Hej kære Amino'er Håber at jeg her igennem kan få et godt råd. Jeg har en kiosk som har åbent hele året rundt, på nær 1. januar. Dette giver selvfølgelig en masse timer der skal dækkes ind. I forbindelse med julen har jeg 4. vagter jeg skal have besat. Disse bliver i god tid fordelt på de 4 medarbejdere som jeg har ansat til at arbejde aften/weekend/helligdage (studerende). Vagterne fordeler sig således: 1. juledag: 9.45-15.45 og 15.30-21.15 2. juledag: 9.45-15.45 og 15.30-21.15 Nu er det så at den ene meddeler, at hun ikke kan/vil arbejde i julen, da hun skal være sammen med sin familie. Reglen hos os er at man selv er ansvarlig for at bytte en vagt væk, hvis man ikke kan arbejde den pågældende dag. Nu er situationen sådan, at ingen af hendes kolleger vil bytte med hendes vagt, da hun ikke er interesseret i at tage en af deres tilsvarende og ingen er selvfølgelig interesseret i at stå med 2 julevagter. Alle vil jo gerne være sammen med deres familie i julen. Sidste jul arbejdede jeg selv hele 1. og 2. juledag, da samtlige medarbejdere stod med tårer i øjnene og sååå gerne ville hjem og holde jul sammen med mor og far. Så er man jo heller ikke hårdere, vel. I år vil jeg bare ikke stå med aben igen selv. Jeg arbejder altså mange timer til hverdag og nogle gange også i weekender, så helligdage er én af de muligheder jeg har for at holde fri. Samtidig har jeg jo ansat de her unge mennesker, som godt var klar over at det var weekend og helligdagsarbejde de blev ansat til, hvilket også står i deres kontrakt. Det skal lige siges at 3 af medarbejderne er nye som er kommet til siden sidste jul og den 4. har været her i 2 år. Det er én af de nye der ikke vil arbejde i julen. Jeg har selv i sin tid ( da jeg var ung og på fritidsjobs-basis) taget en masse lorte-vagter, fordi der var altså ikke noget der hed, at jeg ikke havde lyst til at arbejde påske, pinse og jul. Så skulle jeg nok ha’ valgt noget andet end butiksarbejde. Så hvad gør jeg? 1. Insisterer på at hun skal tage sin vagt? Hvis hun siger nej, hvad er så konsekvensen? Skal hun så fyres - og kan jeg i det hele taget fyre hende på det grundlag? 2. Forbarmer mig over hende, tager den selv og melder afbud til mine familiejulefrokoster? - hvilket jeg ikke har lyst til. Som jeg sidder og skriver det her, føler jeg mig som verdens dårligste chef. Damned if I do & damned if I don't. Vil gerne gøre det godt for mine medarbejdere (som jeg normalt er glad for) og vi plejer at få arbejdsplanen til at gå op ved fælles hjælp. Kan godt se, at skulle hun vælge at sige nej, så hænger vagten jo på mig alligevel. Men har ikke lyst til at være blød, eftergivende chef bare sådan uden videre. Det er blevet lidt en principsag (der kommer jo også en jul næste år) Nogle kommentarer og evt. råd? Mange hilsner Anette
|
Anette Nygaard:1. Insisterer på at hun skal tage sin vagt? Hvis hun siger nej, hvad er så konsekvensen? Skal hun så fyres - og kan jeg i det hele taget fyre hende på det grundlag?
Hej
Det er arbejdsværring, så du kan fyre hende, og bortvise hende på stedet.
/Kenneth