner i Danmark - med sølle 2 mio potentielle forbrugere (husstande) - på søgeord der hverken hører til de dyreste ejheller de billigste. Nu forandrer virkeligheden sig jo konstant, men en slags checkliste kunne være rar at have. Det er jo rigtige penge det handler om - måske endda betragtelige beløb. Det er jo fint nok sådan at sidde hver især og udkonkurrere sig selv og hinanden - det er google sikkert glad for - og jeg kunne da bruge mange millioner på at teste alverdens hjemmebryggede AdWord-teorier af, udover dem jeg blot ville spilde på at køre kampagerne forkert indtil jeg så lyset. Man burde udarbejde en Amino-tjekliste, med fokus på AdWord-kampagner. Hvad *handler* det egentlig om - hvad er faldgruberne - den basale opsætning - hvad er det forventelige udgiftsniveau [ikke noget med ører, men ala - hvis et bureau tilbyder dig at ligge #1 i tre måneder for kr 395,00, så er der noget galt - hvis du pludselig skal af med kr 155.000, for en fjortendages cykelringeklokke-kampagne, så er der også et eller andet galt, osv] Det er jo simpelthen blot en rettesnor, Jan efterlyser. Ikke et juridisk bindende kampagne-budget. Det er ikke så meget for min eller den oprindelige spørgers skyld, jeg tror det kunne være en god ide med en Amino AdWord-FAQ - men også fordi jeg er voldsomt træt af at blive spugt til råds - fra folk der INTET ved om Google...F.eks "Konrad, vi har fået at vide vi skal købe det her google - hvor meget koster det?", i den dur - og jeg så intet har at henvise til. Jeg ved nemlig heller intet om Google, og har ingen lyst whatsoever til at sætte mig ind i dette også, på mere end et overfladisk brugerniveau. Dine artikler kan en virksomhedsejer/iværksætter som end ikke kan skrive en email selv ikke rigtig bruge - de er for "tekniske" - der er brug fo
|