Jeg kunne godt tænke mig at få en diskussion omkring det mantra der er omkring vækst. Måske skal man også her til at tænke innovativt og finde nye mere bæredygtige modeller? Med henvisning til denne sublime forelæsning &feature=related">&feature=related |
Jeg har tidligere set videoen, og den er meget tankevækkende, og der findes også langt mere bæredygtige økonomiske modeller, selvom intet er fejlfrit.
Det kræver en længere forklaring, men som samfundet pt er skruet sammen, så ja, så kræves der vækst, men den forskruede "kapitalisme" vi har i dag er opbygget med samme principper som et ponzi scheme eller pyramidespil. Det går en periode, og er dømt til at fejle, men som i pyramidespil, er der altid nogen der scorer kassen. De der er involveret i det største verden hidtil har set, bliver bare aldrig straffet :)
En monetær standard der ville stoppe centralbankers pengestrøm af kapital som ikke er bakket op, et frit marked som selv sætter renten i forhold til situationen og markedet og politikere der ikke bailer out med befolkningens penge til dem de mener skal overleve vil være en god start til at sætte gang i et ægte frit marked, hvor konstant vækst ikke er en tvingende nødvendighed for at bevare økonomisk status quo i samfundet, men der er lang vej. Det kræver de rette politikere, der er villige og har nosserne til at tage kampen op. I USA har de Gary Johnson og Ron Paul, i UK Daniel Hannan og Nigel Farage, i Danmark har vi nada, og har lidt svært ved at se hvem der pt skulle sætte sig igennem på de punkter.
Man kan læse om filosofierne bag austrian economics og keynesian economics, for at forstå hvad der driver i dag (keynesian) og austrian economics (ægte kapitalisme, free market) økonomi