Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Iværksætter som 18-årig?

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 21:12
Hvor mange stjerner giver du? :

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 30. Apr 07
Indlæg ialt: 10
Skrevet kl. 22:11
Mht. at tage tømreruddannelsen færdig, så er jeg ikke så meget for tanken. Bare at bruge de små 4 år den tager af mit liv på noget jeg ikke gider, virker bare meget ulogisk for mig, når jeg ved jeg kan lave noget jeg brænder for.

Peter, hvis jeg forstår artiklen rigtigt, mener han at man bør være tålmodig, planlægge ordentligt og spare penge op? Det er også lige præcis det jeg har tænkt mig at gøre, over et par år.

Mvh. Lars

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 22:31
Den vigtige kontekst, som jeg læser og forstår den, er at du under alle omstændigheder skal passe på med at springe "havregrød-stadiet" over. Man skal kravle, før man kan gå, som en gammelt mundheld siger.

Du kan læse i det, hvad du vil, men jeg læser at det er vigtigt at tage tingene i den rigtige rækkefølge - og give sig tid til at fordybe sig i de nu''er, som du befinder dig i undervejs. Hvis du springer let og elegant hen over vigtige (og ofte ubehagelige) skridt, så er du dårligt rustet med en vakkelvorn virksomhed, når du en dag finder dig selv i en situation med en million-omsætning og en kunde, der klager over et eller andet simpelt, som du kunne have undgået, hvis du i starten havde oplevet alle de hårde tider.

Altså: Lad være med at starte som iværksætter for fuld blæs kun med 1 mål for øje. Lad tingene flyde og sørg for undervejs at suge al den viden til dig, som du senere får brug for. Om dette så kræver en uddannelse, et job eller noget andet - det er op til din situation.

Vh
Peter

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:36
> Har efterhånden fået den opfattelse at alle anbefaler at tage en uddannelse

Så har du bestemt ikke hørt på alle :)
Jeg mener bestemt ikke altid uddannelse er den rigtige vej - særligt ikke som iværksætter. Jeg har ingen uddannelse selv, og mange af de bedste iværksættere jeg kender har heller ingen - eller i "bedste" fald nogle helt forældede uddannelser til ting de aldrig gider arbejde med.

Et andet problem med uddannelser er, at langt de fleste af dem er udformet til at træne gode faste medarbejdere - de er ikke opbygget til at fostre iværksættere. Man opdrager og uddanner ikke til iværksætteri.

Så, hvis du er sikker på hvad du vel, og hvordan du (tror du) kommer derhen, og ikke gider den der uddannelse, så skal du sgu da fyre den af og komme afsted. Som du selv er inde på, er dine udgifter minimale lige nu, og det er derfor meget lettere at leve med et meget lille afkast af virksomheden til at begynde med. Det er en luksus som ikke så mange iværksættere har. Det du har brug for at lære, lærer du undervejs, hvis du gider knokle for det. Og jeg synes det lyder sådan.
Tilmeldt 30. Apr 07
Skrevet kl. 23:15
Peter, så er jeg med (:

Men ved at starte egen virksomhed helt fra scratch, er man jo nærmest garanteret at opleve hårde tider, er man ikke?

Mikkel, det lyder rigtigt fornuftigt i mine ører (sjovt nok). Og som du skriver, lærer jeg vel det jeg har brug for undervejs, og villig til at knokle for det, ja det er jeg.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 00:14
Hej Lars,

hvorfor den nedadgående mund?

Jo - der kommer hårde tider som iværksætter, uanset om man starter fra bunden af eller springer alle de ubehagelige lavkonjunkturskridt over. Forskellen er, at når du starter fra bunden af og arbejder dig opad, så bliver du kun præsenteret for små doser at ubehagelige overraskelser (=lærepenge) undervejs, hvorimod, hvis du starter med at hoppe helt til tops, så risikerer du at alle de små doser af ubehageligheder kommer på én gang. Og det er der meget få mennesker, der kan klare - og mange virksomheder, der dør på.

Jeg kan nævne et eksempel på en kunde, jeg selv har haft:

Manden, der ejede firmaet (som nu er under konkurs og har milliongæld) startede hårdt ud: Han vurderede at image og signaler var vigtigere end at have en faktisk ydelse. Han mente, at ydelsen jo kunne komme undervejs. Derfor købte han Armani og Gucci og Ferrari for investoreres penge og købte derefter en dyr grafiker til at lave sin profil, som han fik branded på taxier og til kæmpe-arrangementer. Pengene begyndte at blive lidt små, så han fandt nye investorer og fortsatte stilen.

Da han havde kørt et lille stykke tid på den måde, begyndte effekten at kunne mærkes - kunder henvendte sig og var købevillige. Men så sprang kæden for alvor af: Han kunne ikke håndtere efterspørgslen og endte med at yde dårlig service til alle. I et febrilsk forsøg på at holde den synkende skude ovenvande, ansatte han folk til at passe kontor, hjemmeside og kundeforespørgsler, alt imens mobilen glødede med store ord og floskler i alle retninger.

De dyre lejede lokaler fik pludselig et noget mere ydmygt look, da kongens foged havde været der.

