Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Medarbejder vil ikke arbejde i julen - hvad gør jeg?

Side 1 ud af 9 (84 indlæg)
Fra Randers
Tilmeldt 25. May 11
Indlæg ialt: 124
Fra  Købmanden på Boulevarden Skrevet kl. 17:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej kære Amino'er

Håber at jeg her igennem kan få et godt råd.

Jeg har en kiosk som har åbent hele året rundt, på nær 1. januar. Dette giver selvfølgelig en masse timer der skal dækkes ind.

I forbindelse med julen har jeg 4. vagter jeg skal have besat. Disse bliver i god tid fordelt på de 4 medarbejdere som jeg har ansat til at arbejde aften/weekend/helligdage (studerende).

Vagterne fordeler sig således:

1. juledag: 9.45-15.45 og 15.30-21.15

2. juledag: 9.45-15.45 og 15.30-21.15

Nu er det så at den ene meddeler, at hun ikke kan/vil arbejde i julen, da hun skal være sammen med sin familie. Reglen hos os er at man selv er ansvarlig for at bytte en vagt væk, hvis man ikke kan arbejde den pågældende dag. Nu er situationen sådan, at ingen af hendes kolleger vil bytte med hendes vagt, da hun ikke er interesseret i at tage en af deres tilsvarende og ingen er selvfølgelig interesseret i at stå med 2 julevagter. Alle vil jo gerne være sammen med deres familie i julen.

Sidste jul arbejdede jeg selv hele 1. og 2. juledag, da samtlige medarbejdere stod med tårer i øjnene og sååå gerne ville hjem og holde jul sammen med mor og far. Så er man jo heller ikke hårdere, vel.

I år vil jeg bare ikke stå med aben igen selv. Jeg arbejder altså mange timer til hverdag og nogle gange også i weekender, så helligdage er én af de muligheder jeg har for at holde fri. Samtidig har jeg jo ansat de her unge mennesker, som godt var klar over at det var weekend og helligdagsarbejde de blev ansat til, hvilket også står i deres kontrakt.

Det skal lige siges at 3 af medarbejderne er nye som er kommet til siden sidste jul og den 4. har været her i 2 år. Det er én af de nye der ikke vil arbejde i julen.

Jeg har selv i sin tid ( da jeg var ung og på fritidsjobs-basis) taget en masse lorte-vagter, fordi der var altså ikke noget der hed, at jeg ikke havde lyst til at arbejde påske, pinse og jul. Så skulle jeg nok ha’ valgt noget andet end butiksarbejde.

Så hvad gør jeg?

1. Insisterer på at hun skal tage sin vagt? Hvis hun siger nej, hvad er så konsekvensen? Skal hun så fyres - og kan jeg i det hele taget fyre hende på det grundlag?

2. Forbarmer mig over hende, tager den selv og melder afbud til mine familiejulefrokoster? - hvilket jeg ikke har lyst til.

Som jeg sidder og skriver det her, føler jeg mig som verdens dårligste chef. Damned if I do & damned if I don't. Vil gerne gøre det godt for mine medarbejdere (som jeg normalt er glad for) og vi plejer at få arbejdsplanen til at gå op ved fælles hjælp. Kan godt se, at skulle hun vælge at sige nej, så hænger vagten jo på mig alligevel. Men har ikke lyst til at være blød, eftergivende chef bare sådan uden videre. Det er blevet lidt en principsag (der kommer jo også en jul næste år)

Nogle kommentarer og evt. råd?

Mange hilsner Anette

Viljen til at ville skaber evnen til at kunne

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:02
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Anette Nygaard:
1. Insisterer på at hun skal tage sin vagt? Hvis hun siger nej, hvad er så konsekvensen? Skal hun så fyres - og kan jeg i det hele taget fyre hende på det grundlag?

Hej

Det er arbejdsværring, så du kan fyre hende, og bortvise hende på stedet.

/Kenneth

Fra Kolding
Tilmeldt 15. Jun 10
Indlæg ialt: 131
Skrevet kl. 18:03

Det problem står jeg ofte selv med på min arbejdsplads og jeg plejer at arbejde i julen også, sådan er det bare når man tager et fælles ansvar. 

Du skal da absolut ikke være eftergivende, sådan er det bare. Vil hun arbejde eller vil hun ikke. 

