Hej Lars,
hvorfor den nedadgående mund?
Jo - der kommer hårde tider som iværksætter, uanset om man starter fra bunden af eller springer alle de ubehagelige lavkonjunkturskridt over. Forskellen er, at når du starter fra bunden af og arbejder dig opad, så bliver du kun præsenteret for små doser at ubehagelige overraskelser (=lærepenge) undervejs, hvorimod, hvis du starter med at hoppe helt til tops, så risikerer du at alle de små doser af ubehageligheder kommer på én gang. Og det er der meget få mennesker, der kan klare - og mange virksomheder, der dør på.
Jeg kan nævne et eksempel på en kunde, jeg selv har haft:
Manden, der ejede firmaet (som nu er under konkurs og har milliongæld) startede hårdt ud: Han vurderede at image og signaler var vigtigere end at have en faktisk ydelse. Han mente, at ydelsen jo kunne komme undervejs. Derfor købte han Armani og Gucci og Ferrari for investoreres penge og købte derefter en dyr grafiker til at lave sin profil, som han fik branded på taxier og til kæmpe-arrangementer. Pengene begyndte at blive lidt små, så han fandt nye investorer og fortsatte stilen.
Da han havde kørt et lille stykke tid på den måde, begyndte effekten at kunne mærkes - kunder henvendte sig og var købevillige. Men så sprang kæden for alvor af: Han kunne ikke håndtere efterspørgslen og endte med at yde dårlig service til alle. I et febrilsk forsøg på at holde den synkende skude ovenvande, ansatte han folk til at passe kontor, hjemmeside og kundeforespørgsler, alt imens mobilen glødede med store ord og floskler i alle retninger.
De dyre lejede lokaler fik pludselig et noget mere ydmygt look, da kongens foged havde været der.
Alt dette skete på blot 1 år. Og han finder nok aldrig investorer igen. Og han har brændt mange broer bag sig.
Dette var blot et eksempel på, hvordan du IKKE skal gøre. Min klare anbefaling er, uanset om du vil have noget uddannelse eller brødjob i en stund, eller om du vil hoppe ud i iværksætteriet med det samme, at du holder dine ben solidt plantet på jorden. Og stik jævnligt en finger i den også - mærk, hvor du er - og hvor du er på vej hen.
Hvis du har noget, som andre vil have - så skal du nok klare dig. Og hvis du er klar til at flekse din ydelse med efterspørgslen, så skal du nok også overleve i mange år. Vigtigst af alt er altså at have noget ballast, som du kan smide for at komme højere op. Ellers snubler du alt for ofte over forhindringer, som kunne have været undgået.
Jeg undskylder for mit filosofiske islæt, men siden jeg ikke kender dig mere end disse få posts, så kan mit råd ikke være mere konkret.
Vh Peter
|