@Brian Som Louise L så rigtigt skriver, - så kommer du faktisk ud og bestille noget for din kontanthjælp medmindre du er sygemeldt. I min kommeune rydder kontanthjælpsmodtagerne op i midterrabatterne og laver havearbejde hos ældre som er så dårlige at de har hjemmesygepleje. Faktuelt er det sådan, at kommunerne ikke får del i bloktilskudet hvis arbejdsduelige kontanhjælpsmodtagere "går derhjemme og fiser den af". Derudover, - tager kontanthjælpsmodtageren ikke anvist arbejde, så mister de kontanthjælpen og kommer på en anden langt mindre social støtte, hvor man f.eks kommer på herberg eller lign. Så kontanthjælpsmodtagerne har altså slet ikke muligheden for at træffe valget "om det kan betale sig!" Er der så nogen der snyder? Jo, selvfølgelig, - men der er sikkert også nogen der snyder i Skat og dermed har samme amoralitet i forbindelse med fælleskassen. Så til lønnen. Jeg har forretninger i USA hvor timelønningerne er det halve af i Danmark, og jeg er ikke mere konkurrrencedygtig på det globale marked af den grund. Faktuelt er det nemlig sådan, at omkostningsniveauerne mellem de lande vi normalt sammenligner os med er stort set de samme, - omkostningerne fordeler sig blot anderledes. Hvis vi i Danmark skulle have 20 kr. i timen og en flad skat på 40% (LA-topic) så kunne vi ikke finansiere skoler og universiteter, - endsige hospitaler, veje, kollektiv trafik m.m. Det er et simpel regnestykke - der er 2,5 mill. mennesker i Danmark der ved at arbejde i 60 timer om ugen tjener 1200 kr. som de betaler 40% i skat af. Sådan er det selvfølgelig også i udlandet, - og forskellen er sådan set bare at man som arbejdsgiver må påtage sig en del af de udgifter som de offentlige kasser ikke sørger for, og derudover så må man konkurrere om de dygtigste medarbejdere, - og det koster! Som arbejdsgiver vil man gerne have så lave omkostninger som muligt, og derfor snakker man altid om høje lønninger og høj skat. Det gør man sjovt nok også i Kina - så man skal passe lidt på med ikke at tro på alt hvad man hører - der kunne jo være en bagtanke der går på noget andet end lige nationens bedste :) Problemet er måske mere, at vi netop nu har en generation (eller to) af komplet uduelige ledere i såvel politik som erhvervsliv. At en banksektor, der i næsten 25 år har haft monopol på at kunne hente 100lapper i Nationalbanken til 103 kr. stykket og sælge dem videre til 116 kroner - har kunnet bringe sig i en situation hvor de krakker, - er kendetegnende for de problemer vi som samfund står overfor. Jeg behøver vel næppe nævne IC4tog, forsvarets flyvere der ikke kan flyve etc. - og skal samfundet Danmark videre skal vi have gjort op med den form for ledelse. Så nytter det ikke noget, at finde nogle kontanthjælpsmodtagere at skyde skylden på, - især ikke når man samtidig udstiller sin uvidenhed. Det gælder såmænd hele vejen rundt.
|
Dukkemageren:Så nytter det ikke noget, at finde nogle kontanthjælpsmodtagere at skyde skylden på, - især ikke når man samtidig udstiller sin uvidenhed. Det gælder såmænd hele vejen rundt.
Det var faktisk også pointen med mit indlæg. Jeg fik det åbenbart ikke udtrykt godt nok, for vi er faktisk i bund og grund meget enige, At man da ikke kan bebrejde mennesker, der enten er "fanget" i systemet og/eller kan "regne" den ud, og bruge de rettigheder der nu engang er blevet besluttet.
Min pointe er, at jeg synes det er en fejl, at der ikke er nogen, der har evalueret på det system løbende, men i stedet udviklet det i det uendelige.
Og måske er det ikke afgørende for konkurrenceevnen, men der er jo stadig mange jobs, der kan udføres, men som det simpelthen ikke kan betale sig at gøre i DK, hvis man skal tænke praktisk økonomisk.. Det er dit eksempel fra din kommune jo ganske glimrende, hvor kontantshjælpmodtagerne bliver sat til at udføre opgaver til gavn for rigtig mange. Hvis man havde tænkt sådan før og løbende, inden man satte gang i "velfærdsstaten" kunne det måske i dag have været regulære jobs, men som det er i dag er det jo ikke muligt at finde penge til at honorere med bare mindsteløn for disse opgaver.
Men nu er tingene naturligvis ikke sort/hvide, men derfor synes jeg da stadig det er interessant nogle gange, at sætte tingene i et lidt andet perspektiv og også gerne lidt på spidsen.