Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal jeg betale skat af hele beløbbet eller kun overskud?

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 23:25
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolaj Thomasen:

Rasmus:
Jeg får mit honorar fra en kunde på 1000,- og køber derefter relevant udstyr til firmaet til 900,-. 

Har I bidt mærke i den formulering? Det betyder jo, at udgiften ikke er brugt på det job, hvor indtægten kommer fra, men måske først bliver brugt på et job i 2012, hvorfor udgiften vel også først kan fratrækkes der, eller?

Hej Nicolaj.

Det er korrekt at omkostningerne som udgangspunkt skal følge omsætningen, set i regnskabsmæssige øjne.

Men når vi snakker skat, er det udelukkende betalingstidspunktet som er relevant.

Dermed er det hvornår omkostningen er betalt, og ikke hvornår den bliver forbrugt.

Håber det gav dig svar nok, ellers spørg ind til det konkrete spørgsmål du pønser på ;)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:53

Next.man:

Men når vi snakker skat, er det udelukkende betalingstidspunktet som er relevant.

Dermed er det hvornår omkostningen er betalt, og ikke hvornår den bliver forbrugt.

Jeg forstår du mener, at hvis man køber et aktiv i 2011 og skal bruge det derfra og frem, så er det under 2011 som afskrivning .- MEN det vil kunne misforstås.

Køb af aktiver hører generelt til i det år de købes og leverance/faktura sker i - iøvrigt vel uanset om de er betalt eller ikke .Skattemæssigt er vel ikke knyttet til betaling, men til hvilken periode omkostningen hører til. Man kan da let ha omkostninger som faktureres i 2011 og først skal betales 2012 - og som så hører da til 2011 - helt som man kan få en faktura i jan 2012 som hører til 2011 og først betales i feb 2012 for den sags skyld. Det er vel perioden som omkostningen (eller indtægten/arbejdet) tilhører som bestemmer i forhold til skat, og ikke hvornår man bliver betalt eller får betaling?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 29. Sep 09
Indlæg ialt: 1199
Skrevet kl. 00:07

Hej min ven.

Du har helt ret, det vedrører perioden. Mig som lige var hurtig nok.

Men min pointe var, at der er mange som i dec går ud og køber et aktiv, for at nedbringe skatten. F.eks. en hjemmeside som tilsiddesættes med software = kan straksafskrives fuldt ud.

Den næste del er vi dog ikke helt enige i. Efter lagerbeskatningsloven er tilkommet har det ændret på debitorer. At man ikke gør det altid i praksis er en anden sag.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:08
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej.

Yes..John omkostningsmæssigt har du ret.

Men et aktiv kan der først afskrives på, når det er leveret.

MvH

Peter

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46616
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:28

Peter - Revisor:

Hej.

Er jo rimeligt- men oftest vil der vel, når der som det her virker som - aktiver i grænsen for straksaktiver være sådan, at faktura og levering/afsendelse har stor sammenhæng.

Jeg ville ikke risikere, at nogen tror, at skat går på betalingstidspunkt og ikke faktura og arbejdets faktiske periode tilknytning (og som klargjort nu leveringestidspunkt for aktiver)

Men godt påpeget, for jeg var som ikke klar over det med at det skulle være leveret før der kunne afskrives, og er jo langt fra ekspert - prøver bare at sparke ind hvor jeg tror jeg kan bringe folk videre og skriver så, jeg TROR - for jeg er ikke sikker på så vældigt meget endnu, men lærer Smile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 00:37

Peter - Revisor:

Hej.

Er jo rimeligt- men oftest vil der vel, når der som det her virker som - aktiver i grænsen for straksaktiver være sådan, at faktura og levering/afsendelse har stor sammenhæng.

Jeg ville ikke risikere, at nogen tror, at skat går på betalingstidspunkt og ikke faktura og arbejdets faktiske periode tilknytning (og som klargjort nu leveringestidspunkt for aktiver)

Men godt påpeget, for jeg var som ikke klar over det med at det skulle være leveret før der kunne afskrives, og er jo langt fra ekspert - prøver bare at sparke ind hvor jeg tror jeg kan bringe folk videre og skriver så, jeg TROR - for jeg er ikke sikker på så vældigt meget endnu, men lærer Smile

Hej

Det er Afskrivningslovens § 3

§ 3. Driftsmidler og skibe anses for anskaffet, når driftsmidlet eller skibet er

1) leveret til en igangværende virksomhed,

2) bestemt til at indgå i virksomhedens drift og

3) færdiggjort i et sådant omfang, at det kan indgå i driften.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:43

Rasmus:

Jeg får mit honorar fra en kunde på 1000,- og køber derefter relevant udstyr til firmaet til 900,-. 

Skal jeg betale SKAT af det fulde beløb på 1000,- eller kun overskuddet på 100,-

Når du en gang får CVR nr, så tjek denne video:

http://webtv.skat.dk/c530/v3269

-Den er også god at se for alle andre iværksættere.

Side 2 ud af 2 (17 indlæg)