Er det ikke herligt at vi lever i et ægte demokrati hvor markedskræfterne ikke får frit spil, - men holdes i tøjler og beskytter de svage? Hvor vi bliver beskyttet mod de onde bolighajer, - så vi ikke skal betale overpris bare for at have et sted at bo. At bo er jo en menneskeret. Der er masser af boliger til leje i København. Og en fin 3v lejlighed kan lejes ned til 2-3.000kr pr. måned. Det er ligegyldigt om den annonceres til 5.000, 7.000 eller 10.000. Fidusen er såre simpel. Du takker pænt ja til den angivne pris. Du underskriver herefter kontrakten, trykker udlejer i hånden og indgår en aftale til en given pris. Ligeså snart du har den underskrevne kontrakt går du til huslejenævnet og klager over at huslejen er for høj. Du får så det du har betalt for meget igen, - og huslejen er nedsat fremover. Selvom udlejer refererer til en aftale I har indgået om tidsbegrænset leje skal du ikke høre på ham. Den del kan nemlig også tilsidesættes. Nu er det dig, lejeren der bestemmer. Du kan nemlig blive boende på nas ligeså længe du vil, og rave til dig måned for måned. Hvordan skulle det overhovedet kunne betale sig at være boligejer ? Er det ikke smart? Er der monstro nogen bagside af medaljen? Jeg vil meget gerne have en debat om boligreguleringsloven, - eller om den generelle modstand mod den frie aftaleret vi har her i Danmark. Jeg har selv en lejer der vil have nedsat sin leje i en lejlighed. Jeg forventer et underskud på udlejning af lejligheden på 3.000kr, måned for måned. Derudover forlanges lejligheden naturligvis også istandsat i hoved og røv i al evighed for min regning. Det er sure 3.000 - og jeg er træl for ham ligeså længe han ønsker, på hans vilkår. Måske for livet. Forestil Jer at skulle betale 3.000kr udaf Jeres løn hver eneste måned for ingenting, på ubestemt tid. Det gør mig rigtig ondt. Det får mig også til at tænke på om det ikke i virkeligheden er en ulempe for boligsøgende at udlejere måske kun tør leje ud til nærmeste familie & venner - og iøvrigt med livrem og seler i form af møbleret fremleje med advokatbistand. Håber ikke jeg bliver bashet. Naturligvis burde jeg have vidst det o.s.v. Jeg har været glad (uvidende) udlejer af denne lejlighed i en del år efterhånden uden problemer. Hvis du overvejer at leje en lejlighed eller ejendom ud på noget tidspunkt er det min anbefaling at du søger juridisk bistand forinden. |
Att man som udlejer ikke kender lovene der regulerer huslejen er ingen undskyldning
Og det har været på tale at ændre den pågældene lov men det har ikke blevet til så meget..