Alt dette skete på blot 1 år. Og han finder nok aldrig investorer igen. Og han har brændt mange broer bag sig.

Dette var blot et eksempel på, hvordan du IKKE skal gøre. Min klare anbefaling er, uanset om du vil have noget uddannelse eller brødjob i en stund, eller om du vil hoppe ud i iværksætteriet med det samme, at du holder dine ben solidt plantet på jorden. Og stik jævnligt en finger i den også - mærk, hvor du er - og hvor du er på vej hen.

Hvis du har noget, som andre vil have - så skal du nok klare dig. Og hvis du er klar til at flekse din ydelse med efterspørgslen, så skal du nok også overleve i mange år. Vigtigst af alt er altså at have noget ballast, som du kan smide for at komme højere op. Ellers snubler du alt for ofte over forhindringer, som kunne have været undgået.

Jeg undskylder for mit filosofiske islæt, men siden jeg ikke kender dig mere end disse få posts, så kan mit råd ikke være mere konkret.

Vh
Peter

Tilmeldt 30. Apr 07
Skrevet kl. 08:51
Det var ikke min mening at lyde negativ

Det eksempel du nævner lyder som noget i retningen af det jeg ikke har tænkt mig at gøre. Allerhelst vil jeg selvfølgelig helt undgå at sætte mig i gæld, men om det er muligt ved jeg ikke på nuværende tidspunkt. At starte op med det jeg har tænkt mig at lave er ikke så bekosteligt som fx. at åbne en fysisk forretning med lokaler, da langt det meste arbejde vil være ude hos kunderne, kun det administrative arbejde og lidt små reparationer ol. vil foregå hjemme.

Men er det du foreslår at starte småt ud med kun at tilbyde små løsninger fra starten? Istedetfor straks at få en aftale med Hilton-kæden om akvarier på samtlige deres hoteller?

Mvh. Lars

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 10:11
Hvis Hilton ringer og beder dig installere og løbende vedligeholde akvarier i hele landet, så ville jeg klart sige ja - og så bagefter finde ud af, hvordan det nu skulle kunne lade sig gøre. Jeg har i min tid sagt ja til utroligt mange projekter, som jeg egentlig ikke vidste, hvordan jeg skulle gribe an. Men jeg har så hele tiden haft den backup, at jeg på et hvilket som helst tidspunkt kunne ringe til en underleverandør, som kunne klare opgaven, hvis jeg skulle gå helt skævt, så er det ikke så farligt. Min risiko er at lægge en masse arbejde til en meget lav timeløn.

Men først ville jeg få defineret opgavens omfang og regne et meget realistisk tilbud ud. Og det kræver erfaring. Det er dumt at sige nej til penge, hvis der er en eller anden form for realisme for at du kan klare opgaven - med eller uden hjælp.

Det, jeg mener, er at du skal sige nej til opgaven, hvis du først skal sætte dig ind i, hvad et akvarium er. Det er en god idé at sige til kunden, at du lige skal regne et tilbud ud, hvorefter du kontakter alle relevante parter for at finde ud af leveringstider, priser og kvaliteter, samt vurderer din egen tid i projektet.

Nøgleordet er altså "realisme". Og igen - hvis du skal bruge noget uddannelse eller et job i en stund for at få indblik i den realisme, som ligger i dit fag, så er det altså det, som du bør gøre. Hvis du har helt styr på branchen - så skal du da helt klart forsøge at starte firmaet op og se, hvor det bærer henad.

Gør dig selv den tjeneste, at sætte dig et par målbare mål, som skal være opfyldt indenfor en bestemt dato. Hvis du så på denne dato ikke har nået blot halvdelen af vejen til dine mål, skal du nok revurdere enten bæredygtigheden af dit firma, dig selv eller din evne til at sætte mål.

Det positive ved at sætte mål, er at de så bliver nemmere at nå. Og at du undervejs bliver bedre til at sætte realistiske mål.

Vh
Peter

Tilmeldt 30. Apr 07
Skrevet kl. 11:01
Kan godt være jeg glemte at skrive det i den første besked, men jeg har været inden for akvaristikken i omkring 3 år, så jeg ved efterhånden hvad der er værd at vide om akvarier, vedligeholdelse osv., så den del er på plads.

Men syntes det lyder som et godt forslag, at sætte nogle mål.

Mvh. Lars

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 11:11
Gør dig selv den tjeneste, at sætte dig et par målbare mål, som skal være opfyldt indenfor en bestemt dato. Hvis du så på denne dato ikke har nået blot halvdelen af vejen til dine mål, skal du nok revurdere enten bæredygtigheden af dit firma, dig selv eller din evne til at sætte mål

Jeg tænkte jo nok at Mikkel ikke kunne holde sig ude af denne tråd, og han har bestemt nogle gode pointer omkring læring i "livets skole". Hvis det er denne vej du ønsker at gå, så er jeg enig med Peter i at det giver god mening at sætte sig nogle mål for fx. omsætning eller overskud fx. efter det første år (hvis dette er nok). Du kan så lave en deal med dine forældre at du giver dit firma en skalle i denne periode, og at de støtter dig med billig husleje. Efter perioden vil du så have et indtryk af om det er noget du vil kunne tjene til livet og vejen ved.

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)