De nærmere regler omkring fyringer kender jeg ikke, men syntes ikke du skal være dørmåtten, især ikke som chefen. 

De nyeste spil til de bedste priser - CDKeys.dk

Fra København
Tilmeldt 10. Mar 09
Indlæg ialt: 697
Skrevet kl. 18:07
Gennemsnit 4,2 stjerner givet af 10 person

Sælges der almindeligvis rigtig meget disse to dage, og er de dermed meget vigtige for din omsætning?

Fordi hvis ikke så synes jeg blot, at du skal holde lukket. Alle har brug for at holde lidt fri en gang i mellem, og jeg tvivler på, at det ville gøre stor skade med to dages lukning.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 18:08

Voksne mennesker skal da tage ansvar. Ellers må de finde en anden branche at arbejde i. Forklar situationen ordentligt og hvis de nægter at se logikken er der kun en udvej.

Fra Brørup
Tilmeldt 20. Jul 11
Indlæg ialt: 500
Fra  KitchenTech ApS Skrevet kl. 18:14
Desværre kan hun jo vælge at hun gerne vil arbejde juleaften, og efterfølgende melde sig syg - og en lægeerklæring er nem at få, og så kan du ikke engang lade det få konsekvenser for hende, uden at få fagforeningen på nakken.

Det er surt at være arbejdsgiver, og have medarbejdere der ikke tager deres del af det sure.

Prøv at dele juleaften op i flere vagter.

Jeg kender en døgnåbent butik. De har vagter d. 24. fra 10-14, 14-19 og 19-23.

Det har aldrig været et problem der, selvom 19-23 stadig er lidt træls. Men den vagt, besættes af som regel af nogen der godt kan holde julemiddagen tidligt.

Alternativt kan du via et vikarbureau, hyre en for en aften.

Det er medarbejderne der (desværre?) er bedst beskyttet.
Tilmeldt 23. Aug 05
Indlæg ialt: 1403
Fra  Ronni Skrevet kl. 18:16

Hej Anette

Synes ikke du skal lade dem tørre det af på dig og forbarme dig alt for meget.
Jeg vil også mene man skal tage ansvar og huske på man vel selv har valgt den branche man arbejder i.
Med hensyn til fyring af medarbejdere så kræver dette at du giver en advarsel og laver en handlingsplan som de så skal følge. Bliver den ikke fulgt laves en til og herefter er du berettiget til at fyre Skype-Wink

Tilmeldt 10. Nov 09
Indlæg ialt: 0
Skrevet kl. 18:21

Jeg syntes personligt også der skal være nogle fordele ved at være chef og når man knokler alle andre dage på året, har man da som chef fortjent at få fri op til jul! Jeg syntes det er en fair måde du har gjort det på, ved at dele vagterne op, og jeg går da ud fra de også får ekstra løn, så SÅ stort et problem er det jo heller ikke igen. Jeg syntes da også det var vildt surt, at skulle arbejde i julen, da jeg havde arbejde, men som menneske, kunne eg da sagtens sætte mig ind i aat hverken min chef eller andre gad tage den vagt. 

Hvis man som ungarbejder ikke kan tage ansvar for dette, så man for umoden til at arbejde mener jeg! 
Du risikere måske, at hun siger op hvis du insistere, men jeg syntes dog alligevel du skal insistere, men på en blød måde! Så har du også din samvittighed ren, og hun finder sikkert også ud af  at det ikke var SÅ slemt igen, og slet ikke når pengene ruller in på hendes konto til Januar shopping. 

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 18:22

Det er jo det sjove ved at være chef at der er nohle gange hvor man er et dumt svin osv.

Du må forklare hende at nogle gange er det noget lort at være på arbejde når man har andre planer men sådan er det. Man må tage det sure med det søde.

Hvis der står i kontrakten at hun skal kunne påregne at arbejde i julen så er den ikke længere. Du skal ikke gøre som du gjorde sidste år.

De studerende som du har må lære at det ikke altid er en fornøjelse at gå på arbejde.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 18:40
Gennemsnit 4,1 stjerner givet af 9 person

Hold lukket og fortæl dine ansatte at de har fri i julen.

Med mindre det er udelukket økonomisk så forstår jeg ikke hvorfor det ikke bliver løsningen. Bare husk at have et skilt på døren hvor du annoncerer det i god tid så kunderne ved det.

Side 1 ud af 9 (84 indlæg)