Så var den der igen... Den tilbagevendende irriterende situation omkring hvad man skal spise til aftensmad.
Jeg ved godt det måske i nogles øre lyder latterligt, men for mig (og min kone) er det et tilbagevendende irritationsmoment. Det sker at vi simpelthen går kolde i det omkring "hvad skal vi have til aftensmad?". Vi har prøvet at lave en madplan for ugen og alle mulige andre alternative løsninger, men på et eller andet tidspunkt vender problemet tilbage.
Lad os nu bare tage i går (fredag) som eksempel. Jeg var på arbejdet indtil klokken halv 7 - og jeg mødte vel og mærke klokken halv 7 om morgenen. Min kone kommer direkte fra sit arbejde op og henter mig. Sammen går vi over i vores lokale supermarked for at handle diverse ting ind til weekenden. Jeg er rimeligt godt kogt i hjernen af at have været "på" i 12 timer non-stop, så det eneste jeg lige kan komme i tanke om vi mangler er sådan nogle standard-ting så som mælk. Men så var der jo lige det med aftensmaden... hvad skulle vi have? Ingen af os har lyst til at skulle stå og lave mad. Ingen af os kan kommer på noget og ingen af "hurtig-retterne" ser synderligt indbydende ud... Så efter at have stået i næsten en halv time og gloet i diverse kølediske og så mere og mere opgivende ud, så ender jeg med at snuppe den første (og ikke bedste ) frost pizza i frysedisken og min kone ender med noget halvkedeligt salat.
Alternativerne, sådan som vi lige så dem på det tidspunkt, ville så enten være at spise ude (hvilket vi allerede gør en del), men omvendt var vi heller ikke hooked på at skulle vente en 30-40 minutter på en restaurant på at få mad. Og hele mit hoved ringede efter en arbejdsdag med snakkende mennesker, telefoner der ringer, maskiner der larmer m.m. så jeg syntes ikke ligefrem jeg havde brug for at sidde imellem en masse andre på en restuarant. Det andet alternativ ville så være at køre forbi McD eller et lokalt pizzeria og tage noget mad med hjem. Problemet er så at det er noget som vi efterhånden også er kørt lidt sur i.
Hvad gør I andre? Der må da være andre som også står i den sitaution at det simpelthen ikke gider/orker at lave mad når de endelig kommer hjem fra arbejde?
Jesper-> Jeg står i situationen hver dag.. Jeg gider ikke at tage stilling til, hvad vi skal spise.. Heldigvis og desværre har min kæreste det lidt anderledes: Hun lægger planer, og spørger mig, hvad jeg har lyst til i morgen.
"I MORGEN???? DU MÅ DA VÆRE SINDSSYG???"
Jeg har da ingen ide om, hvad jeg har lyst til I MORGEN...
Jeg er meget impulsiv. Jeg spiser, når jeg er sulten, sover, når jeg er træt (nogle gange, endda :-P) og i det hele taget kan jeg ikke indstille mit liv efter et klokkeværk.
Derfor er vi oftere og oftere begyndt på at spise hver for sig. Hun spiser sit - og jeg spiser hendes rester + hvad jeg lige kan finde. Det er bestemt ikke sund livsstil - eller sundt for parforholdet. Og jeg er overbevist om, at det nok er nødvendigt at ændre lidt på denne manglende rutine.
Faktisk havde vi en periode, hvor vi blev enige om, at beslutningen om, hvad vi skulle lave af mad og den faktiske madlavning var så stort et problem, at vi vendte bøtten: Vi bestemte os for, at gøre madlavningen til en oplevelse og satte os i køkkenet med to glas vin, mens kødet simrede. Det var langtidsmadlavning, men hyggemomentet overskyggede arbejdsbyrden, hvorfor vi faktisk havde en ganske dejlig periode.
Det kræver dog en indsats for ikke at vende tilbage til gamle gænge, så det er slut for nu, men vender forhåbentlig tilbage.
Hvad gør I andre? Der må da være andre som også står i den sitaution at det simpelthen ikke gider/orker at lave mad når de endelig kommer hjem fra arbejde?
