Betingelser på nettet er bindende på samme måde, som hvis der er tale om trykte betingelser - hvis du accepterer betingelserne, så er de bindende.
Sætter du eksempelvis et hak i et "flueben" (med teksten "Jeg accepterer betingelserne") på en hjemmeside, så har du foretaget et tilvalg og har aktivt vist, at du accepterer betingelserne.
Jeg kan ikke hjælpe dig med en reference til lovgivningen, men jeg havde på et tidspunkt et møde med en advokat, hvor vi bl.a. var inde på forretningsbetingelser/accept af betingelser på nettet. Her blev jeg oplyst om, at hvis en bruger aktivt skal acceptere betingelserne (via et flueben eller lignende), så er de juridisk bindende.
Hvor bindende er det rent juridisk når man på nettet trykker "jeg acceptere betingelserne"?
Har nogen eventuelt nogen referencer til lovgivningen?
På forhånd tak :)
Jeg har i mit tidligere job arbejdet meget med EULA (end user license agreement) og her skal brugeren/køberen også acceptere de gældende betingelser for fx at kunne gå lov at enten downloade, købe osv.
I mange tilfælde kan du ikke foretage dig noget, hvis du ikke accepterer de gældende regler for den website du er på og ja de er bindende.
Men prøv at søge EULA og så kan du læse lidt om det.
Jeg vil tro at man godt kan komme ud af en aftale, hvis betingelserne viser sig ikke at overholde gældende lovgivning, man kan jo ikke komme vidre med mindre at man acceptere betingelserne og tit læser man dem ikke en gang, men det er ingen undskyldning.
De ovenstående svar har været rigtig gode, her er bare en lille sidenote.
Som nævnt tidligere, er brugeren som udgangspunkt bundet af det hvis de acceptere handelsvilkår. Der dog visse undtagelser, fx disse afviger meget fra standarden på området eller hvis disse er urimelige.
Kan ikke lige huske lovgrundlaget for førstnævnte, men sidstenævnte står i det europæiske forbrugerråds direktiv om urimelige kontraktvilkår. Kan godt finde begge dele til dig, hvis du skal bruge det.
Udover det skal du også huske, at der er stor forskel på om det er forbrugere eller erhverv du har som kunder.
Det ville være nemmere at finde en passende reference, hvis du kunne uddybe omstændighederne lidt? Er det en service, produkt eller hvad er det der skal accepteres?
Det har at gøre med udlejning, det er derfor vigtigt at vi kan gøre det bindende i forhold til forsikringen.
Mere specifikt ønsker vi at kunne udelukke visse personer som ikke møder en række kriterier. Det er et krav fra forsikringen. Derfor vil vi gerne kunne holde vores kunde op på det hvis han har "løjet" om at opfylde kriterierne og forvoldt skade under en udlejning.
Hvis ikke man skal identificere entydigt f.eks vhj af NemId - kan brugerne nemt omgå betingelsernes opfyldelse, da de så altid kan påstå at en anden har udfyldt i deres navn.
Så det vil være bedst med NemId + betingelser.
Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk - https://icode.dk