Jeg skrev: "Men jeg kender så nogen jeg ville foretrække at betale, hvis jeg kunne, men det er kun fordi jeg har mødt dem og jeg ved de har gnisten så meget i sig at jeg ved de endda har forsøgt at gøre det over for mig gratis." Jeg har coaches - og den bedste jeg har har jeg mødt her på Amino. Men generelt har jeg ikke set nogen levebrøds-coaches jeg synes har noget i sig jeg kunne have brug for. Jeg udelukker da ikke det kan ske. Jeg har dog eksempelvis stor respekt for Chris MacDonald som jeg synes er superfed. Jeg håber dog aldrig jeg når derud hvor jeg ikke kan hanke nok op i mig, så jeg har brug for ham. Jeg vil gerne coaches. Især på de områder jeg ved jeg er svag. Men ikke af de levebrøds-coaches jeg har set indtil nu. Det er mere ildsjæle indenfor deres felter jeg synes er inspirerende. |
Okay-okay, Gita, det var bare for at drille dig lidt anerkendende!
Mht. trådstarters spørgsmål om, hvornår man kan kalde sig coach, så vil jeg sige, at man kan kalde sig coach, når man kan hjælpe andre med at finde mål og retning i livet og hjælpe dem på vej i processen. Det handler hverken om coach-uddannelse eller professionalisme (her: erhverv) eller for den sags skyld erfaring, men derimod om et "match" (kald det "kemi") og om hvordan klienten "ser" coachen. En coach kan aldrig flytte en klient, med mindre klienten selv vil.
Noget af det vigtigste for en coach er vel, at han eller hun føler sig kompetent og har noget at give til andre mennesker. Om coachens hjemmeside er grim, bør man nok se bort fra, selv om jeg medgiver, at indtrykket daler. Det er til gengæld helt afgørende, at klienten tager en snak med coachen forinden for at få en føling med, om coachen er den rigtige til klienten.