Puha, det skal godt nok have været en lortedag for at jeg ikke har lyst til, eller orker at lave mad. Jeg nyder at lave mad og kan sagtens slappe af mens jeg har fire gryder og en ovn igang (du ved, overdrivelse fremmer forståelsen)
Dog vil jeg indrømme at jeg kender alt til problemet med "Hmm, hvad har jeg lyst til at lave til aften i dag" derefter kommer problemet at jeg tit spiser alene, hvorfor næste spørgsmål ofte er "Hmm, skulle man ikke lige ringe rundt til et par venner og høre om de vil være med til at lave pizza" og pludselig står vi 3-4 mand og er godt igang med at hyggesnakke og bage pizza selv. Totalt hyggeligt koncept - Virker også på hverdage
Tilbage til emnet, jeg står tit på hovedet i fryseren om morgenen og tænker på om det nu er noget hakket okse, hakket gris, nogle kyllingfilleter eller et par gode bøffer jeg skal tage op inden jeg smutter på kontoret. (så plejer det at passe med at de er tøet op når jeg kommer hjem igen)
Mit råd er nok at lave en liste over alle de ting du kan lide og så hænge den op et sted i køkkenet hvor du kan se den når du overvejer hvad du har lyst til at lave til aften, så kan du ganske sikkert finde noget på listen som er både nemt og hurtigt at lave, og som stadigvæk smager super duper.
Min menu i aften står på hjemmelavede burgere sammen med en kammerat, og i morgen går der rygter om at der ryger et par andebryster op af fryseren, (de kommer så i køleskabet i dag, til i morgen aften) til dem skal der så nye kartofler og grønsager og rødvinssauce.
Du kan flytte ind mod byen, der er take-away mulighederne svært mangfoldige. Eller du kan iskoldt konkludere at der hver uge altid er f.eks. 2 måltider der kokser og derfor har brug for et substitut der også er velsmagende. tjek dem her ud. www.retnemt.dk - du kan selv styre frekvensen men det kræver du selv smadrer det sammen.
Hvor stort er dit firma ? Tænker bare på hyr en kok evt på deltid og brug ham så privat også, og måske kunne dine ansatte med samme problem gøre det samme, så har du også en grund mere til de kan blive et par timer mere, når nu de ikke skal hjem og lave mad
Mit basale problem (nu kan jeg jo kun tale på mine egne vejne) er at når jeg kommer hjem fra en arbejdsdag hvor der har været kuld på hele dagen, så er jeg kreativt set fuldstændig flad. At stå i et køkken og lave mad er nærmest det sidste som falder mig ind. Endvidere er jeg total handicappet hvad angår madlavning. Jeg kan godt finde ud af at stege en bøf på en pande, koge et æg og putte et eller andet ind i ovnen og tage det ud igen når det begynder at lugte brændt. Men det er vitterligt der hvor det stopper. Jeg har ikke flair for madlavning overhovedet - tværtimod. At det så heller ikke har min interesse gør det jo så ikke bedre....
Vi er ikke store nok til at en kok på deltid kan betale sig - endvidere har vi ikke faciliteterne (komfur etc.). Og jeg tror de færreste kokke vil affinde sig med at skulle lave mad i en miroovn . Vores normale frokost-pusher er det lokale pizzeria hvor vi har en god deal, samt den lokale slagter.
Men ellers var idéen ikke dårlig. Jeg kender en som arbejder i London i et af de store videoproduktionshuse og der har de en kok som forsyner dem med mad nærmest døgnet rundt.
Benny, Ja men er det ikke lidt overkill at flytte bare fordi man ikke gider at lave mad? . Men take-out er desværre nok den retning som det kører mere og mere over i for os. Så er det bare med at finde noget forskelligt take-out så man ikke gror fast i burgere og pizza''er.
Ok her kom lige et forslag til alle dem som har skrevet herinde "Jeg vil gerne være iværksætter - men hvad skal jeg lave":
Hvad med en mobil kok ?
Der er mobile frisører, gartnere og alt muligt andet "mobilt" hvor de kommer hjem på ens adresse og gør hvad de nu skal gøre. Hvorfor så ikke en kok som kommer fast x-antal dage om ugen - medbringer diverse råvarer - og så ellers laver maden i ens hjem?
Det tror jeg sku ligefrem jeg ville være en potentiel kunde til.
Når jeg nogen gange står i den situation, køber jeg 3-4 oste, lidt spegepølse, lufttørret skinke, knækbrød, og måske en flaske vin. Så kan man stille og roligt samme sidde og nippe til de forskellige ting, og prisen er det samme som 2 dødsyge pizzaer, som du jo åbentbart også klemte ned til fokost.
Man skal ikke altid spise for at leve, man skal også leve for at spise.
Jeg var på kursus for et stykke tid siden hos NTI cad center i Århus og de 2 dage vi var der, der kom der en kok hver dag til middag og stilte den helt store anretning frem. Jeg ved ikke om det var sådan slags mobil køkken eller det var det ikke kun kokken og maden som var mobil, efter hvad jeg kunne forstå som kom det fra et køkken inde i byen.
Så ved enlig ikke om der findes sådan "firmakøkkner" hvor man kan bestille. Maden var ihvertfal god og varierende og det var både til de ansatte og kursisterne, så der spiste vel 20-30 stykker om dagen.
Måske en mulighed medmindre dit firma ligger ude på lars tyndskid ;-)